Der er politisk modstand mod Venstres forslag om at gøre det lovligt at krydse vejen for rødt lys. Men det kan faktisk være mere sikkert, siger trafikforsker.

Du skal stadig lære dine børn, at de skal stå, når den røde mand lyser. Men for de stærke trafikanter med overblik er »grøn mand« ikke nødvendigvis det mest sikre tidspunkt at krydse vejen på.

Sådan lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, efter Venstre har foreslået, at det skal gøres lovligt at gå over for rødt lys.

»Det bedste tidspunkt at krydse vejen er lige i slutningen af grøn-fasen for dem, der kører på tværs af dig. Og altså lige inden det bliver grønt for dig selv. For så snart, der bliver grønt for dig, så bliver det også grønt for de biler og cykler, der skal samme vej,« siger Harry Lahrmann.

Han understreger dog, at det kun er den stærke trafikant, der har overblikket, som det er en god løsning for.

Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen (V) siger til dr.dk, at problemet med den røde mand er, at der alligevel ikke er nogen, som respekterer ham.

»Det skal ikke være en kriminel handling (at gå over for rødt, red.), for vi har jo det problem, at der ikke er nogen der overholder lovgivningen i dag. Folk skal tænke sig om og bruge deres sunde fornuft og selvfølgelig ikke gå over, når der kommer biler. Sund fornuft er bedre end firkantede regler,« siger han.

Men hvis man gerne vil gøre trafikken bedre, så er det ikke det mest oplagte sted at begynde, siger Harry Lahrmann.

»Der er mange andre regler, som har meget mere betydning for trafiksikkerheden, men som vi også har svært ved at overholde. Det er for eksempel hastighedsgrænserne og spirituskørsel,« siger han.

Når vi i Danmark har den regel, at man ikke må gå over når den røde mand lyser, så er det for at beskytte de svage i trafikken som for eksempel børnene. Hvis man kan påvise, at man ikke sætter noget over styr i forhold til dem i trafikken, er det relevant at diskutere muligheden for Venstres forslag, mener Harry Lahrmann, der gerne ser, at der bliver taget et kig på generelt at modernisere vores trafikkryds.

»I udlandet har man flere steder mulighed for at sætte signalet på gult i svagt trafikerede perioder. Så er der bare højre vigepligt i krydset. Der er også nogle lande, der har variabel gultid, så man kan lave nogle mere dynamiske skift. Vi har nogle meget faste regler omkring vores signalanlæg, så det kunne godt være tiden til at se på, om vi skulle give signalerne et serviceeftersyn,« siger han.

Både Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og de Konservative er imod Venstres forslag.

Bare fordi mange mennesker i forvejen bryder færdselsreglerne og går over for rødt, er der ingen grund til at ændre på loven, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen (DF).

»Jeg ved ikke, hvem Venstre mener, der skulle blive mere agtpågivende af det. Måske fodgængerne, hvis de skal over for rødt, for så bliver det med livet som indsats, hvis man skal til at rende over for rødt. Og hvis det handler om bilisterne, så synes jeg i forvejen, de har rigeligt at holde øje med. Blandt andet fodgængere, der går over for rødt, cyklister der cykler i fodgængerfelterne og bilister, der kører mod færdselsretningen,« siger han.