Justitsminister Morten Bødskov (S) bliver nu beskyldt for at gemme sig i spørgsmålet om politiets kriminalitetskontroller i Københavns Lufthavn.

Det sker efter, at BT de seneste uger har beskrevet, hvordan Københavns Lufthavn er en åben port for illegale indvandrere. Flere betjente har fortalt, at Københavns Politi, der står for indsatsen i Københavns Lufthavn, gennem længere tid bevidst har undladt at kontrollere flyankomster i Københavns Lufthavn fra netop dé lufthavne, hvorfra det gennem længere tid er strømmet ind med illegale indvandrere. 

I stedet har politiet gennem næsten et år kontrolleret 83 fly - det højeste antal nogensinde -  fra Schengen-lande for blandt andet illegale indvandrere, selv om politiet ved, at der stort set aldrig kommer illegale indvandrere med disse fly.  

Netop de 83 kriminalitetskontroller, som Københavns Politi har foretaget i 2013, er ellers flittigt blevet brugt af Morten Bødskov (S) som argument for, at regeringen og Københavns Politi tager problemet med illegal indvandring i Københavns Lufthavn meget alvorligt. Justitsministeren har to gange i folketingssalen 'pralet' af det øgede antal kontroller, og 6.november sagde han følgende under spørgetimen i folketingssalen:

- Tallene viser, at der sidste år og i år er udført væsentligt, væsentligt flere kontroller end i 2010 og 2011. Bare til illustration, så var det samlede antal kontroller i 2011 seks. Jeg gentager seks. Hvorimod der i år indtil videre er udført mere end 70 kontroller ( der er udført flere kontroller siden, red). Uden at gøre talen alt for lang, understreger det, at der er skarpt fokus på området, lød det fra Morten Bødskov (S)

Men en aktindsigt, som BT har fået, og som vi skrev om i søndags, viser, at mange af kontrollerne, som Københavns Politi har foretaget, i virkeligheden er værdiløse og kan se ud som om, at man udelukkende har gjort det for at puste antallet af kontroller op, så blandt andet justitsminister Morten Bødskov (S) har kunnet vise, at regeringen gør noget på området.  

Vicepolitiinspektør Lars Haugaard fra Københavns Politi indrømmede også forleden, at det kunne have mere målrettede i sit valg af fly, der skulle kontrolleres.

BT har derfor siden søndag forsøgt at få Morten Bødskov til at forholde sig til, at mange af de kontroller, som han har fremhævet ved flere lejligheder, reelt er værdiløse.

Men han ønsker ikke at svare på spørgsmål og henviser ellers til Københavns Politi, skønt det ikke er dem, der har brugt det øgede antal kontroller aktivt i folketingssalen. Ligesom han tidligere kun har ønsket at svare skriftligt, hvorfor det ikke har været muligt at stille opfølgende spørgsmål.

Dansk Folkepartis retsordfører, Peter Skaarup, er fortørnet over, at Bødskov nægter at svare. Han understreger, at det, uanset ens holdning, er utilfredsstillende, når en minister ikke svarer, fordi sagen ikke er positiv for regeringen.

- Ordet minister betyder tjener, og det mindste man kan gøre, er da at svare på spørgsmålene fra blandt andet journalister. Jeg ved godt, at han og jeg ikke er enige, og det er det, som det er, men at han konsekvent nægter at svare, når han fornemmer, at han har en dårlig sag, er virkelig dårligt for vores demokrati, siger Peter Skaarup.

Venstres Karsten Lauritzen roser justitsministeriets spindoktorer for en 'enestående' evne til at få Morten Bødskov i pressen, når det er til gavn for ministeren, mens han gemmer sig bag sine folk, når det tilsvarende drejer sig om en dårlig sag.

- Jeg tror desværre, at den måde, som han konsekvent har været på i sine to år som minister, er med til at skabe politikerlede. Befolkningen er trætte af politikere, der ikke svarer på spørgsmålene og gemmer sig, når der er dårlige sager, og den linje har Morten Bødskov desværre konsekvent brugt i to år, lyder det fra Karsten Lauritzen.

Trods det, at Morten Bødskov ikke ønsker at forholde sig til værdien af politiets mange kontroller i Københavns Lufthavn, er der andre i regeringspartierne, der gerne vil. Formanden for retsudvalget, SF´s Karina Lorentzen, erkendte i sidste uge over for BT, at der er et problem i Københavns Lufthavn:

- Jeg kan godt se, at der er en skævhed i, hvad det er for fly, der bliver kontrolleret, og der kunne man godt være langt være målrettet. Man ligger også langt fra egne ambitioner om at lave én kontrol om dagen, og det forventer jeg egentlig, at man finder en løsning på.