DSB fortsætter det milliondyre og skandaleramte projekt med IC4-tog . På et møde i Trafikministeriet har DSBs ledelse og Kammeradvokaten netop informeret Folketingets trafikordførere om, at det er for dyrt juridisk og økonomisk at ophæve kontrakten med den italienske leverandør og i stedet er indgået et forlig om leverancen.

Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested er ikke begejstret.

- Det er og bliver en skandale. Dette er resultatet af ti års uduelig ledelse i DSB og lige så mange års uduelig politisk ledelse med skiftende trafikministre, siger han.

- Nu hænger vi på de toge. Vi må se, at få det bedste ud af det. Men vi må se i øjnene, at det nok aldrig bliver rigtig godt, siger han.

Ifølge en pressemeddelelse udsendt her til eftermiddag fra DSB er den italienske togleverandør AnsaldoBreda forsinket med leverancen af 22 IC4-togsæt og 14 IC2-togsæt, og der er usikkerhed om den fremtidige leverance af en række vitale reservedele samt om opgradering af togcomputersoftwaren (TCMS).

DSB har i mere end et år forhandlet med AnsaldoBreda om konsekvenserne af den forsinkede slutleverance og tilbageholdt betalinger siden februar 2012. Nu har parterne indgået en aftale om slutleverancer for IC4 og IC2.

- Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter, men den ændrer ikke ved, at IC4-leverancerne har været en ulykkelig situation for alle parter, udtaler Frank Olesen, ansvarlig for IC4-programmet.

Ifølge pressemeddelelsen giver aftalen DSB mulighed for at annullere togsæt, hvis AnsaldoBreda ikke lever op til de nye leveringsfrister, henholdsvis ultimo september 2013 for IC4 og ultimo oktober 2013 for IC2.

- Det har fra flere sider været nævnt, at DSB burde hæve IC4-kontrakten. Mange juridiske forhold skal være opfyldt samtidigt, for at vi under den nuværende kontrakt kan hæve, og konsekvenserne ville være både uklare, årelange og risikobetonede. Den nye aftale anerkender vores kompensationstilgodehavende og giver os utvetydig mulighed for at annullere restleverancerne, hvis der sker yderligere forsinkelse, siger Frank Olesen i pressemeddelelsen.

DSB har ikke yderligere kommentarer til togfarcen.