KØB PLUS!

DI giver folkeskolereform topkarakter

Regeringens udspil til et løft af folkeskolen kommer til at hæve niveauet markant, mener Dansk Industri.

Høj faglighed, dygtigere elever og kompetente lærere er en del af hovedelementerne i regeringens udspil til et løft af folkeskolen, der er blevet fremlagt tirsdag eftermiddag, og det er Dansk Industri (DI) rigtigt godt tilfredse med.

- Regeringen har taget et historisk initiativ, der vil kunne øge fagligheden i grundskolen. Det har DI efterlyst i årevis. For erhvervslivet er det helt afgørende, at folkeskolen ruster eleverne til at kunne tage en uddannelse inden for de fag, virksomhederne efterspørger. Det gælder eksempelvis erhvervsuddannelse samt de tekniske og naturvidenskabelige uddannelse, siger DIs direktør, Lars Goldschmidt, i en pressemeddelelse.

Han fortæller samtidig, at DI giver udspillet topkarakterer, fordi det vil kunne hæve niveauet i folkeskolen op på højde med de bedste lande i verden.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) har tirsdag eftermiddag fremlagt regeringens folkeskoleudspil under navet »Gør en god skole bedre - et fagligt løft af folkeskolen«. Her lagde hun især vægt på, at eleverne skal have mere undervisning i dansk og matematik.

- Vi ved fra international viden og erfaring, at jo tidligere man får fat i at læse og skrive, jo bedre er man rustet til at lære i alle de andre fag, sagde ministeren og understregede samtidig, at løftet af folkeskolen skal få eleverne til at »brænde for« at tage en ungdomsuddannelse, hvad enten det er en erhvervs- eller en gymnasial uddannelse.

Det større fokus på dansk og matematik er også noget, DI glæder sig over.

- I dag forlader cirka hver femte elev skolen uden at være i stand til at læse og regne på et niveau, så de kan komme i gang med en uddannelse. Samtidig er der også for få rigtigt dygtige elever. Reformens fokus på flere timer samt en kobling af teori og praksis er den helt rigtige vej for folkeskolen, siger Lars Goldschmidt.

Derudover roser DI-direktøren regeringen for at ville indføre engelsk allerede fra 1. klasse og for at ville efteruddanne lærere i større grad.

- Vi ved, at relevant uddannelse er afgørende for kvaliteten af undervisningen. Hvis elever skal være dygtige, er det helt afgørende, at de i alle fag får undervisning af en lærer med uddannelse i faget, siger han.