Det er ikke Dansk Folkepartis politik at indføre en afgift på engelsksprogede reklamer, forsikrer partitoppen, der har sat kulturordfører på plads.

Der gik ikke mange timer fra at Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen (DF), foreslog at indføre en punktskat på engelsksprogede reklamer, til han blev banket på plads af partiets næstformand, Søren Espersen (DF).

»Et forslag om afgift på fremmedsprogede reklamer er ikke Dansk Folkepartis politik. Det har jeg her til morgen meddelt Alex Ahrendtsen,« skriver Søren Espersen på Twitter torsdag morgen.

Dermed ser Alex Ahrendtsens vision om færre reklamer og annoncer med udenlandske gloser på dansk TV eller i danske aviser ud til at være dødfødt. Kulturordføreren begrundede over for netavisen Altinget.dk sit forslag med, at han ønsker, at »de holder op med at tale til os på engelsk«:

»Det irriterer mig grænseløst. Vi er nødt til at se på, hvordan vi kan formindske de mange engelsksprogede reklamer og annoncer, som vi møder overalt i det danske mediebillede. Dansk er jo et smukt sprog med masser af finurligheder og muligheder,« sagde Alex Ahrendtsen, før han altså blev sat på plads af partitoppen.

Udover punktafgiften foreslår Alex Ahrendtsen også, at al uddannelse i Danmark skal foregå på dansk - så længe der er skattekroner involveret. De uddannelser, som foregår på engelsk, skal ikke finansieres af skattekroner eller taxameterpenge, lyder det. De skal i stedet »finansieres af de udlændinge, der kommer hertil«, understreger Alex Ahrendtsen over for Altinget.dk.

I et tredje forslag, der også har til formål at værne om det danske sprog, foreslår ordføreren at give Dansk Sprognævn en mere central rolle. Sprognævnet skal i stedet for bare at beskrive den sproglige udvikling her til lands også fortælle danskerne, hvad der er godt og dårligt sprog.

Før Alex Ahrendtsen blev gjort opmærksom på, at punktafgifter engelsksprogede reklamer ikke er Dansk Folkepartis politik, nåede forslaget at høste en hel del kritik og hånlige kommentarer fra resten af blå blok og politiske modstandere på de sociale medier.

Flere Twitter-brugere var hurtige til at dele et DF-opslag fra 2. juni, hvor partiet reklamerer med, at Dansk Folkepartis »roadshow« kommer til Holstebro. Det må koste en femmer i bødekassen, lyder modsvaret.

Også den radikale partileder, Morten Østergaard (R), måtte til tasterne, da han så forslaget - med en venlig hilsen til Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl (DF):

»Du øhhhh Tulle? Hvad med bacon og pulled pork?« lød det fra Østergaard.