Præsten Flemming Pless er ambassadør for foreningen Gifted Children, der arbejder for bedst mulige vilkår for højt begavede børn, men han har selv været et helt almindeligt begavet barn, så det er ikke derfor, han støtter projektet.

- Nej, det ville være fint at kunne sige, at jeg er sindssygt begavet, men det er jeg ikke, siger Flemming Pless.

- Til gengæld har jeg gennem mit virke som præst gennem 25 år ofte oplevet, hvilke problemer højtbegavede børn døjer med.

- Jeg har oplevet en række konfirmander, som har kedet sig mere end andre til konfirmationsforberedelsen. De har været stille, indadvendte og er også ofte blevet mobbet.

- Pludselig er der så tilfældigt sket noget, hvor jeg har fået øje på, at de er helt vildt dygtige. Når jeg så langsomt har fået mig mavet ind på dem, har jeg set, at her er et potentiale, som forældrene måske ikke engang har fået øje på, fortæller Pless.

Han er også regionsrådsmedlem for Socialdemokraterne, og er helt enig med sin partifælle, børne- og undervisningsminister, Christine Antorini (S), der mener, at folkeskolen har forsømt de dygtigste elever.

- Det her er et område, hvor vi kan gøre det bedre. Jeg er helt enig i, at nu skal vi sætte en ny dagsorden, for der er en masse, der har behov for at få et skub i den rigtige retning.

- Vi har alle sammen brug for, at de dygtige elever også får støtte i deres udvikling. Vi skal som samfund leve af, at nogen tager sig af håndens gerning og andre af åndens gerning. Det er helt nødvendigt at differentiere.

- I gamle dage kaldte man de højtbegavede for 'overbegavede'. Det var skide synd for dem. Det handler om, at de har fået en særlig gave, som vi almindeligt dødelige ikke har en chance for at komme i nærheden af.

- Personligt mener jeg, at hver gang vi mister en elev til en privatskole, så er det synd for folkeskolen. Min egen søn har gået på privatskole, så det er ikke, fordi jeg har noget imod privatskoler. Men tænk hvad Folkeskolen går glip af, hvis den ikke kan rumme de dygtige elever.

Flemming Pless understreger, at han ikke har forstand på, hvordan skolen skal gøre det. Det lader han pædagogerne og lærerne om.

- Der er mange flere højtbegavede børn, end vi regner med. Mange af dem lever under sociale vilkår, hvor vi ikke regner med det. Men tænk på astrofysikeren, Holger Bech Nielsen. Han har været et splithår fra en Nobelpris, og hvordan var det gået ham, hvis han ikke havde fået et chance for at udvikle sit talent?