Kan det virkelig passe, at en stribe af Enhedslistens folketingskandidater fører valgkamp for nul kroner?

For hvordan kan politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen (Ø) anføre et samlet valgkampsbudget på et rundt nul, når hendes ansigt pryder adskillige plakater i hovedstaden?

Spørgsmålene er aktuelle, efter at Berlingske har lanceret en ny database over de enkelte folketingskandidaters penge til den nuværende valgkamp. Fremtrædende EL-profiler som folketingsmedlemmerne Johanne Schmidt-Nielsen, Pernille Skipper (Ø) og Christian Juhl (Ø) samt politisk rådgiver Pelle Dragsted har anført, at de har et samlet valgkampsbudget på nul kroner. Det har fået læsere og politikere til at reagere.

»Johanne har valgplakater. Hun har reklamer og brochurer. Ergo er dette direkte løgn,« skriver de Konservatives leder i København, Rasmus Jarlov (K), eksempelvis skriver på Twitter.

Over for Berlingske fastholder Enhedslisten, at man har forsøgt at svare så retvisende som muligt. For ingen af partiets kandidater fører en personlig valgkamp; partiet - og lokalafdelingerne - fører én fælles valgkamp, lyder begrundelsen.

»Jeg har ikke fået én krone til min kampagne. Enhedslisten trykker mine plakater,« siger Pelle Dragsted.

Han henviser til, at Enhedslistens kandidater er såkaldt listeopstillet. Det vil sige, at partiet på forhånd har prioriteret sine kandidater, således at de øverste kandidater på stemmesedlen ofte vil blive valgt.

»Det gør også, at vi ikke konkurrerer internt,« siger Pelle Dragsted.

Ved folketingsvalget i 2011 brugte Enhedslisten i alt godt 3,1 millioner kroner Til valget i år opererer partiet med et samlet budget på 3,9 mio. kr. Partiets indtægter kommer blandt andet fra kontingenter og støtte fra privatpersoner og fagbevægelsen.

Det vil sige, at der i princippet kan føres valgkamp for den enkelte kandidat af midler, der er tilført partiet fra private donorer. Adspurgt, om det så ikke er misvisende at anføre et valgkampsbudget på nul kroner, svarer Pelle Dragsted:

»Jeg har ikke noget valgkampsbudget. Får jeg personligt tilskud, hvis partiet modtager støtte,« spørger Pelle Dragsted.

Omtrent samme forklaring kommer fra partiets politiske ordfører på Christiansborg, Johanne Schmidt-Nielsen.

»Vi er organiseret anderledes. Enhedslistens samlede budget går også til mig,« siger hun.

Spørgsmål: Er det så ikke misvisende at anføre et samlet budget på nul kroner?

»Det ved jeg ikke. Hvordan skulle jeg ellers anføre det? Jeg har ikke et personligt valgkampsbudget,« siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Mandag blev hun orienteret om, at fagforeningen 3F Kastrup agter at donere Enhedslisten 12.000 kroner. Men beløbet var særligt stilet til Johanne Schmidt-Nielsen, som derfor vil anføre de 12.000 kroner som personlige valgkampsmidler.

Enkelte andre kandidater fra Enhedslisten har også fået personlige bidrag, fremgår det af Berlingskes database. Folketingsmedlem Stine Brix (Ø) har fået 60.000 kroner af 3F Aalborg, mens folketingsmedlem Finn Sørensen (Ø) har modtaget 25.000 krøner af 3F og 5.000 kroner af 3F København.

Enhedslisten placerer sig foreløbig som det mest åbne parti i Berlingskes undersøgelse. Næsten to af tre af alle EL-kandidater er fuldt ud åbne om, hvem der betaler deres valgkamp. Men den gruppe omfatter således også dem, der har indberettet et valgkampsbudget på nul kroner.

I 2011 gik Enhedslisten forrest og lagde som det første parti nogensinde hele partiets valgbudget åbent frem for vælgerne. Kortlægningen var så detaljeret, at man kunne se, at LO Nordsjælland hjalp kandidaten Jørgen Arbo-Bæhr med »morgenmad«.

Anne Rehder er kampagneansvarlig for Enhedslisten. Hendes løn betales blandt andet fra det samlede valgbudget på 3,9 millioner kroner, som også går til annoncer, materialer, valgfilm, sociale medier, porto, kopier og transport.

Hun forklarer, at den enkelte kandidat ikke har indflydelse på, hvem der trykkes foldere af.

»Vi fører en central valgkamp for alle kandidater, hvor vi især bakker vores 21 spidskandidater op med foldere og plakater,« siger Anne Rehder.

Adspurgt om, hvad der er det mest præcise beløb for, hvad der i alt investeres i politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsens valgkamp, svarer Anne Rehder:

»Johanne har ikke noget selvstændigt valgbudget. Vi fører en fælles politisk kampagne, hvor udgifterne afholdes af partiet.«

Rasmus Jarlov fra de Konservative har selv oplyst til Berlingske, at han allerede har indsamlet omtrent 90.000 kroner i private bidrag, og at han derudover selv betaler 50.000-100.000 kroner Han vil ikke oplyse de enkelte donorer, fordi de givet bidrag ud fra en forventning om ikke at blive offentlige.

Jarlov er ikke tilfreds med Enhedslistens forklaring.

»Det virker, som om nogle forsøger at fremstå, som de er mere fattige, end de er. Det giver ikke et retvisende billede af styrkeforholdet. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der bliver brugt mere på Johanne Schmidt-Nielsens kampagne end på min,« siger Rasmus Jarlov.