Flere EU-lande overvejer forbud mod benzinbiler. Men i Danmark er hverken V eller S klar til at gå så vidt.

København. Den svenske klimaminister presser på for at indføre et EU-forbud mod benzinbiler fra 2030.

Dermed er der nu en række europæiske lande, der flirter med at forbyde eller på anden vis helt udfase benzinbilerne.

Men i Danmark har de to traditionelle statsministerpartier ingen planer i den retning. Det er op til producenterne at gøre elbilen til det miljømæssigt og økonomisk bedste valg, mener Venstres miljøordfører:

- Det er fint, at der sker en udvikling af elbiler, og det skal man endelig bare fortsætte med. Men jeg ser helst, at det er markedet og forbrugerne, der afgør den sag, siger Erling Bonnesen.

Spørgsmål: Men hvis I er for, at elbilerne skal vinde frem, hvorfor så ikke hjælpe dem på vej?

- Det gør vi jo også ved at sige, at det er fint, at der sker en fortsat videreudvikling. Men det tager tid at få omstillet.

Spørgsmål: Det er vel ikke at hjælpe, at man siger, at det er fint, der udvikles elbiler?

- Jo, det er det da. Fordi vi giver en opbakning til, at der sker en fortsat videreudvikling af elbilerne. Vi skal jo ikke gøre det dyrere at være dansker og bilejer, siger Erling Bonnesen.

Socialdemokratiet er heller ikke klar til at forbyde benzinbiler, siger miljøordfører Christian Rabjerg Madsen:

- Men vi vil gerne diskutere, hvordan man kan ændre den danske afgiftsstruktur på en sådan måde, at man får fremmet salget af elbiler, som jo er langt bedre for miljøet end benzinbiler.

Spørgsmål: Hvorfor går I ikke ind for et forbud, når I deler ambitionen om, at benzinbilerne skal udfases?

- Hvis man ændrer afgiftsstrukturen og forbyder benzinbiler, så får det meget voldsomme konsekvenser for almindelige menneskers økonomi. Det er for voldsomt.

- Derfor skal man lave afgiftsændringer meget forsigtigt, og man skal tænke sig godt om.

Ud over Sverige har politikere i Tyskland, Norge, Holland og Østrig den seneste tid talt om forbud eller udfasning af benzinbiler.

EU's konkurrenceregler gør det svært for enkelte lande at gennemføre et decideret forbud på egen hånd, og derfor kræver det enighed, siger den svenske miljøminister, Isabella Lövin, til Aftonbladet:

- Hvis man skal kunne gennemføre sådan et tiltag, så er det mest realistisk, at forbuddet bliver lavet på EU-plan. Det ville være et rigtig godt og stærkt signal at sende til bilfabrikanterne om, at de skal omstille sig.

- Når lande som Tyskland, Holland og Norge er interesserede, så tror jeg, at der er muligheder.

/ritzau/