Et flertal forventer, at finansminister Claus Hjort Frederiksen makker ret omkring Togfondens projekter.

København. Togfonden kører på skinner og er finansieret krone for krone, så selv om finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) er bekymret for økonomien, forventer partierne bag fonden, at regeringen besinder sig.

Støttepartiet Dansk Folkeparti giver endda regeringen et ultimatum, siger finansordfører René Christensen. Kom med på vognen og skriv Togfondens projekter ind i finansloven eller bliv stemt ned, er budskabet.

- Det er et tilbud, der kommer her. Man kan kalde det et ultimatum, men det er også en gave.

- Vi har finansieret den krone til krone for 13,5 milliarder kroner. Det er fuldstændig, som finansministeren vil have det, siger René Christensen.

Fredag eftermiddag er DF, Liberal Alliance, De Konservative, Socialdemokraterne, De Radikale, SF og Enhedslisten mødt i Finansministeriet til forhandlinger med ministeren.

Claus Hjort Frederiksen får her fremlagt en plan, som indebærer, at alle projekter i Togfonden fastholdes. Projekterne skal ifølge aftalen gennemføres i to faser.

DF's ultimatum er i forbindelse med projekterne i fase et. Projekterne i fase to er der ingen garantier for.

I den første fase, som strækker sig frem til 2019, drejer det sig blandt andet om elektrificering af banenettet mellem Fredericia og Aalborg, en ny bane over Vestfyn samt bedre internet i togene.

Partierne er blandt andet enige om at udskyde etableringen af en ny baneforbindelse til Billund Lufthavn, som ligger langt fra de nærmeste større byer.

Også en omstridt bro over Vejle Fjord er med i fase to. Den er en forudsætning for, at den omdiskuterede timemodel kan blive til noget. Den skal sikre hurtigere tog fra Aalborg til Aarhus, fra Aarhus til Odense og fra Odense til København.

DF er interesseret i, at især Billund-banen bliver til noget.

- Vi har skrevet ind i aftalepapiret, at vi i 2019 skal diskutere, hvad der skal ske fremadrettet, herunder Billund-banen. Den er vigtig for os, siger René Christensen.

Det var den tidligere S-R-SF-regering, der sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2013 indgik en aftale om at modernisere jernbaneinfrastrukturen.

Venstre har valgt at stå uden for aftalen, og regeringspartiet har været skeptisk over for finansieringen, fordi faldende oliepriser har udhulet selve finansieringen.

Olieprisen er gået markant ned, siden aftalen blev indgået. Det har betydet, at de 28,5 milliarder kroner, som partierne oprindeligt regnede med, er reduceret til 13,5 milliarder kroner.

Finansministeren er fortsat skeptisk.

- Kendsgerningerne er, at vi står med en investeringsudfordring frem til 2020. Kendsgerningen er, at ingen kender økonomien efter 2020. Vi kender ikke de økonomiske rammer på det tidspunkt, siger Claus Hjort Frederiksen.

Som noget nyt i aftalen er parterne enige om at fremrykke byggeriet af den nye Storstrømsbro med to år. Dermed vil projektet kunne begynde næste år og stå færdig i 2022.

/ritzau/