KØB PLUS!

Danmark på støtten: 2,1 mio. danskere lever af andres penge

Den danske økonomi er som en syg patient. Det sætter nye tal fra Økonomiministeriet en fed streg under. 2,1 millioner danskere - eller mere end hver tredje dansker - lever af andres penge i 2013.

At det står så skidt til, skyldes bl.a., at skiftende regeringer har svigtet og ikke grebet ind i tide, lyder det nu fra en tidligere økonomisk vismand.

- Den tidligere regering ødelagde dansk økonomi, mens den nuværende regering ikke ved, hvad den skal gøre ved den. Det er problemet, siger professor i økonomi ved Syddansk Universitet og tidligere vismand, Christen Sørensen.

I 2013 sættes der med 2,1 millioner mennesker ny rekord for, hvor mange der lever af indkomstoverførsler. Det viser tal fra den økonomiske redegørelse fra Økonomiministeriet, december 2012.

De 2,1 millioner mennesker, der i 2013 lever af indkomstoverførsler, omfatter folkepensionister, efterlønnere, kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere, førtidspensionister, SU-modtagere og modtagere af forskellige andre ydelser.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN 

Afstemning

- Det, vi nu betaler for, er jubeloptimismen og dumheden i midten af nullerne. Man skulle have reduceret dagpenge-perioden, strammet op og gennemført arbejdsmarkedsreformer, da det gik godt, siger Christen Sørensen.

Han mener, at der med 2,1 millioner mennesker på offentlig forsørgelse bliver lagt et yderligere og massivt pres på den danske økonomi.

LÆS MERE I DAGENS UDGAVE AF BT ELLER KØB E-AVISEN HER


Læs også:

- Hun får 23.000 om måneden

- Han betaler for at gå på arbejde

'Regeringen skal gå hårdere til værks'

Danskerne: Så fattig skal du være for at være fattig

Pres på dansk økonomi

- Der ligger et stort pres på dansk økonomi. Vi er meget afhængige af, at beskæftigelsen er høj, fordi det er så dyrt, når der er så mange, der skal have understøttelse, og understøttelsessatser og øvrige indkomstoverførsler er relativt høje i Danmark, siger Christen Sørensen.

Samtidig bliver udfordringen ekstra stor, fordi vi står midt i en økonomisk krise, der, ifølge Christen Sørensen, er værre, end vi hidtil har antaget. Han mener ikke, at der er nogen klare indikationer på, at vi er på vej ud af krisen. Tværtimod forventes arbejdsløsheden at stige yderligere.

- Stigningen er udtryk for, at det går dårligt i dansk økonomi - og at man ikke skaber job, siger Christen Sørensen, der peger på, at vi i Danmark har lagt den dyre forsørgerpligt i hænderne på staten, og det er en væsentlig årsag til, at 2,1 millioner mennesker er på offentlig forsørgelse i år.

Er det holdbart, at 2,1 mio. danskere modtager overførselsindkomst?

Deltag i debatten under artiklen.

Serie: Danmark på støtten

I Danmark lever mere end to millioner mennesker på overførselsindkomster. Selv om der er arbejdsløshed, kan virksomheder ikke skaffe ansatte. Og for mange ledige kan det ikke betale sig at arbejde. Hvad er meningen? Nu prøver BT at finde svaret.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Tag jer sammen!

Skrevet af Carsten, Onsdag den 30. januar 2013, 20:09

Som Michael er jeg også selvstændig. Jeg har i 8 år knoklet 16-18 timer i døgnet for min ide. Har arbejdet som ufaglært natarbejder for at sparer penge sammen og samtidig levet på en sten. Blev ramt af finanskrisen og lever i dag for langt mindre end dagpenge for at betale den gæld af, som ramte mig under finanskrisen. Vil ikke give op og jeg vil altid klare mig uanset hvordan jeg skal tjene mine penge!

Synes mange opfører sig forkælet og kræver bare i stedet for at yde. Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skal yde, før man kan modtage penge fra det offentlige. Det drejer sig ikke om 1:1 men at man gør sit bedste for at bidrage til vores fælles velfærd. Har aldrig spurgt nogen om hjælp, men oplever rigtig mange som udnytter systemet og jeg har intet til overs for disse mennesker. Er omgivet af mennesker som fra morgen til aften passer deres boliger, dyrker deres fritidsinteresser osv. De knokler dagen lang, men er officielt for svage til at arbejde. Tror ikke på et stikkersamfund, men øv hvor er mange mennesker bare egoistiske og svage. Folk er snot forkælede og ingen tænker på hvad der er godt for Danmark – men hvad er godt for dem selv!! Hulk hulk en indkøbsvogn har ramt min bil, nu er jeg sygmeldt med piskesmæld.

TAG JER SAMMEN, LET RØVEN OG SPØRG HVAD DU KAN GØRE FOR SAMFUNDET.

Danmark er et taberland

Skrevet af Michael L, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:57

Jeg er en af de aktive iværksættere som gør en forskel, starter virksomheder og skaffer arbejdspladser,,, og man ORKER det næsten ikke fordi et elendig SKAT gør livet så umådeligt svært for os selvstændige , der er så mange fuldkommen latterlige regler, paragraffer, love og cirkulerer som næsten kræver en fuldstidsansat at håndtere. SKATs eneste service til iværksættere er ren chikane, de tromler en ned med alle mulige og umulige henvendelser, og skal man endelig have noget retur fra SKAT så har de min. 30 dage til at svarer.

Vi flytter 3 arbejdspladser til Tyskland senere på året (ud af 9) , Danmark er en dårligt sted at starte og drive virksomhed.

SKAT ødelægger Danmark og Folketinget giver dem magten!!!

Hvad med jer selv ?

Skrevet af Morten, Fredag den 25. januar 2013, 01:30

Får BT ikke ca. 20 millioner gode rare danske skattekroner hvert år ? I er nogle dyre nogle at have på overførselsindtægt synes jeg.

En anden vismand..

Skrevet af Casey Magellan, Torsdag den 24. januar 2013, 20:21

"I am for doing good to the poor, but I differ in the means. I think the best way of doing good to the poor, is not making them easy in poverty, but leading or driving them out of it. In my youth I traveled much, and I observed in different countries, that the more public provisions were made for the poor, the less they provided for themselves, and of course became poorer. And, on the contrary, the less was done for them, the more they did for themselves, and became richer."
- Benjamin Franklin (1766)

Klog mand!

Skrevet af Henrik, Fredag den 25. januar 2013, 23:05

Meget vise ord - dem burde vi lære af her mere end 250 år senere ....

Henrik, Fredag den 25. januar 2013, 23:05

Skrevet af Philip, Søndag den 27. januar 2013, 14:05

For politikere er historien og hvad der skete for 600 år siden og til nu komplet ligegyldigt eftersom ingen af dem lærer eller har lært en dyt af historien men gentager de samme fejl og dårlige dispostioner igen og igen i en uendelighed.
Om der kun går 5-10 år gentager de de samme fejl.

De lærer intet om der så går 3000 år.

Hvem er ikke på støtten? Selv Christiansborg er på støtten

Skrevet af Jes, Mandag den 21. januar 2013, 20:48

2,1 millioner danskere + BT er på støtten

Kan det passe?

Skrevet af AA, Mandag den 21. januar 2013, 13:45

Jeg tror i har fået nogle HELT forkerte oplysninger. Jeg tror desværre ikke tallene stemmer over ens med virkeligheden, sorry.

Jeg brækker mig

Skrevet af Philip, Mandag den 21. januar 2013, 13:40

Jeg nægter simpelthen at tro at næsten halvdelen af befolkningen er uarbejdsdygtig - så er vi en meget mærkelig folkefærd. Men jeg kan da godt forstå Doven-Roberterne: Det er bare for nemt at være dansker, man skal bare sidde på sofaen og stoppe sig med skattefinansierede citronmåner. Så sidder man her på den synkende skude og kan kun bide tænderne sammen i visheden om at vores folkevalgte hverken evner eller ønsker at vende udviklingen, i takt med at det bliver mere og mere klart at det er bidende nødvendigt at skabe incitament til arbejde. Tak.

Philip, Mandag den 21. januar 2013, 13:40

Skrevet af Philip, Tirsdag den 29. januar 2013, 13:50

Det var da morsomt og lidt suspekt at der pludselig er 2 her i debatten der hedder Philip.

Men hva f... det er let at se forskel for jeg slutter ikke mine indlæg med Tak ;-)

hjælp

Skrevet af emil, Søndag den 20. januar 2013, 17:58

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle Danmark behøver din hjælp

Til Mette

Skrevet af Kaj Vilhelmsen, Søndag den 20. januar 2013, 16:13

Du forstår ikke rigtig kapitalismen. I dette system sælger man sin tid, hvis det kan betale sig, men hvis prisen er for lav, så sælger man ikke. Og prisen er for lav, hvis man ikke kan leve af at sælge sin tid, dvs. bor man i et højprisområde, så kan man ikke sælge sin tid til lavpris.

Understøttelse og kontanthjælp har ingen betydning i denne sammenhæng, for lever man af disse ydelser er økonomien allerede helt ødelagt, hvorfor der heller ikke er nogen grund til at inddrage ydelserne i sine overvejelser.

Uanset hvor lavt man sætter de offentlige ydelser, vil det stadig være en dårlig forretning at sælge sin tid billigt i et samfund som det danske, der er meget dyrt at bo i, og det er vel netop derfor, at der er så mange svenskere i byen. De lever under andre og billigere forhold og derfor kan det bedre betale sig for dem at arbejde i København.

At arbejdsgiverne og deres fortalere ønsker, at danskerne skal arbejde for småpenge, det er jo ganske logisk, men det er også logisk, at lønmodtagerne ser på deres egne interesser. Og det er ikke i lønmodtagernes objektive interesse at bruge deres tid i virksomheder, der ikke kan eller vil betale en ordentlig løn.

Sådan er kapitalismen, og den præger forholdene for både arbejdsgivere og lønmodtagere; man gør kun, hvad der kan betale sig.

Supplerende

Skrevet af Kaj Vilhelmsen, Søndag den 20. januar 2013, 17:30

"Selv om man er i arbejde, behøver det ikke betyde, at man rent faktisk kan leve af den løn, der hver måned tikker ind på bankkontoen. Og de såkaldte arbejdende fattige bliver der flere af - både i Europa og også i Danmark.Det skriver Politiken på baggrund af en rapport om den europæiske beskæftigelse og sociale udvikling, som EU-Kommissionen har udgivet."

Det er noget forbandet svineri, for så skal skatteyderne alligevel betale for de arbejdendes forsørgelse.

Til Brian

Skrevet af Kaj Vilhelmsen, Søndag den 20. januar 2013, 15:52

Det er jo temmelig ligegyldigt, hvorfor folk får offentlige tilskud, det afgørende er, at alle får en eller anden form for tilskud. Både de arbejdende og de arbejdsløse får offentlige tilskud, og ofte får de arbejdende faktisk et større tilskud end de arbejdsløse.

En middelstor godsejer hæver f.eks. 2 mill. i offentlige kroner, hvilket svarer til udgiften for ca. 15 arbejdsløse.

Skal man diskutere overførelsesindkomster, så skal de alle på bordet, ikke bare understøttelse og kontanthjælp, for alle overførelsesindkomster koster jo staten penge. Derfor er det også ligegyldigt, om der er gode grunde til erhvervsstøtten.

Kaj Vilhelmsen

Skrevet af jenni, Torsdag den 24. januar 2013, 10:27

Du bliver ved at lyve om landbruget.
Søg psykiater for din paranoia.

Landmænd er de allermest udnyttede af jer andre.
Mere end under stavnsbbåndet.

-

Skrevet af Brian Sørensen, Søndag den 20. januar 2013, 17:39

- og det gør man jo også. Eksempelvis har både den tidligere og nuværende regering arbejdet for afskaffelse af landbrugsstøtten i EU.

Du skriver det ikke direkte, men det ligger ligesom mellem linierne, at du mener det vil skabe mere velstand, hvis man fjernede tilskuddet til godsejeren (der producere korn for en værdi af ca. 10 mio. 'kr ) og bruger dem på passiv forsørgelse. Ud over krig kan jeg ikke komme i tanke om noget der skaber mindre værdi end at betale folk for at lave ingenting.

Til Brian

Skrevet af Kaj Vilhelmsen, Mandag den 21. januar 2013, 10:16

Nej, det mener jeg ikke, selvfølgelig er det godt, at jorden bliver dyrket. Det er godt under alle omstændigheder, også når der skal tilskud til.

Men det har ingen mening at diskutere overførelsesindkomster, hvis man ikke også tager de forskellige erhvervstilskud med, for de koster jo rent faktisk staten penge.

Angående krigen har du ikke ret. Forberedelsen til krig og krigen selv stimulerer økonomien i en sådan grad, at man kan overvinde økonomiske kriser. Uden anden verdenskrig var USA og Europa ikke kommet ud af 30ernes krise.

Nu fører man naturligvis ikke krig af hensyn til økonomi men kun, hvis det er absolut nødvendigt af andre grunde, men det er dog værd at notere sig, at en krigsøkonomi ofte er mere succesfuld end en fredsøkonomi, da man i en krigsøkonomi ikke gider høre noget vrøvl fra folk med særinteresser.

I den nu værende situation, så er det da godt, at folk kan affinde sig med at ligge på sofaen, for mødte alle op og forlangte arbejde nu og her, så ville vort samfundssystem bryde sammen.

Hvorfor gider svenskerne?

Skrevet af Mette, Søndag den 20. januar 2013, 15:34

I Københavnske butikker og på Københavnske restauranter er det mere reglen end undtagelsen, at blive betjent af en svensk talende person, som rejser over Øresund, hver dag for at gå på arbejde i København. Hvorfor gider de det? Og hvorfor er det ikke en dansker, som betjener mig ? Er det fordi den svenske kontanthjælp er på et eksistens-minimum og man bliver bedre betalt for at arbejde til mindste-lønnen i Danmark? Jeg tror det, og den eneste konklusion jeg kan drage er at forskellen på dansk mindsteløn og dansk kontanthjælp er for lille. Første gad vi ikke selv gøre rent, det arbejde overtog folk fra Filipinerne så gad vi ikke lave håndværksarbejde, det arbejde har folk fra øst Europa overtaget og nu vil vi ikke arbejde på restaurant eller stå i butik, det arbejde har svenskerne overtaget.

hjælp

Skrevet af emil, Søndag den 20. januar 2013, 15:27

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle Danmark behøver din hjælp

overførselindkomst, Ja det gælder også pensionister, men !!!!

Skrevet af Kurt, Søndag den 20. januar 2013, 12:08

Som nu snart 70 år gammel får jeg folkepension,det gør min hustru
også, tilsammen får vi udbetalt ca 100.000kr om året, men fordi vi har været gode til at spare op i forskellige pensionsselskaber gennem hele vores arbejdsliv så yder vi endnu til samfundet idet vores samlet skattebetaling ligger på ca 150.000 kr om året, så selv om vi er på såkaldt overførselsindkomst så ydes der mer end nydes og der tror jeg mange folkepensionister kan sige det samme.

HI. Kurt

Kommentar

Skrevet af Brian Sørensen, Søndag den 20. januar 2013, 14:14

Ja, I har ydet igennem et langt arbejdsliv og på fornuftig vis udskudt beskatningen af en del af jeres løn til nu, hvor den bliver udbetalt som pension.
Det kan kun være et samfundsmæssigt set sundt forløb.

Problemet er, at flere og flere modtager overførselsindkomst igennem en stor del og måske hele livet.

Timeløn på mindre end kr. 80,- skal gøres skattefri!

Skrevet af CH, Søndag den 20. januar 2013, 11:44

Så får virksomhederne igen mulighed for konkurrer med udlandet, Mads Clausen (Danfoss) etc. trækker formentlig deres produktion hjem og vi mindre arbejdsgivere har nu også mulighed for at ansætte folk som kan tjene deres egen løn og samtidig bidrage til vækst i virksomhederne og dermed samfundet. Det latterlige høje lønnings niveau som findes idag udelukker en masse mennesker fra arbejds-market, hvilket kun kan bebrejdes arbejdsmarkedpartneres såkaldte gode danske model, som burde sparkes op der hvor der ingen lys er. Vi behøver ikke i et land som danmark at have østarbejdere til alle lavtløns job, selvom de er gode og pligtopfyldende, det kan danskere på overførselsindkomst godt trænes op til igen.

CH, 11:44

Skrevet af Philip, Mandag den 21. januar 2013, 07:20

Som bekendt eller ubekendt får kontanthjælpsmodtagere ca 70 kr pr time udregnet efter en 37 timers uge.
Skal de også have kontanthjælpen udbetalt skattefrit ?

Hvad med?

Skrevet af AM, Søndag den 20. januar 2013, 04:03

En avis der går fallit hvis den ikke får mediestøtte?

SV: Pyt med hvad andre tanker. Det er Jeres eget problem

Skrevet af Christian Christiansen, Søndag den 20. januar 2013, 03:48

Aj mand. Det kan du ikke vare bekendt mand. Vi danskere er ikke som du skriver. Det bare forkert mand. Du er ikke en venlig mand. Det er min ret at syntes alt hvad jeg mener er rigtigt, fordi det er det altsa. Du ved ingenting mand. Fy fy skamme. Klamme Svensker!

Pyt med hvad andre tanker. Det er Deres eget problem

Skrevet af peter petersen, Søndag den 20. januar 2013, 03:44

Tag sa den tudekiks venner. Glem alt den fjenskab og hvad andre mener. Who cares. Den bedste antigift er at vare kold overfor den almene Danskers meninger og had mod andre som man ikke er enig med. F... jer venner. Alt for pattebarnsagtige fjendtlige meninger. Hvis du ikke kan lide din nabo er det da bare to bad. Det rager os en papand! haha. Hygge din jantelovs dansker.

Øh

Skrevet af Brian sørensen, Søndag den 20. januar 2013, 08:59

Hej peter
Når nu engang du står op idag, skulle du prøve at læse dit eget indlæg.
Hvem er det der spreder barnlige hadske meninger?

Mangler de offentligt ansatte mfl.

Skrevet af Tom Tomsen, Søndag den 20. januar 2013, 00:23

Alle offentligt ansatte, læger osv. lever vel også af andres penge. Og så er der dem, der ingen overførsler får men er uden indtægt. Husmødre for eksempel og børn. De lever også af andres penge.

Nu læste jeg lige om en der har mange ledige jobs

Skrevet af Philip, Søndag den 20. januar 2013, 00:03

http://www.bt.dk/politik/danmark-paa-stoetten-han-kan-ikke-skaffe-flytte...

Og som er ked af at skulle betale 5000 kr for en annonce på jobindex.dk.

Ja det er altid tris at komme af med penge for den perfekte verden ville jo være hvis man kunne få det hele gratis eller bare modtage penge og svømme i dem.
Men sådan er verden desværre ikke indrettet,så derfor må man være lidt mere krativ end bare at have en side som ingen kender hvilket jo ikke giver nogen indtjening eller gør at folk der søger et job ved noget om at de kan søge det der.
Nej det der skal til er at udbrede sig bredt om hvem man er og hvad man sælger samt ikke mindst hvad man søger hvis man skal have personale eller nogen til et lille job som jo kan være hvad som helst.
Og her kommer søgemaskinerne ind i billedet som en ret vigtig ting for man får ikke meget ud af det hvis det eneste sted i verden man har et link til sinvirksomhed er en job annonce 1 gang om måneden.
Her er nogle muligheder:
http://www.metatags.dk/tilmeld_til_sogemaskinerne
http://www.seotips.dk/tilmelding-til-søgemaskiner
http://ing.dk/debat/9516
http://ww2.exai.com/website-builder-features
http://www.a24.dk/hotlinkny/soeg3.html

Og en her med tilmelding til mange maskiner helt gratis:
http://www.submitexpress.com/free-submission.html

Det er jo med arbejdsgivere og folk der sælger ikke nok at man er der hvis ingen andre end en lille kreds ved det for så kommer man sgu ikke videre,for det hjælper ikke meget at saætte sig ned som et lille forkælet barn og sige at det kan jeg ikke få og så surmule.
Nej der skal kreativitet og hjernearbejde til samt hver en sten vendes hvis man vil noget hvilket gælder for dem der søger jobs og dem der tilbyder jobs.

Ja jeg vil nærmest sige at hvis man kun går på arbejdsformidlingen/Jobnet og/eller jobindex for at søge arbejdskraft er man sgu lidt af en bonderøv når der er mange andre og ovenikøbet gratis metoder til at få medarbejdere på.

Og her kan købes en jobannonce for fra 495 kr hvor der godt nok ikke kan stå så meget men med lidt krereativ sans burde man jo kunne skrive sit budskab kort og præcist:
http://www.ofir.dk/Arbejdsgiver/jobannonce.aspx

Og ved at søge på Google efter andre muligheder åbnes der en hel verden for den der vil være fremme i skoen og have handling frem for handlingslammelse hvilket stadig gældre for både arbejdsgivere og jobsøgere.

Overpris

Skrevet af mhb, Lørdag den 19. januar 2013, 23:08

Hvorfor er der ingen politikkere der gør noget ved at vi betaler 40% mere for madvarer end de andre lande i EU ? Det er min største post foruden hus. Hvis jeg skulle 40% mindre for mad ja så skulle jeg/ vi heller ikke bruge så meget i løn. Det ville så gøre at man kunne sætte lønnen og overførsler ned.