Den danske detailbranche har et enormt ansvar, når det kommer til, hvilke varer der bliver lagt i indkøbsvognen i landets supermarkeder.

Og netop derfor er der brug for, at branchen lever op til sit ansvar.

Det understreger fødevareminister Dan Jørgensen (S), som lægger i kakkelovnen til en brydekamp med branchen.

Han har indkaldt blandt andre Coop og Dansk Supermarked til en dialog om, hvordan detailbranchen kan agere anderledes i fremtiden og dermed bidrage til at øge danskernes sundhed.

Han ønsker dog ikke på forhånd at løfte sløret for, hvad der helt konkret skal drøftes:

»Det vil formenligt være ting, der knytter sig til, hvordan varerne bliver præsenteret, hvilke varer der overhovedet er i udbud, hvilke varer der er på tilbud, og hvordan man fastsætter priser,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau og understreger, at han ikke kan vride armen om på branchen:

»Det er alle ting, som supermarkederne entydigt bestemmer over, men jeg synes også, det er fair at sige, at hvis de offentlig siger, at de har et samfundsansvar, så er der et stykke endnu.«

Opgøret med detailbranchen søsætter Dan Jørgensen ligeledes i fredagens Politiken, hvor han betegner branchen som kynisk:

»Detailhandlen skal presses til at se på, hvordan vi får folk til at træffe sundere valg. I dag bliver der spekuleret kynisk i at sætte meget usunde varer på tilbud,« siger ministeren til avisen og uddyber:

»Jeg synes ikke, detailhandlen gør nok. Der er rigtig mange fine ord og csr-strategier, men det kniber med at leve op til det samfundsansvar.«

Offensiven fra fødevareministeren kommer, efter han tidligere på ugen varslede et opgør med danskernes madvaner.

Ligesom det var tilfældet dengang, får den nye ministermelding også denne gang en hård medfart fra den blå side af Christiansborg.

»Man skulle tro, det var en minister fra Nordkorea, der talte til masserne i megafon,« siger Venstres erhvervsordfører, Kim Andersen (V), til Politiken og uddyber:

»Det er ufatteligt unuanceret og nærmest stupidt. Selvfølgelig driver virksomhederne deres forretning for at tjene penge, og selvfølgelig laver de markedsføring, så det har en effekt. Det er jo et personligt ansvar, hvad vi putter i indkøbskurven og i munden,« siger han.

Dan Jørgensen undrer sig over den kontante melding fra blå blok, og han savner svar på, hvad de borgerlige konkret vil i stedet:

»Der er ikke en eneste borgerlige politiker i den her proces, der er kommet med et eneste konkret bud på, hvad de vil gøre for at sikre mere sundhed og mere kvalitet i Danmark,« siger Dan Jørgensen, der heller ikke kan genkende billedet af, at han tvinger supermarkederne til noget, de ikke vil være med til.

»Jeg løfter ikke nogen pegefinger. Det her handler om at indkalde til dialog,« siger han og håber på det bedste til det kommende møde:

»Hvis dele af den danske detailhandel siger: »Dan Jørgensen, bland dig uden om. Vi har kun et formål, og det er at tjene penge«, så må jeg tage det til efterretning, og så er der nok ikke meget, man kan gøre. Men jeg tror bare ikke, at det vil være tilfældet.«


ER DAN JØRGENSEN PÅ RETTE SPOR ELLER GAL KURS? DELTAG I DEBATTEN PÅ FACEBOOK