KØB PLUS!

Corydon stopper udvidet barsel

- Det nærmer sig løftebrud, siger Enhedslisten

Selvom Socialdemokraterne er tilhængere af øremærket barsel til mænd, så blev et forslag om udvidet betalt barsel taget af bordet under overenskomstforhandlingerne mellem finansministeren og offentligt ansatte.

Rent politisk går finansminister Bjarne Corydon (S) ind for, at man øremærker 12 uger med betalt barsel til mænd. Men som arbejdsgiver har han netop forhindret mere betalt barsel til offentligt ansatte mænd, skriver Avisen.dk.

Under de netop afsluttede overenskomstforhandlinger på statens område, blev det ikke til mere betalt barsel til mændene, sådan som fagbevægelsen havde krævet, og det samme forventes at komme til at gøre sig gældende, når aftaler skal forhandles på plads for kommuner og regioner.

Avisen.dk skriver på baggrund af oplysninger fra kilder tæt på forhandlingerne, at den udvidede barsel til mænd blev taget af bordet sent i forløbet. Og det undrer Enhedslistens ligestillingsordfører, Jørgen Arbo-Bæhr (Ø).

»Vi mener generelt, at regeringen nærmer sig et løftebrud, da de indtil videre ikke har løftet en finger for at forbedre mænds barsel. Og det styrker ikke tilliden, at Corydon optræder så tilbagelænet, når der forhandles overenskomst for en så stor gruppe på arbejdsmarkedet«, siger han.

Anette Borchorst, der er arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet erklærer sig enig i, at regeringen med de netop overståede overenskomstforhandlinger har forpasset chancen for at sende et vigtigt signal omkring fædres barsel.

»Mere fædrebarsel burde først og fremmest prioriteres i lovgivningen, men hvis man ikke engang som arbejdsgiver vil prioritere det, må det antages at ligge ret langt nede på regeringens dagsorden«, siger hun til Avisen.dk.

Under de nuværende regler har fædre ret til to ugers orlov i forbindelse med barnets fødsel, og så kan forældrene frit fordele 32 uger mellem sig. I regeringsgrundlaget står der, at regeringspartierne ønsker at øremærke op til tre måneder af den betalte barsel til fædre, men hidtil er overvejelserne blevet sendt i udvalg.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Øremærket barsel til mænd

Skrevet af Connie Rafn, Mandag den 11. februar 2013, 16:40

Rigtig dårlig ide. Mænd risikerer at miste sin hårdt tilkæmpede position på arbejdsmarkedet. Husk stolen er "rygende varm"... Kvinder har også alt for lang barsel!

Barsel

Skrevet af Bodil Pingel, Søndag den 10. februar 2013, 14:55

Ja, så mener enhedslisten igen at regeringen begår løftebrud.
Det er også muligt, men det er vi jo vidne til snart hver dag,
Det der kan undre er, hvorfor pokker vælter enhedslisten ikke den regering, de latterliggør kun sig selv hver gang de påpeger et af mange løftebrud.
Lad dog folk selv bestemme hvem der skal have barsel, det skal da vel ikke trækkes ned over deres hoveder, som alt andet her i dette land

hjælp

Skrevet af emil, Søndag den 10. februar 2013, 14:32

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle danmark behøver din hjælp

Bjarnes nye "røde" fagforerning...hmmm glæder mig til 1 maj

Skrevet af Ole, Lørdag den 9. februar 2013, 20:05

Bjarne´s nye S fagforening....
Øhhhh og så var der den om....

arbejderen der var medlem af en dyr "rød" fagforening
og skulle til "lønforhandling" med sin chef
Midt under fohandlingerne dukker der pludseligt en SMS op på hans mobiltelefon fra Bjarne Corydon -: "sig nu ja til hans tilbud."
"Jamen Jamen" stammede den stakkels lønmodtager og fortsatte : "jeg plejer at få 140,00 kr.i timen
Nu vil han kun give mig 110,00 kr. i timen, det er sgu da ikke en Fair Løsning for mig".
Bjarne brummer videre "Sådan er det altså, for nu er det NEMLIG MIG og HELLE fra Asocialbureuakraterne der bestemmer".

Ha en fortsat god dag.
Hilsen
Bjarne Corydon
Danmarks nye "frie" Asocialbureaukratiske fagforening

Endelig en der ser virkeligheden

Skrevet af BO, Søndag den 10. februar 2013, 09:31

Tak BO. Endelig en, der ser virkeligheden med åbne øjne, og ikke så blåøjet og naivt som mange andre.
Det er nemlig helt korrekt. Danmark fattes penge og er særdeles presset fra flere sider. Øget konkurrence evne fra udlandet øger tabet af arbejdspladser sammenholdt med øgede pensionister, der alt andet lige belaster vores sundhedsvæsen meget, sammenholdt med en kraftigere opblødning af asylreglerne, der øger udgifterne til disse betragteligt, bevirker at vores danske verdensberømte velfærdsmodel er under mega pres.
Det betyder blandt andet at de offentlig ansatte skal til at betale for deres pauser, at vi alle skal arbejde mere, at vi ikke skal have 6 ugers ferie, en væsentlig reduktion af overførselsindkomsterne, en reduktion af skatten på arbejde og meget mere af samme skuffe.

Lad os nu alle se virkeligheden i øjene stoppe den egoistiske danske kræve mentalitet, hvorfor mange ikke yder en dyt til samfundet. Der må sidde mange danskerne rundt omkring med en dårlig smag i munden

barsel

Skrevet af bjarne hansen, Lørdag den 9. februar 2013, 14:16

hvornår går det op for danskerne at det er slut med den store gavebod
som den forrige regering gav med lånte penge og for sent opdagede
at lån skal betales tilbage.Hvis man normal har 25.000 kr kan man ikke bruge 30.000kr så må man bremse lidt op og gøre sig klart at så
dårligt er det ikke at leve i Danmark prøv at se jer omkring mod andre lande vi hr længere ferie kortere arbejdstid i det store hele et godt
samfund målt mod andre lande.selv med stramninger er der plads til
at hjælpe de grupper der har det svært.prøv for en gang skyld at være
lidt positiv

?

Skrevet af hansen, Lørdag den 9. februar 2013, 13:54

Jeg er nok lidt gammeldags,for jeg mener at det er godt at fædrene for barsel i den første tid sammen med mødrene,for der er det hele meget nyt for hende og hun skal først til at lære at have et meget lille nyt barn. Men senere må det være moderen der går hjemme hos den lille,med mindre det er en kariære kvinde der vil meget hurtigt på arbejde igen.det er også sundest for barnet at det får bryst så længe som muligt det kan en mand jo ikke klare alligevel, man må akseptere at der er forskæld på de to køn.Noget helt andet, var der forresten nogen der lagde mærke til at Helle Torning sagde i sit prassemøde sidste gang, at hun var en gammeldags Socialdemokrat,jeg havde nær fået min mad i den gale hals,med alt den blå politik hun har ført.

Kan det undre?

Skrevet af Danny, Lørdag den 9. februar 2013, 13:04

Børnehavens varemærke har helt fra starten været løftebrud så det kan da ikke undre at Corydon der ikke kan regne igen kommer med et forslag som han ikke kender konsekvenserne af. Fjern også "fjumreåret" for regeringen og send dem hjem uden løn eller pension. Nu har de fleste af os efterhånden fået nok af den uduelige regering. Helle skatteål er stolt over at hun har fået rabatten på 1 mia. i EU. Hun glemmer at fortælle at landbruget har betalt 1,4 mia. for den rabat. Hvis hun vil give mig 1,4 mill. får hun 1 mill. af mig !!!!

Barsel????

Skrevet af Hanse, Lørdag den 9. februar 2013, 12:12

Hvordan overlevede folk for tid tilbage da de ikke fik røven stoppet fuld af fridage når de satte en unge i verden??? Jo de kunne klare sig selv, det kan de ikke idag, fortsætter udviklingen, så ender det jo med at folk som får 3 børn går på pension inden de er færdige med at holde barsel på det offentiliges regning. Det er kørt helt af sporet.
Nogle fagforeninger er kun til for folk som går på barsel, jeg kan godt forstå at de mister medlemmer.

Barselsorlov

Skrevet af Thorkild Vejen, Lørdag den 9. februar 2013, 11:42

Så sejrede den sunde fornuft alligevel til sidst. Den sag afgøres bedst af den enkelte familie!!

Øremærket barsel til mænd

Skrevet af Jytte Bendixen, Lørdag den 9. februar 2013, 11:25

Forhåbentlig er øremærket betalt barsel i 12 uger til fædre stadig på regeringens lovprogram. Lovgivning som fundament fungerer rigtigt godt i flere lande.

Bob-bob

Skrevet af Peter, Lørdag den 9. februar 2013, 12:16

Strengt taget er der vel kun Nordkorea og Cuba tilbage, hvor lovgivning er selve fundamentet for menneskers hverdag. Og fungerer det? Det ved ingen. For en sikkerheds skyld spørger man ikke befolkningerne.

Barsel

Skrevet af Birgit Irming, Lørdag den 9. februar 2013, 10:44

Lad dog folk selv bestemme hvad der passer bedst i deres hverdag, der skal IKKE lovgives om alt mellem himmel og jord.

Barsel

Skrevet af Birgit Irming, Lørdag den 9. februar 2013, 10:44

Lad dog folk selv bestemme hvad der passer bedst i deres hverdag, der skal IKKE lovgives om alt mellem himmel og jord.

Lad forældrene selv bestemme

Skrevet af Mogens Rasmussen, Lørdag den 9. februar 2013, 10:44

Han er måske blevet klogere og vil lade forældrene selv bestemme. Der kan være flere ting som gør at f.eks. moderen tager hele orloven hvis denne er hjemmegående og økonomien måske ikke er til at den med den "høje" løn går hjemme. Hvis der var 100% lønkompensation så skulle mange mænd nok tage orlov især dem som arbejder for det offentlige. Denne merudgift vil ministeren nok undgå. Derfor ingen tvungen barsel til mænd.

Godt gået

Skrevet af Steen Jensen, Lørdag den 9. februar 2013, 10:27

Bjarne Corydon er den bedste finansminister, blå blok længe har haft!