Chokeret Joachim B.: Absurd og hamrende amoralsk

For næsten 100.000 danskere kan det ikke betale sig at gå på arbejde. Nye tal fra Beskæftigelsesministeriet viser, at 85.000 danskere i arbejde får højst 1.000 kr. om måneden ud af at gå på arbejde i forhold til at være på kontanthjælp. Og det er tal, der chokerer Joachim B.Olsen.

Liberal Alliances folketingsmedlem mener, at der de seneste 30-40 år er blevet skabt et samfund i Danmark, hvor det at arbejde ikke giver særlig stor værdi.

- Selvom jeg havde på fornemmelsen, at tallet var højt, er jeg alligevel chokeret.

- Jeg synes, det viser absurditeten i det samfund, vi har i dag, og det er hamrende amoralsk i forhold til de tusinde af danskere, der hver dag troligt står op for at arbejde, siger Joachim B.Olsen, der ønsker, at der skal være en langt større forskel mellem at arbejde og være på overførselsindkomst.

Afstemning

LÆS OGSÅ: For 85.000 danskere kan det ikke betale sig at arbejde

Tallene fra Mette Frederiksens ministerium kommer som et svar på et spørgsmål fra Venstres Ellen Trane Nørby.

Mette Frederiksen er ikke tilfreds med, at det for 85.000 danskere giver under 1.000 kr. ekstra om måneden ved at gå på arbejde, men hun mener, det er hyklerisk, at oppositionen tordner frem med kritik af det høje tal.

- Jeg vil bare i al stilfærdighed sige, at det ikke lykkedes den tidligere regering at få bugt med det her problem. Det har eksisteret i mange, mange år, og det lader til, at vi skal gøre noget nyt for at lave om på det. Derfor vil vi også lave en reform af kontanthjælpen og en skattereform næste år, siger Mette Frederiksen til B.T.

Hvis du ser bort fra, hvis skyld det er, hvordan kan vi så være endt der, at det for 85.000 danskere stort set ikke kan betale sig at arbejde?

- For mange partier i Folketinget har det været vigtigt at sikre, at enlige på kontanthjælp med børn har et fornuftigt rådighedsbeløb. Der skal vi ikke være blinde for, at forskellen mellem beskæftigelse og kontanthjælp er helt afgørende for at løse det her problem.

Hvordan vil I så sørge for, at det kan betale sig at arbejde for alle?

- Jeg vil ikke komme for meget ind på konkrete ting lige nu. Vi har forhandlingerne næste år om en reform af kontanthjælpen og en skattereform, og her vil det være en central ting. Jeg vil bare sige, at jeg er åben for det meste for at få løst det her problem, siger Mette Frederiksen.

LÆS OGSÅ:Så meget ekstra får 'fattig-Carina' efter nytår

Hvis Mette Frederiksen ikke har ideér til at løse problemerne, kan hun bare spørge Enhedslisten. Her er partiets socialordfører, Pernille Skipper, klar til at sænke skatten for lavtlønsgrupper i det danske samfund.

- Vi ønsker at øge ligheden i det danske samfund, og vi vil gå ind i forhandlingerne i en skattereform med ønsket om at hjælpe lavtlønsgrupperne, siger Pernille Skipper.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Snyltere på kontanthjælp ??

Skrevet af Jesper Rasmussen, Onsdag den 16. januar 2013, 15:24

Nu blev jeg så sur så jeg var nødt til at skrive det her.Blander mig ellers ikke i læserbreve, men Bla. dingenot og Mikkel fik mig op i det røde felt. Jeg er en af de snyltere der har været på kontanthjælp i 19 måneder. Jeg har arbejdet siden jeg var 13-14 år (avisbud og weekender hos bønder) hvor jeg betalte skat hvis frikortet ikke var nok. Jeg har ikke modtaget nogen form for sociale ydelser, jeg har ikke været hos lægen siden jeg var 17.Jeg har egentlig kun arbejdet og betalt skat til fællesskabet i over 30 år (Incl. selvstændig i 2 år,hvor jeg betalte rigtig meget til fællesskabet). Ud af de 19 måneder jeg har været på kontanthjælp har jeg været i praktik i de 12. Fuldtidsjob på kontanthjælp hvor man selv afholder de fleste udgifter.Pga. af det har jeg fået fuldtidsjob igen.Ikke Pga. "fællesskabet" men min egen indsats.
Nu er det så jeg spørger Joachim der aldrig har haft et job samt hans lidelsesfæller som dingenot og Mikkel. Hvorfor er det nu lige at jeg er snylter. Jeg formoder i begge har haft job altid??
Hvorfor skal kontanthjælpsmodtagere mistænkeliggøres, uanset had deres baggrund er.

Vil gerne have uddannelse med har "ikke råd"

Skrevet af Anna, Søndag den 30. december 2012, 23:28

Når man roder med kontanthjælpen, bør man også se på SU´en, som gør at det vil være nemmere for folk at få arbejde.

Der er flere af mine venner som enten er på dagpenge/ kontanthjælp eller har et arbejde, som gerne vil have en uddannelse ( og ikke forblive ufaglærte ), men som ikke har råd.

At gå fra 12-15000 kr udbetalt om måneden til ca. 5500 kr på en SU og ca. 8000 med lån, er et meget stort spring. Så hellere kontanthjælp, som er mere uden at skulle stifte gæld.
(Har ikke taget højde for ekstra tilskud til forældre med børn).

Har også en kammerat som får 10355 før skat på kontanthjælp, som hjemmeboende, ( fordi han er over 25 ).
Han er på kontanthjælp, fordi han ikke kan finde en læreplads til den uddannelse han er ved at tage.

Der er flere ting som kan gøres:
Sløjf de lange praktikperioder, indtil der er flere praktikpladser at finde. Nedsæt den ugentligt arbejdsuge til 35 timer, så der bliver flere arbejdspladser. Sænk skatten og afgifter for virksomhederne, så det igen kan betale sig at have produktions fabrikker i Danmark. Sløjf den store u-landshjælp og fokuser på at hjælpe vores egen økonomi, før mia. af kr. sendes ud af landet osv.

Kontanthjælp bør være lavere end SU og arbejde.

Skrevet af Dingenot, Søndag den 30. december 2012, 22:53

Synes det er fjollet at angribe Joachim, da det ikke er det pointen med at kunne skrive en kommentar. Hvad enten det er ham eller en anden som kommer med den kommentaren, er jeg enig!

Det er for dårligt at det bedre kan betale sig at få kontanthjælp end have et arbejde eller tage en uddannelse. Den hjælp man kan få ved at være arbejdsløs, bør være både lavere end hvad en person ( både folk med og uden børn ) kan få på SU og ved at arbejde.

Som det er nu, er det mere "lukrativ" at være på kontanthjælp, frem for at tage en uddannelse. Men at skære et sted og sætte op et andet sted, gør jo ingen forskel, hvis der ingen arbejde er at finde.

Det øger bare chancerne for at få et arbejde og folks forståelse hvorfor/hvordan tingene hænger sammen. ( Samfundsfag og erhvervsøkonomi mf. ). Har mødt mange som er totalt ligeglade, med at de er på kontanthjælp og synes det er godt at de får penge for at lave ingenting og ikke kan se/forstå at det ikke kan gå i længden for Danmark.

Ved godt det kan være svært hvis man kommer fra et fuldtidsarbejde og skal ned på en kontanthjælp, så foreslår at jo længere tid, en person er på kontanthjælp, jo mindre får de udbetalt ( hjælper også på langtidsledige ). På den måde kan de nå at justere deres udgifter eller flytte i mindre ( indenfor fx 3 år ), før de mister flere tusinde kroner pr. måned.

Overførselsindkomstens betydning for vores konkurranceevne over.

Skrevet af Finn Borggaard, Torsdag den 27. december 2012, 13:27

Overførselsindkomstens størrelse har betydning for vores skatte og afgiftspolitik. Og dermed også for vores lønnivau, som bliver højt i forhold til vore udenlandske naboer. Det er jo en af årsagerne til at vi har udenlandske arbejdere, som går for, set med danske øjne, en meget lav løn.Vore virksomheder bliver ikke konkurrancedygtige før vore lønninger er på linie med de lande vi eksporterer til.

På støtten

Skrevet af jens jensen , Torsdag den 27. december 2012, 11:11

Han skulle kikke på sig selv først, han har altid levet af offentlig støtte selv, Team Danmark støtte i mange og nu folketinget, han kan bare finde arbejde til alle de mennesker han dømmer og så få sig et arbejde selv, så kan det være vi gider hører på ham
Han er da en stor joke med alle hans udtagelser om alt muligt

kontanthjælp

Skrevet af bjarne hansen, Lørdag den 8. september 2012, 19:02

det er tragikomisk at joachim b olsen deltager i debatten hvad
slags lønnet arbejde har han haft ud over at have deltaget i alle
slags fordummende reality programmer er han nu gået over til
et job i folketinget som han kun har fået ved i sin tid via penge
fra det "offentlige" for at støde med en kugle det er yderst berigende fordet danske samfund

Snyltere

Skrevet af mikkel, Tirsdag den 26. juni 2012, 12:21

Du er bare en snylter og taber, hvis du ikke tager de job du kan få. Også selvom der er tale om job, du selv mener du er overkvalificeret til.
Penge fra det offentlige er hjælp til personer som enten ikke kan, eller ikke ønsker at klare sig selv.
Er du syg, svag eller opslidt, er der stadig tale om hjælp. Får du støtte på den ene eller anden måde, vær glad for at andre gider betale for dig.

Absurt og Amoralsk

Skrevet af Kurt Bech, Mandag den 9. januar 2012, 17:42

Nu kan jeg altså ikke holde min kæft mere !!
Ham Joachim har så forbandet travlt med at sætte folk i bås.
Har Joachim nogensinde haft et ærligt arbejde ? udover at smide rundt med en jernkugle, betalt af de danske skatteydere, eller Team Danmark.
Jeg kunne godt unde ham at prøve hvad det vil sige at være på offentlig forsørgelse.
Jeg ved hvad jeg taler om. Gik ud af skolen som 14 årig, fik en god uddannelse, har aldrig været uden job. Så var jeg så uheldig at blive ramt af Cancer, som satte en stopper for mit arbejdsliv, fik en pæn erstatning fra mit Pensions selskab, men efter 52 uger på sygedagpenge røg jeg på kontanthjælp. Min erstatning, som jo var tiltænkt at jeg kunne være lidt god ved mig selv, måtte jeg bruge til mine faste udgifter. Min husleje alene androg 6400 kr om mdr, godtnok fik jeg 700 kr i boligydelse, så når huslejen var betalt var der 3200 tilbage til resten.
Transport til og fra behandling, medicin, mad, forsikring, telefon, internet, licens (men det mener Joachim jo nok er en unødig luxus)
Og nu vil han sgu osse ha vi selv skal bage vores brød !
Joachim !
prøv at lægge sammen hvad du skal bruge af indgredienser og ikke mindt strøm, jeg tror faktisk det er billigere at købe brødet hos bageren, eller i Netto
Men en ting trøster mig, jeg tror ikke Joachim er at finde blandt folketingets medlemmer efter næste valg.

Pufedorf*

Manglen på arbejdspladser er det egentlige problem

Skrevet af Anne Andersen, Tirsdag den 20. december 2011, 08:53

Jeg forstår simpelt hen ikke at JBO og andre politikere går så højt op i det - det er da fint at mennesker der ikke kan få et arbejde, kan leve anstændigt. HVIS der var arbejde til alle, så kunne man tale om at det var et problem, men fakta er jo, at der i den grad mangler arbejdspladser og før det problem er løst, så lad det være som det er, der er masser af mennesker der hellere end gerne vil have et arbejde, men som ikke kan få et, og DET er et kæmpeproblem. Det andet er bare misundelse og sparken nedad!!

fattige

Skrevet af Steffen Hertzum, Onsdag den 7. december 2011, 15:09

Jeg har en idé. Vi gør arbejdsløshed ulovligt. Så kan vi få smidt de kriminelle svin i spjældet. Case closed ikke flere nassere. prøv da at hør jeg selv i egoistike assholes. Tror i de fattige blæser rundt med store fede bagerbrød med lurpak i deres pissedyre biler? nej vel. Hvis de rige svin bare gad betale DERES del af skatten ville det hele nok gå lidt bedre. Men nå nej. Jeg låner da en masse penge trækker fra i skat og lever på det. Smart move. Gid jeg kunne låne 50 mill.

Sparke*

Skrevet af Emil Keldorff, Tirsdag den 6. december 2011, 17:06

Spare = sparke ***

incitamentslidt system

Skrevet af Emil Keldorff, Tirsdag den 6. december 2011, 17:05

Jeg giver J.B.Olsen 100% ret i at det er fuldt ud absurd at det økonomiske incitament i at arbejde er så lavt i forhold til at være hjemmegående på kontanthjælp! Ingen motivation for at komme ud og spare multiplikatoreffekten i gang! Det er en barrier for dansk vækst!

Bolden eller manden?

Skrevet af Dennis, Tirsdag den 6. december 2011, 12:57

Det er sjovt som folk går efter manden og ikke lytter til hvad han siger... Hvis I mener det er ok at det kan betale sig ikke at arbejde samt at det er ok at lade være med at tage et arbejde og lade sig forsørge af dem med et job - så har I et problem!! Hvor er incitamentet til en uddannelse? eller hvad skal få unge/teenagere til at lære hvad det vil sige at arbejde for at opnå noget?
Han har ret og det er mere end hvad man kan sige om man af de andre politikere der har været på chr.borg de sidste 30 år! Så lav dog nogle gennemgribende reformer der gør det fornuftigt at arbejde og beløn dem der gider skabe noget i det her land - i stedet for at jagte dem ud og forbedre de laveste så de forbliver i "fattigdom". Gør noget ellers dør vores samfund!!!

Jens N. Roved

Skrevet af Jens N. Roved, Tirsdag den 6. december 2011, 14:51

Stop nu med incitament-politiken Joachim.

Skrevet af Jens N. Roved, Tirsdag den 6. december 2011, 12:46

Vi kommer ingen vegne med incitament-politik og det burde LA da om nogen være åbne omkring. Incitament-politik er betonkommunisme i forklædning!

Se med her:
http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_our_loss_of_wisdom.html

Hykleri

Skrevet af Jens N. Roved, Tirsdag den 6. december 2011, 15:03

Joachim B. Olsen er en Hykler! At slette en debatkommentar, som udelukkende forsøger på at forklare, hvorfor han ikke har ret, når han gerne vil fremføre incitamentpolitik. Skræmmende at han sletter det fra sin profil. Stalin ville have klappet i sine små hænder!

stor nar

Skrevet af Rene , Tirsdag den 6. december 2011, 11:53

Man kan godt hører at Jorkim B Olsen har taget for mange anaboler
For det har da også fået hjernen til at vokse så meget at det strammer, så han ikke kan tænke klart.
opblæste Nar

Det skal kunne betale sig at gå på arbejde

Skrevet af Trine, Tirsdag den 6. december 2011, 11:35

Der er foreskel på den arbejdssøgende vs den person som bevist har valgt at være hjemmegående (og ikke lider af en sygdom som er årsag herti).
Den arbejdssøgende er ikke problemet i denne debat, det er mere at vi i Danmark har for mange som går der hjemme og modtager relativt samme indkomst, som dem i arbejde..

Der skal være et socialt sikerhedsnet i Danmark, men det skal IKKE kunne betale sig "frivilligt" at være hjemmegående. Og så samtidig kræve at dem som arbejder skal forsørge den persons indkomst. Det er egoistisk og uholdbart!

Når man er blevet sagt op skal der være et sikkerhedsnet, som sikre at den arbejdsløse stadig har en acceptabel indkomst mens han/hun søger nyt arbejde. men folk som bevist har valgt at sidde derhjemme og som er arbejdsdygtig må tage koncekvenserne af ikke bidrage til økonomien.

Hellere kontanthjælp end selvrespekt

Skrevet af Poul Götzsche, Tirsdag den 6. december 2011, 10:33

Først en tak til Joakim. Jeg er rystet over, at "man" i 20 år selv kan væl-ge, om man gider tage et arbejde eller for-blive på kontanthjælp. Sådanne folk bør tvinges til at tage et job, selvom det ikke lige er en direktørstilling. Carina kunne vel godt bestride et job som kasse-dame.
Man bliver helt Rindalsk af det her. Han sagde jo i sin tid, at hvis ingen vil købe det, man maler, må man lære at tapetsere.
Poul

Joachim B.

Skrevet af Leif B. Pedersen, Tirsdag den 6. december 2011, 10:24

Det lyder hult, når en professionel sportsmand udtaler at folk ikke gider arbejde for deres penge.

Hvad kan betale sig?

Skrevet af Kirsten Bøgh Fuglø, Mandag den 5. december 2011, 21:54

En klog mand sagde engang: "Det eneste der kan betale sig er at æde en krone og skide en daler (=en gammel mønt med samme værdi som 2 kroner)"

Hvorfor er det svært at få et arbejde?

Skrevet af Svend, Mandag den 5. december 2011, 21:49

Det kan jo bl. andet skyldes, at der render i flokkevis rundt af polakker og andet godtfolk, der er villige til at tage det mindre godt betalte arbejde. Når man så kan læne sig tilbage og give skylden på, at der ikke er noget arbejde at få - og så har tid til at supplere ved siden af med at "bijobbe" - læs sort arbejde, så kan jeg godt forstå at mange vælger den "lette" løsning.

Om det kan betale sig at arbejde

Skrevet af Svend Christensen, Mandag den 5. december 2011, 17:16

Fordi der skulle være et stort antal arbejdsløse, for hvem det med hensyn til forskel på bistand og eventuel løn ikke kan betale sig at arbejde, er det jo langtfra givet, at det vil afholde dem fra at søge arbejde.

Det er vist de færreste, som bryder sig om at være arbejdsløs endsige prale af det. Men Ellen Trane Nørby eller Joachim B. Olsen kender nok ikke personligt ret mange arbejdsløse eller blot mennesker med væsentligt mindre indkomst end den overførselsindkomst, et folketingsmedlem lever af.

Husstørrelse

Skrevet af Casper , Mandag den 5. december 2011, 15:19

Der er mange af dem der bruger ufattelig mange penge på tlf, hvor andre løsninger er mulige.

Det jeg er lidt forarget over er at mange har en ret stor bolig, hvilket jeg forbinder med en ret stor udgift og så klager over rådigheds beløb. Der er også nogle der vil have rigtig mange børn, hvor grænsen går er svær, men hvis folk nu ikke kan arbejde, hvordan kan de så have overskud til (mange) børn?

Det kunne også være interessant HVIS de fik flere penge om de så ikke stadig var fattige grundet deres valg? Syntes dog til deres børn at der skulle være noget specielt økonomisk støtte, så de dog trods alt kunne komme væk fra hjemmet og forhåbentlig have en normal vennekreds der trak dem væk fra at blive næste generations kontanthjælps modtager

Flot Kasper

Skrevet af Brian, Mandag den 5. december 2011, 14:16

Hvor er det dog en flot og velformuleret kommentar du har skrevet Kasper. Det er rart at se hvor godt du har lært at debattere i skolen, så er pengene da ikke spildt på dig.

Hvem er mest værd!

Skrevet af Ivan Fuglsang, Mandag den 5. december 2011, 13:58

Det er ikke et spørgsmål om hvad den enkelte har udbetalt, men blot en kamp imellem nogle folkevalgte politikere "dyre bistandsmodtagere", som kan li at komme på forsiden og finde noget skidt på andre, skide Amerikansk!.
En bistandshjælps indkomst er ikke for høj,Husleje, el,varme,fødevare bliver ikke lige pludselig billiger fordi du modtager bistand. Der er bare mange lønmodtager som stadigvæk er underbetalt. Det skal den uheldige syge eller arbejdsløse bistandsklient vel ikke bøde for. Så min gode hr J.B Olsen , hvis du vil gøre en forskel så gå i lære som politiker "rigtig politiker". Ikke forside politik.

Kontantløn

Skrevet af Lone Andersen, Mandag den 5. december 2011, 13:48

Hele problematikken omkring kontanthjælp kontra arbejde er, synes jeg, kørt helt af sporet. Det er efter min mening alt for let (for nogle) at få kontanthjælp. Kender flere, som sagtens kunne have haft et lønnet arbejde, Det kan ikke være rigtigt, at man som f.eks. 36 årig, har været på kontanthjælp i 20 år. Så er der altså noget helt galt.
Jeg har selv været både rengøringsass., kantinemedhjælper samt haft andre lavtlønnede jobs, og ud over at det er mega hårdt arbejde, er det så oven i købet også dårligt betalt. Nææ, vores kære politikere burde prøve på egen krop at tjene så lidt, men så heldige er vi nok ikke, at vi oplever det. Se at få hævet lønnen for de lavtlønnede, og sorter nogle af dem der søger kontanthjælp, for der er altså nogle stykker, som sagtens kunne arbejde. Bare nogle timer om ugen. De ville have godt af det.

Dronning Joakim?

Skrevet af Henrik, Mandag den 5. december 2011, 13:39

"Har de fattige intet brød at spise? Så giv dem da kager i stedet" (Dronning Marie Antoinette).
"Har de fattige intet brød at spise? Så må de da bage noget" (Joakim B. Olsen.

Suk........

EN GORILLA I JAKKESÆT!

Skrevet af Lars, Mandag den 5. december 2011, 13:00

JORDKIM ER IKKE OND, MEN BLOT IKKE KLOGERE END EN ABE! GIV HAM EN KASSE BANANER, DET BLIVER HAN LIGESÅ GLAD FOR SOM LØN!!
MONKEYMAN, HE CAN´T UNDERSTAND, GIVE HIM JUST A BANAN, AND HE WILL SHOW US WHAT HE CAN? HE CAN EAT IT... OH HIS A GOOD GORILLA!!!

folkepensionister

Skrevet af erling christiansen, Mandag den 5. december 2011, 12:56

Der er ikke nogen der tar folkepensionister alvorligt,der er mange der er virkelig fattige,men der bliver nok ikke mere lil dem tvertimod,dem der har skal mere gives