Chokbesked fra Skat: Din teenager skal betale skat af lommepengene

Hvad mener du? Deltag i debatten her

Hjemmeboende børn over 16 år skal betale skat af deres lommepenge, hvis de arbejder for dem i hjemmet.

Den besked har en far fået fra SKAT efter, at han undrede sig over de nye skatteregler, der trådte i kraft 1. januar 2013.

- Jeg undrede mig over de formuleringer, der bliver brugt i lovteksten og derfor henvendte jeg mig til SKAT, fortæller Jakob Rigdahl.

SKAT afkræfter på Twitter: Ingen skat af lommepenge

Hans søn er 16 år, går i 9. klasse. Familien har en aftale om, at sønnen får 100 kr i lommepenge om ugen mod at være den, der slår græsset.

- Jeg spurgte dem ud fra det helt konkret eksempel med min søn, fortæller Jakob Rigdahl.

Formuleringen i loven hedder:

En fast aftale om løbende gensidig udveksling af tjenester kan få karakter af en kommerciel aftale, og så er det ikke længere skattefrit.

- Jeg ringede ind på SKATs hovednummer og spurgte, om det betød, at min søn skulle betale skat af sine lommepenge. Det bekræftede de, at han skulle, siger Jakob Rigdahl.

Han har sit eget regnskabsfirma, hvor han bl.a. rådgiver forældre om forældrekøb mv. Han er derfor særdeles godt inde i skattereglerne som helhed.

- Det er jo helt forrykt, og rent skatteteknisk er det noget sjusk. De har vel ikke tænkt sig om, men under alle omstændigheder er det helt hen i vejret, siger Jakob Rigdahl.

Ny instruks fra SKAT: Derfor skal du IKKE betale skat af lommepenge

Ole Birk om skat på lommepenge: 'Det er uhørt og skørt'

Han håbede på, at der var tale om en fejl, men beskeden fra SKAT var klar:

'Hvis hjemmeboende børn over 16 år arbejder efter en fast aftale og får løn for det, så skal de beskattes af det'.

Jakob Rigdahl vurderer, at så er han vel også selv forpligtet til at indberette sin søn til at betale arbejdsgiverbidrag mv. og så synes han, det begynder at blive lidt for broget.

- Jeg ved godt, at jeg bare kunne kalde det 'en gave' til min søn i stedet for lommepenge. Han får 100 kr om ugen og det bliver til godt 5000 kr om året.

- Men jeg synes, det er noget sjusk og derfor har jeg skrevet til Folketingets Skatteudvalg om sagen, siger Jakob Rigdahl.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Alletiders

Skrevet af Kim Poulsen, Torsdag den 11. april 2013, 12:32

Så kan/skal man vel ansætte en ca. 700 til 1000 nye folk i det offentlige, på den måde får de en masse akutjob annoncer, og igen, så får de vist at det var en god ide med akutordningen,

NEJ

vorherrebevares for idioter i folketinget

Største blodsugere er skat

Skrevet af joe, Fredag den 15. marts 2013, 22:34

skat er sku en af de værste svindlere dvs. i loven skal man kun beskattes en gang af et beløb.
Men skat kører løbet på den made at man skal betale skat af skatten og helst flere gange hvis i tænker over det de er da kun blod tørstige ikke andet og tager røven på folk

Øf øf

Skrevet af Christina, Torsdag den 10. januar 2013, 07:31

Du lyder klog babaj.

Lommepenge eller løn

Skrevet af Holger Lund, Onsdag den 9. januar 2013, 10:35

Spørgsmålet til SKAT handlede om aflønning, og ikke om lommepenge, så for mig at se, så er den pågældende far en ordkløver (læs: kværulant).

0 kr.

Skrevet af A.A, Tirsdag den 8. januar 2013, 22:22

Så er der dømt sygdom i ringmusklen igen - Pas på det ikke går på hjernen!

ja-da

Skrevet af konge, Tirsdag den 8. januar 2013, 21:06

lyt til kongen BETAL!!!!!!DET er sundt.

SOM SAGT - BT BEKLAGER AT DE LØJ

Skrevet af BT, Tirsdag den 8. januar 2013, 20:43

I en pressemeddelelse tirsdag eftermiddag afviser SKAT, at hjemmeboende børn skal betale skat af lommepenge, også selvom barnet udfører et arbejde for forældrene. Det er kun, hvis barnet udfører arbejde i en af forældrenes firmaer, at der skal betales skat.

Dermed afviser SKAT, at reglerne skal tolkes som Jakob Rigdahl har fortalt til BT, at han var blevet vejledt om af SKAT.

Jakob Rigdahl har sit eget regnskabsfirma, og da han gennemgik de nyeste regler fra SKAT blev han opmærksom på formuleringen 'En fast aftale om løbende gensidig udveksling af tjenester kan få karakter af en kommerciel aftale, og så er det ikke længere skattefrit.'

LÆS OGSÅ: Chokbesked fra Skat: Din teenager skal betale skat af lommepengene

LÆS OGSÅ: Ole Birk om skat på lommepenge: 'Det er uhørt og skørt'

Han giver nemlig selv sin 16-årige søn 100 kr. i lommepenge for at slå familiens græsplæne, så han tog kontakt til SKAT for at få klarhed om reglerne. Her fik han oplyst, at hans søn skulle betale skat af lommepengene.

Men det passer altså ikke slår SKAT nu fast i en pressemeddelelse.

- Et barn, der bor hjemme, er uanset barnets alder, ikke skattepligtigt af kost og logi eller af almindelige leveomkostninger, der betales af forældrene. Mindre pengebeløb – lommepenge - fra forældre til hjemmeboende børn, som hjælper til med rengøring, græsslåning og lignende almindelige huslige gøremål i familiens hjem, er ikke skattepligtige for børnene. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om løn for arbejde udført i forældrenes erhvervsvirksomhed, og barnet er fyldt 15 år, skriver SKAT.

Jacob Rigdahl er glad for afklaringen, men synes det er ærgerligt, at han fik et andet svar første gang.

- Det lyder godt, det er jeg glad for at høre. I princippet var det også det, der var meningen med at skrive til Skatteudvalget. Det var bare ærgerligt, at jeg fik det andet svar i første omgang, siger Jakob Rigdahl og fortsætter.

- Men jeg reagerede på det, der står i pjecen og den er i hvert fald ikke uddybet godt nok. Det vil nok være godt, hvis SKAT tydeliggør det i deres pjece, så havde vi undgået at det gav så stor blæst, siger Jakob Rigdahl.

BT har forsøgt, at få en forklaring fra SKAT, hvorfor Jakob Rigdahl fik en anden besked, og om lovteksten bør ændres, men det har ikke været muligt.

Assholes

Skrevet af Kongen , Tirsdag den 8. januar 2013, 20:42

Jeg er rigtig glad for det samfund vi har og det skal bibeholdes, derfor ser jeg ikke noget problem i at man skal betale skat af børns lommepenge (børn er allerede dyre nok for samfundet i forvejen).

Til jer der ikke kan acceptere at der skal betales skat af lommepenge "I er nogle latterlige assholes, med hovedet oppe i røven"!

Tænk dog på andre end jer selv og jeres pisse samfundsnassende børn!

Slap dog af?

Skrevet af Nikolai Johns, Onsdag den 9. januar 2013, 08:44

hvis man skal til at betale skat af lommepenge, altså 400-500 kroner, hver måned, så er det sku da ved at være et sølle land vi lever i? Skal vi så også snart betale af på vores fødselsdagsgaver? De kommer jo også på et fast bestemt tidspunkt hvert år, og har en vis værdi.
Jeg tror nok at du skal tageat falde lidt ned og lade være med at egoistisk. Det er jo bitte små beløber der er tale om, og de gør ingen forskel for nogen andre end barnet, hvor de havner henne.

Ps. Tal dog ordenligt.

BT BEKLAGER LØGNEN

Skrevet af BT, Tirsdag den 8. januar 2013, 20:42

I en pressemeddelelse tirsdag eftermiddag afviser SKAT, at hjemmeboende børn skal betale skat af lommepenge, også selvom barnet udfører et arbejde for forældrene. Det er kun, hvis barnet udfører arbejde i en af forældrenes firmaer, at der skal betales skat.

Dermed afviser SKAT, at reglerne skal tolkes som Jakob Rigdahl har fortalt til BT, at han var blevet vejledt om af SKAT.

Jakob Rigdahl har sit eget regnskabsfirma, og da han gennemgik de nyeste regler fra SKAT blev han opmærksom på formuleringen 'En fast aftale om løbende gensidig udveksling af tjenester kan få karakter af en kommerciel aftale, og så er det ikke længere skattefrit.'

LÆS OGSÅ: Chokbesked fra Skat: Din teenager skal betale skat af lommepengene

LÆS OGSÅ: Ole Birk om skat på lommepenge: 'Det er uhørt og skørt'

Han giver nemlig selv sin 16-årige søn 100 kr. i lommepenge for at slå familiens græsplæne, så han tog kontakt til SKAT for at få klarhed om reglerne. Her fik han oplyst, at hans søn skulle betale skat af lommepengene.

Men det passer altså ikke slår SKAT nu fast i en pressemeddelelse.

- Et barn, der bor hjemme, er uanset barnets alder, ikke skattepligtigt af kost og logi eller af almindelige leveomkostninger, der betales af forældrene. Mindre pengebeløb – lommepenge - fra forældre til hjemmeboende børn, som hjælper til med rengøring, græsslåning og lignende almindelige huslige gøremål i familiens hjem, er ikke skattepligtige for børnene. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om løn for arbejde udført i forældrenes erhvervsvirksomhed, og barnet er fyldt 15 år, skriver SKAT.

Jacob Rigdahl er glad for afklaringen, men synes det er ærgerligt, at han fik et andet svar første gang.

- Det lyder godt, det er jeg glad for at høre. I princippet var det også det, der var meningen med at skrive til Skatteudvalget. Det var bare ærgerligt, at jeg fik det andet svar i første omgang, siger Jakob Rigdahl og fortsætter.

- Men jeg reagerede på det, der står i pjecen og den er i hvert fald ikke uddybet godt nok. Det vil nok være godt, hvis SKAT tydeliggør det i deres pjece, så havde vi undgået at det gav så stor blæst, siger Jakob Rigdahl.

BT har forsøgt, at få en forklaring fra SKAT, hvorfor Jakob Rigdahl fik en anden besked, og om lovteksten bør ændres, men det har ikke været muligt.

Omg.

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:46

Ej nu må det altså stoppe, det er da dybt godnat at der skal betales skat af ens lommepenge!

Noget med røv

Skrevet af Jan, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:36

Nåå ja, SKAT kan da rende mig i røven :-(

Sindsygt

Skrevet af Jack, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:20

Regeringen er blevet så korrupt. De kører Danmark i sænk

Klam nar!

Skrevet af 456 Viggo , Tirsdag den 8. januar 2013, 19:15

Kære 123 Viggo!

Jeg synes også du er en klam nar!

Jeg har tænkt længe over det!

hvorfor

Skrevet af z, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:13

øhm.... ja.. hvordan ville skat overhovet få de penge man får i lommepenge... ville de komme hjem til en og kræve dem??

hva fuck sker der for danmark... først helle som ikke kan tælle eller noget andet end at tage penge og destroere danmark, også nu skat...

Hul i hovedet

Skrevet af Ole, Tirsdag den 8. januar 2013, 19:04

Hvad skal man sige andet end, at skat burde nedlægges, når det er så imbecile embedsmænd der kujonerer befolkningen. De burde landsforvises sammen med Helle Tomhjerne og regeringen, der åbvenbart akcepterer det. Desværre er danskerne for dumme
til at gøre oprør mod sådfant noget idioti.

hej

Skrevet af mark, Tirsdag den 8. januar 2013, 18:50

dette er jo på ne måde forkert og lige meget om han skal opgive det eller ej det jo sort arbejde hvis man får penge for et stykke arbejde om det så hjemme eller firma.

man har jo stadig et fradrag. så hvis det 400 kr om måneden skal han jo ikke betale noget

Akademisk Danmark

Skrevet af Carsten , Tirsdag den 8. januar 2013, 18:15

Hej Danske folk..
Er i faldet helt i søvn.. Skat på alt, selv børn og lomme penge.. kan vi så få reduceret alle de stupide akademiker der administre ( hinanden) her i landet... Det er gået for vildt... Alt for mange der lever af administration og er ansat i staten.. Hvor skal penge til lønninger komme fra... ????
Når ja, mere skat og flere afgifter.. så vi skal have mere i løn og købs kraften reduceres og konkurenceevnen også reduceres...
Nå men ansæt lige nogle flere akademikere der kan finde en løsning... suk,, Skruen uden ende...

Hvad er der galt med dig Viggo!

Skrevet af Adam Bischoff, Tirsdag den 8. januar 2013, 18:11

Du er en klam nar 1 2 3 Viggo. Skriv noget ordenligt i stedet for det der. Jeg har i lang tid haft en fornemmelse af, at du havde en lillefinger med i det her spil. Jeg ville i dit tilfælde bringe laks til min fødeby. Alt i alt har manden til højre for dig ikke nogle ben. Ses!

spørgikke

Skrevet af t. skriver, Tirsdag den 8. januar 2013, 18:07

Hvorfor spørger du ikke om noget vigtigt. For eksempel hvornår den nye ejendoms beskatning bliver fulgt op af en kraftig op-regulering af folke-pensionen. Ellers bliver der lang kø ved bistandskontoret og suppekøkkenet.
jeg vil gerne se de politikere, der vil stå til ansvar for den skandale.
Her i farum bliver vi ekstra straffet. Vi rangerer, hvad angår ejendomsbeskatning, på niveau med f.eks gentofte.
Er det mon fordi vi ikke formåede at stoppe brixtofte i tide.
Hvis det her er alvor, er der mange ældre, der må gå fra hus og hjem. venlig hilsen Skriver

Det er fucking lige meget

Skrevet af 1 2 3 Viggo, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:58

Det er sku da pisse lige meget med det der lort

Skatte-gak!

Skrevet af Christian., Tirsdag den 8. januar 2013, 17:58

Skulle i ikke hellere gå efter bankerne -og nu vi ér igang!

Alt det gak med at stikke snuden i folk privatliv, ville komme ind på privat grund/område....

Se liiiige på dét en ekstra gang! ;)

Hold nu op med alle jeres latterlige love!

Skrevet af Michelle, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:52

Hold nu op.. Tror i selv at forældre vil lade små 100 kroner gå igennem systemet for at få taget en del af dem?
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor i går så højt op i at unge mennesker skal dit, og unge mennesker skal dat.. Tanken om at blive voksen er skræmmende nok, skal vi også til at blive bange for at blive teenager , og hjælpe mor og far ude i haven? I burde stoppe alle jeres latterlige regler, og give os positive tanker om livet i stedet for at skræmme os.
//Michelle, 17 år.

ud med Helle og villy

Skrevet af bernie, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:52

skat gør ikke andet end at tage røven på folk og nu også vores børn .. vi skal betale for vores minister køre rundt i store biler spiser dyre frokoster flyver rundt i privat fly på deres ferier men ikke nok med vi skal betale for det , ja nu skal vores børn sgu også yde for de rige kan blive rigere , det er bestemt ikke okey ....... politikere er ikke andet end penge maskiner de lover og lover men holder aldrig en skid men så snart der er noget der er til fordel til deres lommer ja så skal de nok få pengene ud af os og vores børn ...........

Skatteministeriet

Skrevet af Martine, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:43

Skatteministeriet er ved at blive total fuck up andet er der ikke at sige til det.
De er efterhånden komplet til grin og jeg ville nødig være den der erkendte at arbejde for dem og skrive sådan noget pis ud.

Et godt råd til alle der har børn: Betal jeres lommepenge til jeres børn "SORT" fremover! Det er den billigste løsning!

det er spørgsmålet

Skrevet af leif, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:33

Hvis "lommepengene" er betinget af at der udføres et stykke arbejde, og de bliver indraget hvis arbejdet ikke bliver udført, er der tale om en gensidig aftale, der skal jo nok ikke erlægges skat idet summen ikke overstiger "frikortet" kan det også være lommepenge hvis aftalen går på at bringe aviser ud? eller lave nogle regnskabsberegninger
Men det er da hylende morsomt, at en sådan "bagatel" kan ryde forsiderne.

idioter

Skrevet af morten, Tirsdag den 8. januar 2013, 17:22

alle vil komme til at render omkring reglen alligevel.. bare fjern det lort.. det var dog den dummeste kommentar jeg har hørt til dato.
BRUG JERES TID PÅ NOGET ANDET

Vi kan alle mærke Helle & Villy....

Skrevet af Peter, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:49

Nu bliver det mere og mere mærkbart på den enkeltes økonomi, at Helle og Villy har fået magt som de har agt.

De tager snart det sidste vi har at betale med, i stigende skatter og afgifter.

Peter, det passer jo ikke!

Skrevet af Lotte Jensen, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:55

Peter: Hvor er du uoplyst. Dine beskyldninger om stigende skatter er i strid med sandheden og på grænsen til det uvederhæftige. Når skattetrykket stiger, så skyldes det næsten udelukkende Venstres gamle aftaler. I de her år betaler danskerne blandt andet for »rødvinsreformen«, som sænkede marginalskatten og gav større skattelettelser til de rigeste. Jeg henviser til en ny rapport fra Skatteministeriet, der blandt andet viser, at den tidligere VK-regering står for 90 procent af en samlet stigning på 19,1 milliarder kroner i personbeskatningen fra 2010 til 2014.

Ej, okay, virkelig?

Skrevet af Lina, Tirsdag den 8. januar 2013, 16:48

Ej, hvor er det latterligt.