KØB PLUS!

Chok-tal: DSB koster kassen

DSB bruger kassen på at køre tog i forhold til konkurrenterne på det danske marked.

BT kan i dag offentliggøre en opgørelse fra Transportministeriet, der viser, at både DSB Fjern-og regionaltog samt DSB S-tog bruger over tre gange så meget per kørt kilometer end konkurrenten Arriva og lokalbanerne.

Helt præcis bruger DSB Fjern- og Regionaltog 166 kroner, mens DSB S-tog er fire kroner billigere. Til gengæld bruger Arriva kun 51 kroner per kørt kilometer.

De nye tal kommer samme dag som Folketinget skal behandle et lovforslag fra regeringen om at hjælpe kriseramte DSB med en statsgaranti, så statsbanerne kan få lov at låne otte milliarder over de næste to år. I forvejen har DSB en gæld på 17,55 milliarder kroner. 

Afstemning

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen mener omkostningsniveauet simpelthen er for højt hos DSB.

- DSB er overadministreret og det er derfor, at det koster så meget for dem at køre tog. Så spørgsmålet er derfor, om DSB fortsat skal have monopol på langt de fleste strækninger i Danmark, når de både er dyrere og kører med gammelt og dårligt fungerende materiel, siger Kim Christiansen.

  Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested er enig i, at der er behov for effektivisering, men han påpeger dog også, at statsejede DSB er nødt til at køre på strækninger uden ret mange kunder.

- DSB har nogle andre forhold at køre under, da de skal drive nogle strækninger, som ikke er særligt rentable. Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at der skal ryddes op og det er for dyrt. Der er helt sikkert muligheder for effektiviseringer, blandt andet har DSB afviklet det dyre eventyr i udlandet, siger han. 

Kim Christiansen er enig i, at DSB kører steder, som ikke er særligt rentable.

- Men de har sandelig også nogle af de mest rentable strækninger, som for eksempel Aarhus-København. I 2014 skal der forhandles nye kontrakter for DSBs kørsel. Her synes jeg man skal diskutere, om DSB skal give afkald på visse strækninger, som så skal udbydes. Det kunne for eksempel være Svendborg-Fredericia. Der er flere andre muligheder, siger han.

Trafikforsker fra RUC Per Homann Jespersen har svært ved at se DSB for alvor kan få konkurrence i Danmark, men derfor er det meget brugbart at sammenligne med de private aktører.

- I sin tid blev visse strækninger netop udliciteret til eksempelvis Arriva for netop at kunne bruge driften på disse ruter som benchmark til DSBs togdrift. Og derfor er det vigtigt, at Transportsministeriets embedsmænd kan bruge de andre aktøres driftstal til at presse DSB til  effektivisering, siger han og påpeger, at Arriva i øvrigt ejes af Deutsche Bahn, som har den tyske stat som ejer.

DSBs pressechef har ikke reageret på BTs henvendelse om den dyre drift.

Hvad mener du - Skal staten give en statsgaranti på 8 mia. kr. til DSB?

DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Kan det mon blive værre.

Skrevet af Bjarne Steentoft, Fredag den 22. februar 2013, 19:01

var det ikke snart på tide at den hensynsløst inkompetente og uhyggeligt omkostningstunge DSB. ledelse bliver fyret eller at DSB bliver privatiseret. Det kan jo, under alle omstændigheder ikke blive værre.

I hvor mange år har vi nu hørt om, ikke bare dårlig, men meget dårlig økonomisk og praktisk ledelse. ikke bare store, men kolosalt store tab på fejlinvesteringer, dårlig planlægning og elendig forhandlingsevne. Se bare på IC4 og Ansaldobreda sagen. Inden kontraktens indgåelse vidste både jeg og mange andre danskere (for ikke at snakke om englændede og irere) at Ansaldobreda lavede jammerlige tog. Eventyret i Sverige var jo også noget af en genistreg. og hvert år når det der hvide stads begynder at falde ned fra himlen tager det en farlig tid før DSB får de minutiøst gennemarbejdede planer for vinterhalvåret til at virke. Nogen gange får de dem slet ikke til at virke.

DSB's lønninger står også rigeligt mål med lønningerne på det private arbejdsmarked. Jeg er kun en almindelig håndværker og det er da kun rimeligt, at de givetvis meget højtuddannede kaffesælgere og konduktører, har en årsløn der nærmer sig det dobbelte af en almindelig håndværkers. Jeg er bare elektriker og har kun stået 4 år i lære. en kaffesælger til en lille halv million om året må have en universitetsgrad og et enormt ansvar. (selvom det nærmest virker som om at ansvar ikke er noget man tager særlig tungt i DSB. i hvert fald ikke i administration og ledelse). Hvad den øverste ledelses lønninger angår kan man jo kun ryste på hovedet af. Deres lønninger må jo være fastsat (eller i det mindste godkendt) af vores dygtige og kompetente politikere som jo burde være blomsten af dansk intilligens.

Kors hvor må vi almindelige danskere være dumme.

Luk DSB nu

Skrevet af Jacob Hasnen, Fredag den 22. februar 2013, 17:36

Nedlæg DSB og fyr alle medarbejdere NU. Og gendan så det hele igen. Med ny ledelse og genansættelser af medarbejderne

DSB er for dyr - og urimelig dårlig.

Skrevet af Jan, Lørdag den 2. februar 2013, 11:32

Det koster mig 1,79 øre pr. km. at tage toget fra Ishøj station til Vesterport, hvis jeg bruger rejsekort eller 5-zoners klippekort. I min bil - der er betalte færdig - koster samme strækning 90 øre pr. km og en ny minibil vil koste fra 1,28 pr. km.

Jeg har et par gange oplevet at toget, på grund af forsinkelser smider alle passagerer ud og kører direkte til endestation og derfra starter op uden forsinkelse. Det mindsker naturligvis forsinkelserne - den parameter staten betaler DSB for - men øger problemerne for passagererne. Sidste gang stod jeg på Åmarken St. i 25 minutters bidende frost og så to andre tog køre forbi.
- Dér tog jeg beslutningen om at købe en ekstra bil!

Uanset hvor besværlig trafikken er, har jeg ALTID en siddeplads og bliver ALDRIG smidt ud.

Jeg fravælger ikke bilen før vilkårene for togpassagerer bliver vægtet højere end statstilskud og toget prismæssigt bliver en reel konkurrent til bilen.

Kommer der en sparekniv??

Skrevet af Hans Rasmussen, Mandag den 28. januar 2013, 22:27

Havde DSB ikke haft statens pengekasse at læne sig opad. Ville man blive nødt til at gribe til en SAS sparekniv, hvor man kappede 30% af lønningerne, men det sker nok ikke. Vågn op politikkere!!!

Det er et forfærdeligt skalten og valten med skatteydernes penge!!!

- 330.000 om dagen på kaffesalg i 8 år uden reaktion fra ledelse

Skrevet af Keld Sørensen, Mandag den 28. januar 2013, 20:25

Nu har folkestemningen vendt sig mod det personale, som har modtaget det andre oplever som en forholdvis stor løn. Men men .... Det virkelige problem er da ikke at folk modtager, hvad de bliver budt? Det virkelige problem er noget der for mig ligner total fravær på ledelse? Hvem har sagt ja til at betale den løn? hvem har siddet gennem 8 år , og hver eneste dag tabt over 300. O00 kr skatteyderpenge på kaffevognen uden at kunne fornemme den var rivende gal?
- og den samme ledelse ønsker at skal stille mine skatteyderpenge til rådighed som garanti for deres fortsatte virksomhed.....
Jeg vil hellerenspare pengene og så have garanti at DSB bliver nedlagt hurtigst muligt. arriva og DB kan så byde ind i stedet.

Lønniveauet skal NED

Skrevet af Jesper, Mandag den 28. januar 2013, 07:46

Kassen skal fandme bare lukkes! SAS har gjort det og DSB SKAL også gøre det. Det er satme ikke OK at personale får 40.000 i måneden for at servere kaffe i toget!

Det hører INGEN steder hjemme!

Hvorfor dog ikke?

Skrevet af Niels Peder Pedersen, Mandag den 28. januar 2013, 09:38

Der skal være nogle ekstrem vellønnede i forhold til deres indsats!
Ellers ville der jo ikke være vælgere til Joakim B....... Olsen og hans jagt på den fattige del af befolkningen.
Netop her ser vi blot et af de mange eksempler på hvorfor Danmark har så høj en omkostningsstruktur, men det fatter politikerne ikke og slet ikke Joakim B....... Olsen!

d s b.stop det cirkus.

Skrevet af erikbøgh larsen, Fredag den 11. januar 2013, 09:51

trafikministeriet resultater eller afgang,kort og godt.
det må være beskeden til d s b ledelsen,kassen er lukket.

Ingen yderligere lån til DSB

Skrevet af Mogens, Fredag den 11. januar 2013, 09:20

Det er skandaløst at man i DSB har en ledelse som er værdiløs.
Forhandler en aftale med IC tog som man ikke kan annullere !
Bør effektivise og smide alle de nuværende bosser ud, man har garanteret alt for mange høvdinge i Systemet.

Burde udliciteres.

Skrevet af Henrik, Fredag den 11. januar 2013, 07:41

Staten skal ikke låne flere af vores penge ud til DSB, det bør udliciteres til andre som kan køre langt billigere.

Sensationsrytteri

Skrevet af Troels, Fredag den 11. januar 2013, 01:42

Når det koster DSB tre gange så meget at køre en kilometer, som Arriva og Lokalbanerne, må man lige stille sig selv et par spørgsmål.

Kan det tænkes, at det hænger sammen med, at DSBs togsæt generelt er tre gange større, end på konkurrenternes strækninger?

Kan det tænkes, at der ikke er så mange udgifter til togførere (ikke lokoførere) og stewardesser med salgsvogne i diverse 'grise' og andre regionale småtog?

Er tallene renset for den slags?

Et måske mere interessant tal ville være prisen pr kørt passagerkilometer inddelt i forskellige komfortklasser - så ville der være grundlag for at tage en seriøst og saglig diskussion om hvorvidt DSB er for dyre og dårlige til at køre tog - hvilket jeg overhovedet ikke vil afvise. Det er bare heller ikke noget grundlag for at påvise det ud fra ovenstående artikel.

Selvstændig forretning

Skrevet af Jesper, Mandag den 28. januar 2013, 07:55

1) DSB er en forretning som ikke bør give underskud!
2) Når togsættene er større hos DSB så koster det vel mindre at køre med togene fordi indtægten til billetter er større?
3) Hvis salgsvognene ikke kan tjene sig selv ind - så må de afskaffes. Som minimum bør man da kigge på de 475kkr de får i løn!

DSB er for dyrt! Det kan der ikke stilles spørgsmålstegn ved. Så kan vi begynde at diskutere om det er x,1 eller x,2 milliarder, hvilket i sig selv er irrelevant. Det der er relevant er at få lukket de huller, hvor der fosser penge ud!

Forslag:
1) Slæk på serviceydelserne og sæt prisen ned på billetterne.
2) Sæt lønnen 20% ned hos personalet og ryd op i administrationen.
3) Få annulleret kontrakten med Ansaldobreda - befolkningen har lidt nok.

Det lyder svært, men det er det ikke! Det er på tide at DSB's ledelse letter røven og tager fat, hvor det er nødvendigt! Ja, det er træls at skulle omlægge forretningen, men for fanden hvor er det nødvendigt.

...

Skrevet af Daniel Toudal, Søndag den 23. december 2012, 02:09

Vil i have muligheden for at køre i tog eller ej??

Frelsens Hær yder da også hjælp -

Skrevet af Hugo-Børge, Torsdag den 20. december 2012, 20:04

Vi lever jo i et land, hvor flere hjælpeorganisationer uddeler hjælp til grupper, der bruger deres penge på sprut, narko, udlandsrejser og hornmusik, i stedet for til daglige fornødenheder som mad, tøj og husleje.
Så kan vores skatteborgervalgte og skatteborgerførsørgede regering vel også uddele nødhjælp til DSB, bankerne m.m.fl. - så at sige -gå i Frelsens Hær's fodspor - der stilles ingen krav til kvalitet, hæderlighed og fornuft til hverken Frelsens Hær's eller folketingets medlemmer - og enhver idiot har jo stemmeret. Og folketinget har jo fuldmagt til at udplyndre og pantsætte befolkningen, hvilket de er rigtig gode til og formentlig slet ikke er klar over konsekvenserne af - hvor skulle de dog også vide det fra ? Planøkonomi er rød økonomi - markedsøkonomi er de professionelles økonomi.

sygt

Skrevet af Tobias, Torsdag den 20. december 2012, 18:52

utroligt at DSB har så lang snor med deres gæld, ledelsen får godt betalt + million bonus, det skal man ikke have når der er så stor gæld

DSB tog

Skrevet af Erik Hoffmann Larsen, Torsdag den 20. december 2012, 07:53

Hvem har købt disse TOG ikke DSB. Det er nogen meget kloge fra folketinget der købte dem også metrotogene på samme fabrik selvom de kun har lavet dielstog

EU

Skrevet af Jakse Jensen, Torsdag den 20. december 2012, 14:35

Det kan du takke EU for, det er dem der laver udliciteringsreglerne.

ansvar

Skrevet af Peter Panik, Torsdag den 20. december 2012, 06:06

det er sjovt alle de mennesker, som får en høj løn, fordi de har meget ansvar, af en eller anden grund ikke kan stilles til ansvar for noget som helst. Det er kun den meninge mand der bliver stillet til ansvar.
Det er udtryk for magt-arrogance og kurroption på højeste nivau. Tror simpelthen der er brug for en ny "fransk" revulation......af med hovedet

Løn=Ansvar?

Skrevet af Jesper, Mandag den 28. januar 2013, 07:58

Hvis løn=ansvar så bør kioskpersonalet og lokoførere nærmest lede DSB. Lønnen skal tilpasses til ansvaret hos DSB!

Lad DSB gå konkurs

Skrevet af Per, Torsdag den 20. december 2012, 02:33

Heldigvis har regeringen fået forbud af EU til at stoppe flere penge i det skrantende DSB.
Med det bragende underskud de har, er der sikkert heller ikke mange banker og tillige der tør at låne dem penge, for de skal selv passe på deres økonomi og vil derfor ikke låne eller investere i usikre firmaer, hvilket DSB er.
Lad DSB gå konkurs, så vi kan komme af med det firma og lad så private persontransport firmaer byde ind på DSB's gamle strækninger, så det hele bliver privatiseret.
Så kan eks. op til 10 forskellige private firmaer stå for togdriften på DSB's gamle ruter, så omkostningerne holdes nede.

DSB koster kassen

Skrevet af Peter H, Onsdag den 19. december 2012, 23:41

De private udbydere giver kun tilbud på strækninger som de ved giver overskud men der skal jo køre tog på alle strækninger uanset om de giver underskud eller overskud så artiklens beregninger holder ikke.

sindsyg system

Skrevet af Vagn Olsen, Onsdag den 19. december 2012, 23:26

Men hvad kan man forvente var det ikke sosialdemokrat i røvpuler regeringen under Nyrup der købte det lordt i Italien for snart mange år side som aldrig er kommet ud at køre,og i dag en trafikminister der sikkert er afgået fra postvæstnet som halv dement men har dog opnåert at få en ministerbil,det er top målet for den slags pampere og nu di har fået SF under vingerne har søvnige Willy også fået bil
ren pamperi

Nej, det var de blå

Skrevet af Per, Torsdag den 20. december 2012, 02:49

Den nuværende regering har ikke noget med Ansaldo Breda og deres lort til IC3 og IC4 tog at gøre. Den kan du takke Lars Løkke Rasmussen og hans blå kumpaner for. Ansaldo Breda balladen begyndte i den blå regerings tid og er blot et af de økonomiske rod de har efterladt sig.

IC2 og IC4 naturlig vis

Skrevet af Per, Torsdag den 20. december 2012, 03:09

Sorry, det var de nye IC2 og IC4 togene jeg mente.

2003

Skrevet af michael pedersen, Fredag den 21. december 2012, 18:34

De blev bestilt december 2003.
Bare lidt fakta.

Jeg er ikke sikker på den hænger på de borgelige.

Skrevet af Sven Erik Frederiksen, Torsdag den 20. december 2012, 15:46

Jeg ved det ikke men jeg tror at det er mere end 11 år siden togene blev bestilt. Alle store indkøb bliver besluttet i folketingets trafikudvalg , hvor alle partier sidder. Men det er rigtigt der er noget lusk, når EU et med i billedet , jeg vil tro man skulle have Italiens støtte i en anden sag, Den ene tjeneste er den anden værd . Men var det under de borgelige var det daværende trafikminister , en forhenværende skotøjshandler. Det er langtfra at danmark stiller med de dygtigste folk.
Derfor hylder jeg det private. Tror i at Mærsk havde fundet sig i en forsinkelse af deres containerskibe eller borerigge på 5 år og at de så ikke kunne sejle når de kom frem.
Ret skal være ret metrotogene fungerer da fint.

Luk nu det amatør tøf og lad de prof. komme til

Skrevet af Gitte Thomsen, Onsdag den 19. december 2012, 23:16

D.S.B. Har aldrig været godt, aldrig ?. svar nej aldrig, for 40 år siden problemer.
For 30 år siden problemer. For 20 år siden problemer. For 10 år siden problemer. Og nu problemer. Aldrig nogen sinde har man spurt hvad kunderne syntes, og altid har man kørt økonomien dårligt. Hvornår i Danmarks historien har der været overskud ?. . . Og hvorfor er det sådan at der aldrig er nogen der skal stilles til ansvar, aldrig er der en direktør der bliver fyret uden gylden håndtryk osv og man kan blive ved, uduelige politikkere må være svaret.

Idioter !

Skrevet af Ib fredriksen, Onsdag den 19. december 2012, 22:21

Kommer det bag på nogen ell. nogle ?
Danskerne er som helhed, generelt nogle selvoptaget Fjolser !

privatisering

Skrevet af G. Mortensen, Onsdag den 19. december 2012, 16:56

Rationalisering, privatisering - se at komme i gang.

Regeringen har i valget lovet billigere billetter og bedre drift - hvad blev der lige af det løfte?

Der er varslet højere billetpriser og underskud i 2013 - hvad sker der?????

Svar: På VKO´'s gavebodspolitik

Skrevet af Christian, Onsdag den 19. december 2012, 14:42

Det er tragikomisk at så mange vil stemme på V og O, som i den grad har kørt Danmark i sænk. De har vænnet befolkningen til, at de bare kan få og få med ældrecheck´s og tilskud til dit og dat, og at man kan sidde der hjemme og blive millionær ved at tælle mursten uden at røre en finger. Det kan bare ikke lade sig gøre fra den ene dag til den anden med mindre man vinder i lotto. Det kræver hårdt arbejde. Men det hænger nok sammen med at befolkningens uddannelsesniveau i deres regeringsperiode er faldet gevaldigt. Det var dengang, at det var nok at være ufaglært.
DF er et ulækkert populistisk parti, som er med til forringe efterløn og dagpenge, men nu vil redde dagpengemodtagere for at kapre nogle utilfredse vælgere. Jeg brækker mig!