Men havde SFs case - den 36-årige Carina på kontanthjælp - ikke haft et hjemmeboende barn, ville det have set ganske anderledes ud.
For kontanthjælpsmodtagere, der ikke har et hjemmeboende barn, får væsentligt mindre udbetalt end de, der har et barn boende.
Det viser beregninger, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har foretaget.
For kontanthjælpsmodtageren med barn er indkomsten efter skat på 13.639 kr.
For kontanthjælpsmodtageren uden barn er indkomsten efter skat på 8.101 kr.
Eller en difference på 5.538 kr.
Indkomsten består af både kontanthjælp og anslået boligsikring. Og for den enlige med et hjemmeboende barn er børnepenge desuden medregnet i indkomsten.
LÆS OGSÅ:'Fattig-Carina': Jeg ER altså fattig
LÆS OGSÅ:Helle Thornings hold i fattig-panik
I Carinas tilfælde ville et sådan regnestykke se således ud:
Hendes budget i dag:
Indtægter:
Kontanthjælp: 9.800 kr.
Boligsikring: 3.019 kr.
Børnepenge: 2.908 kr.
I alt: 15.728 kr.
Havde Carina ikke haft et hjemmeboende barn, ville hendes budget se nogenlunde således ud:
Indtægter:
Kontanthjælp: ca. 8.000 kr.
Boligsikring: ca. 915 kr.
Børnepenge: 0 kr.
I alt: ca. 8.915 kr.
Differencen mellem de to budgetter:
15.728 - 8.915 = ca. 6.800 kr. (tallet er anslået og skal tages med forbehold)
Grethe har kun 85. kr.
TV2 Nyhederne fortalte i går historien om Grethe Sommer fra Emdrup ved København. Selvom hun får kontanthjælp - ligesom Carina - føler hun sig fattig. Hun får nemlig en del mindre, eftersom hun ikke har et hjemmeboende barn.
Grethe Sommer lider af leddegigt og kol og har været på kontanthjælp i tre år. Hendes indtægter er så lave, at hun hver måned har kun har et overskud på 85 kr., udgifterne er betalt.
LÆS OGSÅ:Så meget ekstra får 'fattig-Carina' efter nytår
Hun får kontanthjælp på 7.815 kr. samt boligsikring på 654 kr. Det giver i alt en indtægt på 8.469 kr. Huslejen er på 7.225 kr. inklusiv el, vand og gas. De andre udgifter udgør 1.159 - altså månedlige udgifter for i alt 8.384 kr. .
- Min kontanthjælp rækker sgu ikke. Jeg kan ikke engang lægge 100 kr. til side. Jeg er fattig. Nu har jeg været fattig i et halvt år, og jeg er ved at være træt af det, siger Grethe Sommer til TV2 Nyhederne.
HVAD MENER DU? ER DET I VIRKELIGHEDEN ENLIGE UDEN BØRN DER ER DE VIRKELIG FATTIGE I DANMARK ELLER ER BØRNEFAMILIER HÅRDEST RAMT?



















Førtidspension eller kontanthjælp
Af: H Jensen, Søndag den 29. januar 2012, 15:04
Det kan undre, at Grete Sommer er på kontanthjælp i stedet for førtidspension. Er loven i det hele taget overholdt her?
lavt lønnet
Af: Elinor, Mandag den 23. januar 2012, 16:47
JEG HAR altid været lavtlønnet, men har formået at forsørge et barn så han fik en ordentlig uddannelse. Har aldrig bedt om hjælp. en overgang måtte jeg havde 2 jobs. jeg gik hjemme fra kl 730 om morgen og kom hjem kl 2030 min dreng måtte klare sig selv til jeg kom, jeg måtte tage lån for at betale hans efterskole, da der ingen hjælp var at få i tåstrup kommune, da han jo ikke var krimelen end da han er født i den kumune. Nu er jeg blevet pensionist og for mindre en hvad en konthjælps modtager for. Jeg har arbejdet siden jeg var 12 år. jeg gik med mælk inde skoletid og om eftermiddagen.pengene blev afleveret hjemme til far og mor. jeg syndes man skal hæve lavtløn og så få de konthjælps modtager ud på arbejdsmarket. om de skal gøre rent, vaske op gå med ældre borger erlige meget man skal ikke give raske mennesker penge. får de ikke noget skal de nok finde noget at lave
SU
Af: Pernille, Mandag den 23. januar 2012, 10:14
Jeg er på SU, og bor sammen med min kæreste.. Tilsammen tjener vi cirka 8000 kr. om måneden efter skat, og vi har det sgu dejlgt! Vi bor i den dyreste lejlghed i det område der er (4000kr. med alt), har kat, bil og har lige købt et nyt fladskærms Tv til 4000 kr.
Det handler om hvad man prioriterer! Vi prioriterer en lejlighed, som ikke koster 6000 kr. + forbrug, fordi vi ved at vi ikke har råd, og hellere vil have e bil.. Det er piv det hele!
Jeg har et fritidsjob ved siden af, hvor jeg tjener min opsparing, og der stå sgu rimelig meget derinde, når man tnker på min alder!
Tag jer nu sammen "fattige" og prioriter, i stedet for at have en lejlighed til 8000 kroner!!
- Pernille, 18 år
...
Af: G.H., Fredag den 27. januar 2012, 16:46
Så dvs at den måned hvor I købte tv'et, der spiste I ikke noget eller havde regninger ud over huslejen? Det er da dejligt for jer I ikke behøver mad. Da jeg og min søster valgte den billigste lejlighed i det område vores uddannelse lå, der kostede den over 4000 kr med det hele, så I er vist lidt heldige I kan finde lejligheder der er billigere end det! Jeg giver dig ret i at en lejlighed ikke behøver koste 8000 om måneden. I da er jeg ikke på SU mere, og kan derfor ikke bo i en ungdomsbolig, og en af de billigste lejligheder jeg har kunnet finde er den jeg har nu, og den koster 5400 om måneden, med vand og varme. Jeg bor sammen med min søster. Derudover er der jo selvfølgelig også el, tlf, internet og tv, som jo ikke er med i huslejen.
Folk på kontanthjælp kan ikke engang vælge at få et lille job, eftersom man intet må tjene ved siden af. Bare du vinder en ti'er på et skrabelod skal det i reglen fratrækkes. Så hvis man ikke kan finde et job der giver mere end de 7800 kr man får udbetalt, kan man ikke få mere på nogen måde. Man får heller ikke transportudgifter dækket når man skal i praktik og aktivering, så det er endnu en udgift, og man kan risikere at skulle betale over 1000 kr i transport. Det fik jeg så godt nok heller ikke da jeg var i uddannelse.
Det er jo ganske enkelt ikke muligt for to personer at både skulle betale for mad, tøj (som man jo desværre er nødt til at købe engang imellem), tandlægeregninger, transport eller bil, forsikring og andre ting man bruger, for 4000 kr. om måneden. Så enten tjener du fint på dit studiejob, eller også havde I en opsparing i forvejen, eller I lever at spaghetti hver dag, for det du siger kan jo umuligt passe med virkeligheden hvor tingene altså er ret dyre. Jeg gad godt vide hvor I handler ind siden I kan få så meget for så få penge. Jeg tror simpelthen ikke på det.
Jeg ved sgu godt man ikke har mange penge på SU, jeg har selv været det i mange år, men nogle studerende glemmer at man på fx kontanthjælp ikke kan finde et studiejob, og heller ikke kan finde en ungdomsbolig til 4000 kr. om måneden med alt forbrug inkluderet.
ER MAN FATTIG HVIS :
Af: Dorthea , Mandag den 16. januar 2012, 13:17
Jeg har en god kammerat.
Han har ca 3400-3800 kr til sig, når alt er betalt.
Han må sove på sofaen, fordi han ikke har råd til en seng.
Han har et lille gammelt tv hvor billedrøreret er så godt som gået, og han har ikke råd til at købe et nyt.
Hans møbler er vakkelvogne og kan falde sammen, hvornår det skal være. Han har ikke råd til nye.
Han har en datter på 2-3 år.
Når man kigger på hans buget, så er der faktisk ikke råd til hende, som han har hver 2. weekend. Det er forfærdeligt, at skulle sige det !
Han er førtidspensionist. Det er KUN pga at han har et rengøringsjob nogle timer om ugen, at han har de her ca 3400-3800 kr. Hvis han ikke havde det, ville han have ca 1500-1800 kr til sig selv pr måned.
Han får af og til lidt Kartofler, grøntsager, brød og sådanne ting med hjem, af venner og familie, som heller ikke selv har for meget ar rutte med, men vi forsøger at holde hans næse ovenvande.
Jeg undrer mig over hvordan han klarer sig, for det et få en smule hist og pist, er kun en dråbe i havet .....
TILFØJELSE
Af: Dorthea, Mandag den 16. januar 2012, 13:21
Hans husleje er billig. UNDER 4000 med boligsikring.
Spørgsmålet er om den for dyr i varme, da den er PIV utæt.
Det er på tale evt, at finde noget andet, og låne til indskud af kommunen, men de skal jo også betales tilbage
Flyt
Af: Annie, Onsdag den 21. december 2011, 18:21
Hvis man har en husleje på over 7000 kr så har man sat sig for hårdt. Find en anden lejlighed og lån til indskuddet af kommunen.
Måske skulle de sætte kontanthjælpen op for folk uden børn, det burde jo være det samme. Folk med børn der arbejder får jo heller ikke mere i løn fordi de har børn. Dagpenge er jo også det samme om man har børn eller ej.
Nu hvor der er loft på børnefamilieydelsen får man højst 35000 kr om året. Men det er jo alle med børn der får denne ydelse, også vores statsminister og andre med god løn.
Ja vi har alle selv valgt at få børn, men det er ikke os alle der vælger at blive enlige forældre, fædre kan også være ene forsørgere. Så meget mere får man altså heller ikke. Det er da langt bedre at have en indtægt mere i husstanden end de ekstra i børnepenge, min x tjente da mere.
Synes ikke at kontanthjælpen er for høj , man skal da kunne leve. Men synes derimod at de laveste lønninger er for lave, der skal sættes op og så kan de jo trække nogle af de højtlønnede i løn.
Trylle trylle
Af: Mads Nielsen, Onsdag den 21. december 2011, 23:34
CITAT af Annie
"Hvis man har en husleje på over 7000 kr så har man sat sig for hårdt. Find en anden lejlighed og lån til indskuddet af kommunen."
Har du tænkt ovenstående citat helt igennem Annie?
Hvis man bliver fyret og ender på kontanthjælp, knipser man så bare med fingrene og, VUPTI, så er der en billigere lejlighed til rådighed?
Så skriver du "og lån til indskud af kommunen" jamen goddag mand økseskaft! Man går altså ikke bare ned på kommunen og får et indskud lån, det skal jo godkendes, og der er nogle betingelser der skal være opfyldt for at det kan blive godkendt, Og selv når alle disse betingelser er opfyldt, er kommunen i sin gode ret til at afvise ansøgningen, hvis den, kommunen, ikke finder at en flytning bærer noget formål.
Til dit forslag om at kontanthjælpen for ikke-forsørgere skal sættes op, må jeg sige at du rammer helt forbi. Hvis man ser bort fra kontanthjælps modtagere under 25 år, som får hvad der svarer til SU, så ligger kontanthjælpen på et passende niveau, hverken for lavt eller for højt.
Tværtimod så skal kontanthjælpen for forsørgende SÆNKES.
Der skal ikke være en kontanthjælps sats for ikke-forsørgende, en for forsørgende og en for folk under 25. Alle på kontanthjælp skal have det samme, og så må de andre sociale ydelser, som børnepenge og bolisikring (som er til rådighed for alle, arbejdende eller ej), være det der gør forskellen for ikke-forsørgende contra forsørgende.
Kvik journalist burde granske i sagen...
Af: L. Johansen, Mandag den 12. december 2011, 00:20
...undrer mig over, at der ikke har været een eneste kvik journalist, der har studset over,
- hvordan 1 familie kan tilkomme 2 millioner kroner pga børn - på blot 4 år!
BØRN I DK ER HELLIGE KØER!
Af: L. Johansen, Mandag den 12. december 2011, 00:16
Kan sige, jeg er ved at brække mig over, at børnefamilier igen og igen behandles som HELLIGE KØER i dette land.
Du har ret!
Af: Pernille, Mandag den 23. januar 2012, 10:26
Kan ikke give dog mere ret! Hvorfor skal man have penge, for at have børn? Det er jo ens eget valg, og hvis man ikke vil have et barn, men blive gravid, så kan det jo bortadopteres!
Enlige uden børn er de fattige her i DK
Af: L. Johansen, Mandag den 12. december 2011, 00:13
Hvad kan man udlede af den sag, hvor en sagsbehandler fra Gladsaxe for nyligt blev afløret i gennem 4 år at have overført 2 MILLIONER KRONER til egen konto - PENGENE VAR BØRNEPENGE - TIL BLOT EEN FAMILIE!!!
Vil det sige, at en børnefamilie gennem 4 år kan tilkomme 2 millioner kroner pga BØRN?
Så meget koster børn jo heller ikke
Af: R. Hansen, Fredag den 9. december 2011, 23:28
Det er da helt forfærdeligt, at børn skal koste næsten 7000 kr. om måneden. Det er jo ikke rigtigt. Der er ingen, der skal leve højt på, at de har børn. Etableringsomkostninger med børn df høje, men det månedlige forbrug er ikke så højt - de indgår jo på lige fod med voksne og skal jo ikke betale husleje og alt det andet - skal man kunne leve af at have børn? måske 5 - 6 stk.? er det det, der er meningen?
Hold da op
Af: Mette, Søndag den 4. december 2011, 13:59
hvor kan jeg blive ked af det når jeg sidder og læser jeres kommentarer...
Først vil jeg starte med at sige at jeg er helt enig i at man SKAL arbejde og yde det man kan hvis man kan.
MEN jeg er selv blevet visiteret til fleksjob sidste år og DET har jeg ikke gjort så jeg kunne slippe med at arbejde 15 timer om ugen i stedet for 37, eller fordi jeg er DOVEN, men fordi jeg er SYG..
Jeg er 38 år og har ALTID haft job på fuldtid, på trods af ulidelige smerter
Jeg har en medfødt defekt i min ryg, der gør at selve rygsøjlen synker sammen, med det resultat at nerverne til mine ben bliver klemt.
Mit bækken er skævt og rygsøjlen drejet.
Jeg valgte at få lavet en stivgørende operation i håbet om at jeg kunne slippe af med mine smerter men forgæves... døgnet rundt har jeg smerter !
Så til ALLE jer der er misundelig over mit fleksjob, vil jeg sige at jeg HJERTENS gerne bytter med jer, i tager mine smerter og jeg arbejder IGEN på fuldtid.
Så når i kan tage en heldagstur i tivoli med jeres unger så send mig en venlig tanke.
Det er altså ikke så nemt at blive visiteret til som der åbenbart er en general holdning til, for mig tog processen 12 mdr og den var fyld med skyld og bebrejdelse og SKAM !
Derudover er jeg blevet enlig mor for ca 6 mdr siden, og da jeg valgte at få mine børn, kunne jeg selvfølgelig ikke selv forsørge dem og jeg havde planlagt ikke at skulle være sammen med faren resten af livet, ELLER???
For de få basøre man får som enlig forældre, ville jeg nu hellere være sammen med faren, det er ihvertfald ikke pengene der lokkede !
Men når det nu ikke blev sådan er jeg både glad og enormt taknemmelig over at vi i DK har et system der samler op når vi af den ene eller anden grund falder !!!
Der er virkelig forskel på at ville og ikke kunne, og kunne men ikke ville..
Vi er ikke alle i den sidste kategori, vær sød at huske det !!
Folk glemmer at tænke
Af: Madsen, Mandag den 16. januar 2012, 14:33
Kan kun sige SÅDANNER !!!
Der er rigtig mange ting, som folk ikke tænker over :)
børne penge
Af: kim hansen, Søndag den 4. december 2011, 10:16
jeg kan ikke forstå at det offentlige og enlige mødre skal ha så høje børnepenge er da dem selv der har valgt og få børnene så må de da også vide de selv må forsørge dem
Til Kurt Jørgensen/ fleksjob
Af: Musling, Fredag den 2. december 2011, 09:25
Der er eksempler på vanvittige tilskud til arbejdsgivere. Men bare tro på dit simple regnestykke, jeg ved, at der er flere tal der spiller ind og at fleksjob har vist sig at være en enorm udgift for samfundet.
Fleksjobordningen er i sig selv en økonomisk bombe og er endnu et tegn på velfærdssamfundets fallit. Som fleksjobber eller person i arbejdsprøvning har du intet incitament til at øge din arbejdstid eller til at arbejde ordinært, da din løn som udgangspunkt er den samme uanset hvor meget du arbejder. Selvfølgelig vil man da helst have et fleksjob. Det er endnu et eksempel på at det ikke nytter noget at knokle og gøre en indsats i Danmark. Det kan kun betale sig at bevise, at du intet kan. Hvorfor arbejde 37 timer, hvis du kan arbejde 15 for samme løn.
Selvfølgelig vil tilskud afhænge af lønnen, men der findes grelle eksempler hvor arbejdsgiver har fået flere hundrede tusinder i tilskud. Ordningen er blevet meget populær og efter min mening misbrugt, da folk som i virkeligheden blot burde arbejde deltid nu bare søger fleksjob og får fuld løn.
enlige
Af: søren, Fredag den 2. december 2011, 07:26
derfor er der så mange der bor alene her hjemme det kan ikke betales at bo som familie , sygt system
RE : enlige
Af: bjarne elling, Fredag den 2. december 2011, 19:07
Du har en vigtig pointe der - det er derfor der er så mange der leger kom-fremmed hos hinanden. De børnepenge fra faderen er jo ikke regnet med de kommer oveni de mange herlige penge eksemplet viser. Det er dog penge som den enlige kontanthjælpsmodtager også råder over. Så nej hvorfor skal man da arbejde når Staten sørger for at man har hvad der svarer til minimum 28.000 kr. brutto og nu bliver der jo lagt op til at det skal forhøjes i og med at loftet fjernes. Godt gået Helle / Villy
Carinas månedlige budget
Af: JW, Fredag den 2. december 2011, 05:55
Husk i forhold til udregning af Carinas måndedlige budget, at børnepenge udbetales hver 3. måned og ikke hver måned.
Helt ærlig
Af: Christina Søndergaard, Fredag den 2. december 2011, 08:31
For fan, alle ved det er hver 3. måned men det bliver sku da udregnet til månedsbasis. Vågn op nu
Fattigdom / misundelse
Af: Bjarne Elling, Fredag den 2. december 2011, 03:39
Tja .... Nu er der kommet tal frem, som i den grad har chokeret mig. Om der er fattige i Danmark, ja det tror jeg på, det er bare tilsyneladende ikke kontanthjælpsmodtager. Der er pensionister og LØNmodtager, som må klare sig for mindre end den fattige person, som er genstand for denne fokus.
Når det i diskussionen er kommet frem, at andre må flytte, så har man lige pludselig flere penge (og ikke kun ca. 100,-), ja så må en kontanthjælpsmodtager vel også kunne flyttes. Jeg tror også der for en kontanthjælpsmodtager er tale om en friplads til sit barn. Under alle omstændigheder holder Staten alle de mennesker for nar, som har tegnet arbejdsløshedsforsikring og modtager dagpenge for de får da mindre. Der må da for pokker være en forskel på at bruge ekstra penge på en arbejdsløsheds forsikring, og dermed have en økonomisk sikring, og så på at modtage kontanthjælp. Det er der tilsyneladende IKKE. Kontanthjælp er vel en form for et sikkerhedsnet og ikke en økonomisk gevinst. Nu vil de folkevalgte ovenikøbet ophæve loftet på kontanthjælpen, hvad f..... tænker de på. Får de arbejdsløse også ophævet deres loft med de nuværende regler, som hedder 90 % af lønnen dog max 766,- pr. dag (brutto 16.597 pr. mdr.), eller er det en opfordring til, at alle skal droppe arbejdsløshedsforsikringen og spare A-kassen, for man bliver alligevel begustiget, når man ikke har andet end kontanthjælpen.
Livet..
Af: Frederik, Fredag den 2. december 2011, 02:29
Livet er fuld af valg, de har valg har konsekvenser..
Har du en dyr lejlighed? Fint, find dig en billigere!
Betaler du børnepenge?
Pak pikken næste gang. Og hvis det ikke var et uheld så må du vælge din partner med bedre omhu?
Jeg skal ikke blande mig i hvad i vælger, men i skal da ikke lave et lortevalg og så sidde og græde som en 5-årig bagefter fordi det gik galt?
Tag jer dog sammen i er voksne mennesker!!!
Hvor svært kan det være??
Sygdomme og skader er der ikke meget at gøre ved, og i har min sympati.
til jeanette
Af: cj, Fredag den 2. december 2011, 01:24
Nu er det jo så fordi jeg tager udgangspunkt i det udbetalte beløb, præcis som i artiklen. Selvfølgelig får jeg ikke kun 93,- i timen, selvom jeg er offentligt ansat :) Orkede dog ikke at læse din laaaaange beretning, da det egentlig er skrevet på baggrund af en hurtig antagelse fra dig om at det var før skat. Jeg ville på ingen måde klage over min løn -den tjerner jeg for at lave noget jeg brænder for nemlig demens pleje. Synes dog det er helt og aldeles forrykt at der udbetales så store summer i kontanthjælp. Det SKAL kunne svare sig at arbejde! Om ikke andet for stoltheden over at tjene til egen levevej, og lade dem som reelt ikke kan, få hjælpen.
Andreas Wolfmann, 00:33 ?????
Af: Kurt Jørgensen, Fredag den 2. december 2011, 01:01
Det lyder godt nok surt, at du ikke har flere penge...
Men jeg tror du har digtet lidt i din historie... Ellers er du meget under-betalt...
Jeg har godt ALDRIG hørt om nogen i Danmark, der kun har en løn i et fuldtids arbejde på kun 78 kr i timen...
Problemet er løst
Af: Topsy Krett, Fredag den 2. december 2011, 00:45
Giv arbejderne mere i løn. Så der grund til arbejde, og arbejderklassen skal ikke hakke ned på den lavst i fødekæden fordi de har det "godt/ok", de skal kræve bedre tilværelse for sig selv igennem højere løn generalt for arbejderne
De fattige er dem uden børn
Af: Stine Sørensen, Fredag den 2. december 2011, 00:33
Selv om man kun får 1000 kr. ud af at arbejde, er det mange penge . Og det er dejligt at klare sig selv.
Er jeg fattig?
Af: Andreas Wolfmann, Fredag den 2. december 2011, 00:33
Jeg er 53 år og har fultidsjob hvor jeg tjener mellem 12.500,- og 13.500,- kr. om måneden. Jeg får udbetalt mellem 8.500,- og 9.000,- kr. og af det beløb skal jeg betale 2 gange børnebidrag hvilket er omkring 3.000,- kr. Huslejen med varme og el. er på 4.000,- kr., transport 320 kr. og telefon 150 kr. TV-licens og vask af tøj er 200 kr.
Jeg har fultidsarbejde i Danmark og jeg har mellem 500 - 1000 kr. om måneden til mad, hygiejne og medicin.
Kære kuglestøderen, er jeg fattig???
SVAR TIL ANDREAS WOLFMANN..
Af: FRANK LYSBRO PEDERSEN, Fredag den 2. december 2011, 02:43
DU HAR CA. 4.000 I OVERSKUD PR MÅNED..MEN ANDREAS DU VAR MEGET TIDELIGT UDE-DA DU SOM 53 ÅRIG -FIK DIN EVA-SAMLEVER- TIL AT FØDE 2 BØRN ?HV AD SÅ HAR DU FÅET SAMKVEMSRET MED DINE BØRN ?DER JO OFTE KAN VÆE MEGET VANSKELIGT I EVA-DANMARK-DET TOG MIG 5 ÅR OG EN KÆMPE-12 KILOS A-4 ARK SAG AT FÅ SAMKVEMSRET MED MIN DATTER-PGA ØVRIGE EA-BLANDEMASKINER-JF EN TANTE-JUSTITSMINISTER-NATHALIE I ÅR 1980-RÅBTE DE KUNNE BARE GIFTE DEM-DØRSMÆKKER SLUT-DET VAR I JUSTITSMINISTERIET-HVOR DIV.JURAHEKSE SÅ GERNE VILLE FORKLARE MIG- DET HER RÅBER-DØRSMÆKKER BESKREVNE..ANDREAS HAR DU PROBLEMER MED SAMKEMSERET KAN DU EFTERTR DU HAR UDTØMT ALLE ØVRIGE RASEREVAERS NEJER-KLAGE TIL STRASBOURGDOMSTOLEN-JF HENVISE TIL LYSBROS SAG NR.9893/1984-HVOREFTER DU HURTIGT FÅR SAMKVEMSRET- FOR OGSÅ- AT UNDGÅ MIN EVT-TILSTEDEVÆRELSE...DET GÆLDER ØVRIGE ADAMER- DER LÆSER DENNE SIDE PÅ BT..FRANK LYSBRO PEDERSEN...
Videre svar til Andreas Wolfmann
Af: FRANK LYSBRO PEDERSEN, Fredag den 2. december 2011, 04:07
beklager skrivefejl.JA DU ER FATTIG MED ET SØLLE OVERSKUD TIL MAD M.V VIA 1.000 DK PR MÅNED..VI FOLKEPENSIONISTER FØDT UNDER HITLERKRIGENS-1940-ERNE HAR KNOKLET SIDEN VI VAR 10 ÅR GAMLE.PT FÅR VI UDBETALT OMKRING 9500 EFTER SKAT.OG HVAD SÅ ?JO KUN FORDI MAN EVT HAR LIDT FORMUE -KAN MAN FÅ NOGET AT SPISE HVER DAG 2-3 GANGE DAGLIGT...KJØBENHAVNS OVERBORGMESTER EN FRANK JENSEN HAVDE I ÅR 2009 TRAVLT MED AT SKULLE BLANDEMASKINE SIG I FOLKEPENSIONISTERNES PRIVATLIV MHT HVOR VI VAR OG IKKE VAR JF HVORTIL VI VILLE REJSE OSV.SÅ OVERBORGMESTEREN FIK OPLYST AT HVIS DETTE BLANDEMASKINEPLAT IKKE OPHØRTE VILLE HAN FÅ LYSBROTUREN VIA STRASBOURGDOMSTOLEN..JF JEG SENDTE HAM DIV SAGER JEG PT HAR FÅET MEDHOLD I JF NYE DER PT LIGGER I SAGSDVALE..PGA DOMSTOLEN ER OVERRENDT AF OVER 200.000 KLAGER ÅRLIGT-FØR FIK DOMSTOLEN OMKRING 6.000 SAGER ÅRLIGT.. PGA MIN INDFØRELSE AF SMØLERIBEGREBET I 1984..HEREFTER BLEV OVERBORGMESTEREN MUSESTILLE JF JEG HAR IKKE SIDEN HØRT FRA DENNE PERSON...VED INDFØRELSEN AF SMØLERIBEGREBET HAR DANSKE SKATTEYDER-FORHUTLERE TJENT 12 MILLIARDER KRONER I MANGLENDE FÆNGSELSUDGIFTER JF DET ØVRIGE HELE EU OMKRING 500 MILLIARDER SAMME.SÅ HERFOR FIK JEG ET STORT GLAS VAND I 1984 HOS TIDLIGERE JUSTITSMINISTER ERIK NINN-HANSEN...FRANK LYSBRO PEDERSEN..
Realitisk
Af: Cong Thanh Dao, Fredag den 2. december 2011, 01:55
Kære Andreas
Hvis du har et fuldtidsarbejde og tjener 13000 kr. før skat, så er du alvorligt (undskyld) røvrendt. Jeg er 24 og har arbejdet mange steder. Mit mindste løn, som ufaglært var 18000 kr. (2008) før skat. Så der er ca. 12000kr. efter fradrag og skat. Med mindre du har gæld til de offentlige, men de må ikke trække mere end 4% af din løn (tror det var omkring det), det siger loven. Kunne det være at du er i aktivering? For det du for udbetalt minder om aktiverings lønnen.
håber det nu er rigtig skrevet
Af: Sonia Reinholdt, Torsdag den 1. december 2011, 23:59
I der har åh så travlt og fråder af misundelse, vågn op, og læs og forstå tallene rigtigt.
Får du mindstelønnen og har børn, så får du også børnetilskud samt boligsikring.
Det er ham den hjerneblæste person Joachim B.O. der har fucket det hele op, samt diverse medier.
Klart at en kontathjælp giver mere til de med børn, det koster jo nu engang at have dem.
Så har en del ondt af de der har en for høj husleje, jamen for pokker det er sindsygt dyrt at bo til leje i dag.
Man skulle tro i var husejere allesammen, i kan en dag sælge, og sælge med overskud= i har en stor opsparing i huset.
Så kan i komme med at de får boligsikring, men i med hus har alle dage haft et godt fradrag på skatten for lån til huset- og i huset.
De der bor til leje de skal som regel af med en ekstraregning når de flytter.
Her i Århus findes ikke en husleje under 6.000 kr.
Sådan er det i alle større byer !!
Undersøg dog tingene inden i farer i blækhuset og fråder af misundelse.
Så vil i finde ud af bla. hvor sindsygt dyrt det er at bo til leje, det er det vi har google til.
Noget andet er at Carina burde have fået en førtidspension, idet hun lider af social angst. Dette har dog været fuldstændig umuligt de sidste mange år- hvem husker ikke "hjorten" og hans svingen med pisken over de syge.
Selv kræft patienter skulle bare arbejde - så blev de nok raske.
Førtidspension, det er noget alle muslimer har fået, derfor ikke nogen til danskere.
De har om nogen ødelagt det for danske syge !!
Jeg holder ikke en skid med hende Øzlem, eller hvad hun nu hedder, men ret skal være ret !!
Husleje
Af: Jesper Hansen, Fredag den 2. december 2011, 13:35
Hvordan kan du sidde at forsvare deres absurde udgift til at have tag over hovedet, bare fordi det er en storby? - Jo sgu' da om jo om der findes huslejer til under 6000 i Århus? - Har en kær bror der har boet 3 min. gang fra Magasin i en rigtig pæn nyrenoveret lejlighed på 63 m2 til 5.200kr. om måneden ekskl. forbrug (samlet med el, vand, varme og internet = 6.100) (2011 pris).
Jeg bor selv i Kolding til en lejlighed på 56m2 til 3600kr. pr. måned og betaler selv 4736kr. med alt indbefattet (Vand, varme, el, TV, internet)
Dvs. følger vi Grethe Sommer's budget ville hun have 2489 ekstra om måneden, kunne hun bo som mig.
Og lad være med at komme med alt muligt fis om at hun ikke kan bo billigere pga. det ene og det andet. Jo hun kan så! - Ja, det er hårdt at være på kontanthjælp, det kræver at man omprioritere sit liv fuldstændig. Men jeg nægter at høre ordet 'fattig' igen, når man, bevidst har så høje udgifter man næsten ikke ikke kan få pengene til at løbe rundt!
Hvad gør et firma hvis indtægten falder? Bibeholder udgifterne? Nej da, de begynder at spare, skære væk hvor de kan og forsøger at holde virksomheden flydende.
Ligeledes skal mennesker, når deres indtægt pludselig forsvinder begynde at spare og skære væk. Det er hårdt, men man kan simpelthen ikke forvente man kan leve samme livsstil som før, når man er på en overførselsindkomst.
Undskyld for mange fejl
Af: Sonia Reinholdt, Torsdag den 1. december 2011, 23:44
Der var en del fejl i mit indlæg, det undskylder jeg. Blev bare så gal på mange af jer, så det gik lige hurtigt nok.
Vågn op i som har så travlt...
Af: Sonia Reinholdt, Torsdag den 1. december 2011, 23:41
I der har åh så travlt og fråder af misundelse, vågn op, og læs og forstå tallene rigtigt.
Får du mindstelønnen og har børn, så får du også børnetilskud samt boligsikring.
Det er ham den hjerneblæste person Joachim B.O. der har fucket det hele op, samt diverse medier.
Klart at en kontathjælp giver mere til de med børn, det koster jo nu engang at have dem.
Så har en del ondt af de med en høj husleje, jamen for pokker det er sindsygt dyrt at bo til leje i dag.
Man skulle tro i var husejere allesammen, i kan en dag sælge og sælge med overskud= i har en stor opsparing i huset.
De der bor til leje de skal som regel af med en ekstraregning når mde flytter.
Her i Århus findes ikke en husleje under 6.000 kr.
Sådan er det i alle større byer !!
Undersøg dog tingene inden i farer i blækhuset og fråder af misundelse.
Så vil i finde ud af bla. hvor sindsygt dyrt det er at bo til leje, det er det vi google til.
Noget andet er at Carina burde have fået en førtidspension, idet hun lider af social angst. Dette har dog været fuldstændig umuligt de sidste mange år- hvem husker ikke "hjorten" og hans svingen med pisken over de syge.
Selv kræft patienter skulle bare arbejde - så blev de nok raske.
Førtidspension, det er noget alle muslimer har fået, derfor ikke nogen til danskere.
De har om nogen ødelagt det for danske syge !!
Skal børn i dette her land ikke have det godt?
Af: Karsten Aaaen, Torsdag den 1. december 2011, 23:32
Kære alle. Rent politisk har vi besluttet i det her land, at børn i det her land skal have det godt. Også når de er børn af enlige mødre - og derfor får Carina 866 kr. pr. måned i børne-familie-ydelse til sit barn. Og måske også noget i børnepenge fra faderen (som faderen så i øvrigt kan trække fra i skat!) Mht. de 7400 kr. og de 7200 kr. som Carina og Grethe betaler i skat er altså inklusive vand, varme, gas og el. [Dette er meget almindeligt i en almennyttig bolig]. Og nye (eller renoverede/fornyede) almene boliger koster altså omkring det i leje som Grethe og Carina betaler, inkl. forbrug (af el, vand, gas og varme).
Ang. Grethe burde hun have fået førtidspension for længst; præcist som Carina brude have fået det.
Lyder fornuftig, men......
Af: Sonia Reinholdt, Fredag den 2. december 2011, 00:07
Du har ret i meget, men det er ikke alle almene boliger hvor El, Varme og Vand er inkl.
Ove4rskriften er misvisende:
Af: Poul, Torsdag den 1. december 2011, 22:47
"Carina har 6.800 kr. ekstra om måneden fordi hun er mor" er ikke rigtig. Hun har ekstra fordi han skal forsørge børn, men ikke fordi hun ermor ...det gør en forskel. - Altså: Hvis børnene havde boet hos faderen, så havde Carina haft mindre!
Hvad med Studerende?
Af: De Fattige Studerende, Torsdag den 1. december 2011, 22:28
Carina er på ingen måde fattigt, hvis hun lider af en sygdom, så skal hun overføres til førtidspension. Ellers kan hun bare finde et arbejde. Hun skal være glad for at få penge fra borger som betaler skat. Hvad angår Grethe, så må hun sgu være selv om det. Hvorfor skal hun leje en bolig til 7000kr når hun er alene? Det er da hul i hovedet. Lej en bolig til 4000kr og du har 3000kr til overs kontant! Tænk på de studerende, som bor ude. De modtager 5000kr om md'en til husleje, bøger, transport og mad! Tror I der er råd til en biotur? Men så må man tage xtra fritidsjob oven i den fuldtids studie man knokler! Hvad med pensionister? De får da mindre udbetalt om md. Så drop kontant hjælp loften! Hjælp mennesker, som har ydet for samfundet. Hjælp de videregående studerende , så de kan fokusere mere på studiet. Det der dem, som er de kommende skatte yder.
Kommentar til de fattige studerende
Af: bente elisabeth hansen, Torsdag den 1. december 2011, 23:25
Blot en enkelt kommentar til de fattige studerende: Hvis I kan finde en lejebolig til 4000 kr om måneden incl. varme og el i Danmark - bortset fra Mors, Lolland Falster eller hos Låsby Svendsen må I hjertens gerne kontakte undertegnede. Hvis man skal finde en lejebolig i prislaget omkring 4000 kr skal du være skrevet op i en boligforening temmelig lang tid eller kende nogen der kender nogen. Skulle hilse at sige at jeg selv har et helt almindeligt arbejde til en helt almindelig løn og bor i en udmærket lejebolig.
Lejepriser
Af: Jesper Hansen, Fredag den 2. december 2011, 13:41
Gå på boligportalen.dk, find Kolding og begynd. Der er rigeligt med lejligheder på omkring 45 - 60m2 der koster ml. 3.200 og 3.900 pr. måned. Ekskl. forbrug selvfølgelig.
Kolding er Danmarks 7. største by, og hvis det er fordi du ikke gider at bo i Kolding, så er det fordi du er kræsen. Og det har man ikke råd til at være på en overførselsindkomst!
til Bente
Af: De Fattige Studerende, Fredag den 2. december 2011, 03:41
Hej Bente, i Grethes situation synes jeg helt bestemt ikke hun skal brokke sig over for lidt penge når hun bor alene i en lejlighed for 7000kr. (om det så er med varme, el og vand). Ved du hvad mine forædre giver for deres 4v. lejlighed (101kvm) (inkl. el, vand og varme i hasle)? 6800kr! Så flyt hellere til en billigere lejlighed. Jeg kender mange som betaler 3800-4500kr for et 1½-2v (alt inkl.) Jeg bor i en ungdomsbolig, som er meget billigere 2500kr. alt inkl. for et 2v.
Det kan godt være jeg modtager SU, som kommer fra skatte yder. Men jeg brokker mig ikke over at have for lidt penge. Jeg er taknemlig for at vi har det gode system her i DK. Men hvis man vil nyde skal man yde, sådan er det. Meningen med kontanthjælp er kun for at hjælpe personen i den periode man er arbejdesløs. Så hvorfor forlange mere? Tænkt hvis I boede i et land, hvor der ingen hjælp var. Vær glad for det i har!
Sååå svært er det heller ikke vel..
Af: Rasmus Hansen, Fredag den 2. december 2011, 02:13
http://www.boliga.dk/leje/soeg/resultater?sort=zipcode-a&p=1&type=&max=4...
Vælg en .. det er ingen der har krav 2v eget bad og køkken... har du ingen penge, så må man sgu ud og bo på værelse, det er en rigtig god ordning med et sikkerhedsnet for alle i DK, MEN! tjener man ingen penge, så burde man kun får det absolut nødvendige(minimale), simple as that..
hvorfor tror folk de har krav på noget??... forstår det simpelthen ikke, ingen penge, ingen vare, intet arbejde ingen penge.. det er fandme ikke særlig svært..
Det hedder ikke kasse dame , men salgs assistent nu
Af: Lars, Torsdag den 1. december 2011, 22:28
Da jeg som en mand synes det er politisk korekt.
Özlem Cekic blokerer for en saglig debat
Af: J. Poulsen, Torsdag den 1. december 2011, 22:27
Hvor er det synd, at alt hvad der har med Özlem Cekic at gøre synes alene at skulle dreje sig om hende og hendes eget ego. Hun har smad´ret enhver fornuftig derbate om fattigdom med sit stunt omkring 'Carina' og afslørede, at hun er et talende vandfald uden reelt indhold. Hun er ganske enkelt rædselsfuld at lytte til, og det er utrolig svært at forstå, hvad hun vil opnå.
Özlem Cekic og Carina
Af: Eskild Dahl Pedersen, Torsdag den 1. december 2011, 22:24
Kontanthjælpen er ikke for høj. Men Özlem er naiv og Carina skal have fokus på at klare sig selv i stedet for at forvente at andre til evig tid skal forsørge hende. Carina skal blive voksen og ansvarlig og en rollemodel for sit barn.
Drejer fokus hen på noget andet
Af: Birthe, Torsdag den 1. december 2011, 22:17
Regeringen prøver nu at dreje fokus hen på noget andet end dét faktum, at mange synes at Carina (=enlige med børn) får nok i kontanthjælp, men at det er prioriteringerne det er galt med (køber ny sofa for børnepengene i stedet for nye sko til sit barn).
Regeringen prøvet nu at dreje fokus hen på at de lavtlønnede skal have skattelettelser (hvilket jeg synes er i orden), men samtidig får Carina og hendes lige ca. 500 pr/md. mere i kontanthjælp... er det i orden?
Samtidig har jeg lige læst, at Dansk Folkehjælpe vil godkende Carina til julehjælp - blot fordi hun har børn!
Jeg vil gerne vide om der overhovedet er nogle, der giver julehjælp til enlige fattige og har de enlige fattige ikke lige så meget ret til julehjælp, så de kan holde en anstændig jul - hvorfor smæskes der for dem med børn?
Fattig eller ikke!
Af: Susanne, Torsdag den 1. december 2011, 22:08
Jeg kan ikke se ud fra de tal som er lagt ud, at det ikke kan betale sig at arbejde?? Kontanthjælp uden barn/børn 8000. Ingen i dette land (med arbejde) for så lidt udbetalt på mindsteløn. Og hvis der er barn/børn for man børnepenge uanset om man arbejder eller ej. Ja det skal de ha' (positivt ment) - SKAL BØRN NU IKKE HAVE DET GODT,, kan lige se en mor sige kære barn du skal ikke med klasse/børnehave på weekend, for der er betaling på kr-XX og så vil vi ikke kunne få mad de næste 14 dage. Skam jer alle der har ondt i R.... over at give til dem. Ups, jeg er vist gal.
Hvad taler du om???
Af: Andreas Wolfmann, Fredag den 2. december 2011, 00:44
Du skriver: "Ingen i dette land (med arbejde) for så lidt udbetalt på mindsteløn." Der findes jobs i Danmark hvor folk arbejder under mindsteløn. Jeg er 53 år og har fultidsjob med en løn mellem 12.500,- og 13.500,- kr. om måneden. Før skat. Jeg får udbetalt mellem 8.500,- og 9.000,- kr. Jeg ville få det samme var jeg på kontanthjælp.
Helt enig
Af: Britt, Torsdag den 1. december 2011, 22:31
Susanne, du har helt ret.. det er talmanipulation, når der bliver sagt at det ikke kan betale sig at arbejde.
Og det er som om at nu skal det hele gøres op i kroner og ører.. det at have et job, har for mange en stor betydning for deres selvværd Og at præsentere sig selv som kontanthjælpsmodtager, er ofte ikke lige det, der vækker den største anerkendelse.