Hvert femte medlem af Folketinget har ikke selv fået en uddannelse eller haft et ’rigtigt’ job uden for politik.
De ville rive sig i håret på jobkontorerne, hvis samtlige 179 medlemmer af Folketinget i morgen blev arbejdsløse.
En ud af fem folketings-politikere har enten aldrig færdiggjort en uddannelse eller haft et fuldtidsjob uden for politik. Helt præcis drejer det sig som 36 ud af de 179 medlemmer af Folketinget.
Det tal kommer bag på forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Se hele listen: Sådan er de uddannet
- Jeg må sige, at det er overraskende mange. Når politikere ikke har en uddannelse eller haft et job, inden de blev valgt, så ved de ikke, hvad der foregår på landets arbejdspladser og i kommuner, siger Roger Buch.
SYNES DU, AT DET ER ET PROBLEM, AT MANGE FOLKETINGSMEDLEMMER HVERKEN HAR HAFT JOB ELLER UDDANNELSE? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER.
Når man ser på politikernes uddannelser og job, så er der personer, der har lavet lidt af hvert. Mette Dencker fra Dansk Folkeparti er uddannet negletekniker, mens Socialdemokraternes Maja Panduro i fem år var pølsedame i Banegårdsgrillen i Randers.
Ikke færdig med studiet
Tidligere undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) og favoritten til at blive SFs nye formand Astrid Krag har ikke færdiggjort deres universitetsstudium. Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og Ole Sohn (SF) har ingen uddannelse overhovedet. Og flere af de politikere, der siger, at unge skal skynde sig med at færdiggøre deres uddannelse og få et job, har aldrig selv færdiggjort et studium eller haft et fuldtidsarbejde uden for politik.
Se hele listen: Sådan er de uddannet
Vores tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har aldrig haft et fast ’ikke-politisk’ job. Og statsminister Helle Thorning-Schmidt har blot har haft et job nogle måneder hos LO. Europaminister Nicolai Wammen (S), der er kandidat i statskundskab, erkender, at han kun har arbejdet som socialdemokrat:
- Wammen har ikke haft fuldtidsjob udenfor politik, skriver hans særlige rådgiver Marie Foltmann.
Ifølge professor i politisk videnskab på Københavns Universitet Peter Kurrild-Klitgaard på Københavns Universitet er danske politikeres mangel på erhvervserfaring ’næppe godt for demokratiet’.
- Det kan godt ses som et problem, at så mange i Folketinget i dag er kommet ind i politik, uden at de har færdiggjort en uddannelse eller haft et rigtigt job. Det bliver jo let en mærkelig politisk verden, hvis store dele af Christiansborg ikke har haft en karriere. Dermed begrænser de reelt deres fremtid til at være levebrødspolitikere, siger Peter Kurrild-Klitgaard.
Han peger på, at i amerikansk politik ser man stort set aldrig politikere uden uddannelse og karriere.
- Ofte folk går jo til valg på netop at have haft en karriere som den republikanske præsidentkandidat Mitt Romney, der jo slår meget på sin succes i erhvervslivet, siger han.
Et andet problem er, at landets politikere ofte opfordrer unge til at færdiggøre deres studier til tiden. Men politikere har ofte selv været tilmeldt flere forskellig studier, taget utallige sabbatår og brugt lang tid på at færdiggøre uddannelsen.
18 år om studium
Handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) var således 18 år om at færdiggøre sit universitetsstudie. Mens der gik ni år, før uddannelsesminister Morten Østergaard (R) kunne kalde sig kandidat i statskundskab.
- Når politikere på tværs af Folketinget langer ud efter studerende for ikke at afslutte deres studier til tiden, så synes jeg, de skulle tage et blik på sig selv, siger formand for De Studerendes Fællesråd, Torben Holm.
Se hele listen: Sådan er de uddannet
Ser man nærmere på, hvilke job folk på Christiansborg har haft, så går de samme job og uddannelser igen og igen.
Der er 17 skolelærere, 15 jurister, seks journalister og fire med en fortid som politifolk på Christiansborg.
- Man har altid kunnet fodre svin med alle de skolelærere, præster og folk, som har læst statskundskab, på Christiansborg. Hvorimod man stort set aldrig ser en revisor, direktør eller ingeniør i politik, siger en person med mere end 30 år i politik til BT. Lige nu er der eksempelvis 35 medlemmer af Folketinget, der har læst statskundskab på universitetet altså hver femte folketingspolitiker.
- Medlemmerne af Folketinget har aldrig lignet befolkningen. Når politikere siger, at de er et repræsentativt udsnit af befolkningen, så passer det ikke, siger forskningschef Roger Buch.
RETTET 10.35: Første udgave af denne artikel indeholdt desværre et billede af Johanne Schmidt ved teksten "Ingen uddannelse". Det var en fejl - hun har en bachelor. Vi beklager fejlen.
RETTET 11:19: På artiklens billede fremgik det, at DFs formand Kristian Thulesen Dahl ikke havde nogen uddannelse. Det er ikke korrekt. Thulesen-Dahl er uddannet handelsjurist. Han har derimod aldrig haft et job uden for politik. Han blev valgt til Folketinget samme år, som han blev færdiguddannet.
Synes du, at det er et problem, at mange folketingsmedlemmer hverken har haft job eller uddannelse?
Deltag i debatten herunder.




Paradoksalt
Skrevet af Udlandsdanskeren, Lørdag den 29. september 2012, 10:32
- At et sæt rationelt definerede minimumskrav til Danmarks vigtigste jobs med sikkerhed ville diskvalificere de fleste af jeres politikere.
- At Folketinget afspejler Danmarks stadig voksende gruppe af personer på overførselsinkomst som naturligvis stemmer på personer fra egne rækker, som for at blive genvalgt ikke kan handle mod vælgergruppen.
- At personer som arbejder uden for Danmark men betaler skat til DK ikke har lov at stemme, mens personer hvis vigtigste livsopgave er at yde så lidt som muligt for så meget som muligt styrer landet.
- At vi mener at Danmark og Danskere stadig er meget bedre end alle andre mens alle uden for grænsen hovedrystende og lidt medlidende betragter konverteringen til det der opfattes som Europas svar på Nordkorea.......
Paradoksalt
Skrevet af Udlandsdanskeren, Lørdag den 29. september 2012, 10:29
- At et sæt rationelt definerede minimumskrav til Danmarks vigtigste jobs med sikkerhed ville diskvalificere de fleste af jeres politikere.
- At Folketinget afspejler Danmarks stadig voksende gruppe af personer på overførselsinkomst som naturligvis stemmer på personer fra egne rækker, som for at blive genvalgt ikke kan handle mod vælgergruppen.
- At personer som arbejder uden for Danmark men betaler skat til DK ikke har lov at stemme, mens personer hvis vigtigste livsopgave er at yde så lidt som muligt for så meget som muligt styrer landet.
- At vi mener at Danmark og Danskere stadig er meget bedre end alle andre mens alle uden for grænsen hovedrystende og lidt medlidende betragter konverteringen til det der opfattes som Europas svar på Nordkorea.......
Demokrati er et opreklameret falsum --- Det eksisterer ikke.!!!
Skrevet af Hansen, Fredag den 28. september 2012, 00:11
Hold nu op med at misbruge ordet demokrati, for ved at misbruge det ord om alle de udemokratiske afholdte valg, politikerne ikke på nogen måder lovligt eller ulovligt KAN komme uden om at gennemføre, afslører i jo rent faktisk jer selv, som en flok hyklere!
For danskerne må da være helt utrolig dumme, ellers hoppede de ikke på sådan en gang manipuleret gejl, som et valg i vor tid er, det er i realiteten bedøvende ligegyldigt, hvem vi stemmer på, for vi får stort set det samme efter valget!
Når man sidder og læser de forskellige kommentarer på debatsiderne, skulle man tro de fleste mennesker lever på en helt anden planet et eller andet sted ude i rummet!
I Danmark har vi ikke demokrati, og det har vi aldrig nogensinde haft, vi har det man kan betegne som "top styrede partidiktaturer", og det ser vi især demonstreret helt frit i vor tid, hvor toppolitikere i alle partierne opfører sig som små selvbestaltede despoter, og hvor medierne er blevet dikkende lammehaler, som reagerer med larmende tavshed mod ethvert konstrueret og manipuleret politisk magtmisbrug:
HVIS der var demokratisk opstilling i partierne, så ville der være SIDEORDNET OPSTILLING, statsminister, ministre og de politisk valgte folketingskandidater ville være udpeget af befolkningen ved direkte valg, desuden ville hver enkelt folkevalgt politikere, være tvunget til at følge Grundlovens bestemmelser, og ikke være dikteret af hverken EU eller selvbestaltede partidiktatorer!
Sådan er systemerne i partierne langtfra, tværtimod er opstillingen i partierne på listeform (partiliste), så det er partiformanden og toppen i partiorganisationerne og ikke vælgerne, som afgør hvem der skal i folketinget, ikke nok med det er det partiets top, der flytter de foretrukne kandidater rundt til de mest sikre opstillingskredse, så i realiteten har valget intet med demokrati at gøre, det er manipuleret, styret og kontrolleret af de forskellige partitopper og deres håndlangere, for vælgerforeninger tør ikke går imod en diktatoriske partitop, for det ville få fatale følger for deres politiske karriere!
Og til alle de asociale og udemokratiske politikere, Danmark har ikke opfundet demokratiet, og jeres kopiering af demokratiet er en parodi, verdens første demokratiet blev grundlagt i Grækenland, i det 5th. århundrede før Kristus, man betegnede endog Grækenland som Civilisationens vugge, og hele det demokratiske projekt blev gennemført i en enkelt mands levetid!
Perikles kom til magten 461 før Kristus og i den tid blev “ordet demokrati” opfundet og praktiseret, lige som ordene filosofi, retorik, politik, geografi og biologi, det var alle de ting der var blevet opdaget og diskuteret, af nogle af de største tænkere, som verden nogensinde har kendt bl.a. filosoffer som Sokrates, Platon og Aristoteles, Matematikeren Pythagores og digteren Pintar, historikeren Haridot og mange flere i den tid, og som de første beregnede de Jordens, Månens og Stjernernes position og opfandt atombegrebet m.m.
Perikles stod i spidsen for VERDENS FØRSTE DEMOKRATI, alle byens embedsmænd blev valgt og rådslagningen fandt sted i fuld offentlighed, denne idé gjorde det af med tidligere tiders konger og tyrannier, og den vandt indpas sener i form af vor tids “såkaldte demokratier”, dengang deltog alle i debatten og de politiske beslutninger blev vedtaget i fuld offentlighed, ikke bag lukkede døre ved studehandler!
Den demokratiske tidsperiode har spillet fallit, og hvis de fantastiske tænkere og filosoffer fra fortiden, fik et indblik i vor tids demokrati, så ville de vende sig i deres grav af skam, over hvordan de storslåede ord og tanker, bliver misbrugt og voldtaget af nutidens akademisk udemokratisk politiske plattenslagere!
hvorfor er regeringen så fattig på løsninger?
Skrevet af Gunnar, Onsdag den 26. september 2012, 21:52
Det er deprimerende, at ministeriet er befolket med unge, uden uddannelse - uden arbejdserfaring. De har aldrig selv tjent en løn, men gør sig alligevel klog på løn, skat, bolig etc.
Se de store skolebørn sætte sig ind i en ministerbil med et hånligt smil. Ingen burde blive ministre uden, at de kender det virkelige liv.
Regeringen gør sig klog på ting og sager, som de ingen forstand har på - Derfor kan de heller ikke besvare spørgsmål, men kun lire de par sætninger, som embedsfolket har givet dem.
Vi mister arbejdspladser, flere danske bliver mere og mere fattig - må gå fra hus og hjem - mens de uduelige rejser jorden rundt på bekostning af det danske folk.
Alle bliver belært om, at de skal spare - men det gælder blot ikke ministrene!
PUHA - nu trænger vi virkelig til en ny regering - som Margrethe så tydeligt sagde før valget - men nu trænger vi virkelig til en ny regering, det skal være nu - altså inden regering har fået de store virksomheder ud af landet - vi står over for en arbejdsløhed af et hidtil ukendt format.
Bare de tog snart tager og erkender deres mangel på indføling af dagens Danmark. - Inden DK er kørt helt i sænk, så slikp dog tøjlerne således voksne myndige personer komme til - personer der har en uddannelse, det vil gavne Danmark.
Smid dem ud
Skrevet af Daniel Andersen, Onsdag den 26. september 2012, 17:59
Hele Folketinget er en stor vuggestue, fatter ikke at vi gider at finde os i deres løgne og de andre partiers løgne. Det må snart være på tide at vi selv tvinger dem ud og selv vælger en ordenlig regering.
Enig !
Skrevet af Jens A, Onsdag den 26. september 2012, 21:15
Der er ikke et eneste af de partier vi har til dato, der ikke lyver over for danskerne.
Det virker som om at det er blevet >ACCEPTABELT< at lyve over for vælgerne/danskerne og rende fra "aftalerne"
Doven journalist - eller hvad?
Skrevet af Flemming Nielsen, Onsdag den 26. september 2012, 17:36
"Se hele listen..." Mig bekendt er der 179 medlemmer i Folketinget. Hvilke kriterier ligger der til grund for de få, der er udvalgt til at komme med på "Hele listen"? Var det hvad Lars Fogt nåede, inden han faldt i søvn?
Det største problem er vel i bund og grund, at flere og flere folketingsmedlemmer og ministre mangler livserfaring.
Stemmesedlen
Skrevet af Erik MOrsing, Onsdag den 26. september 2012, 17:07
Man bør sætte titel ved en kandidat på stemmesedlen, for eksempel kassedame Astrid Kragh, postbud Dam Christensen, cand polit NN osv, så kan vælgeren selv bestemme udfra det, om de vil have en fra gulvet elle en akademiker.
Og i øvrigt bør journalisterne gøre meget mere ud af at beskrive kandidaternes cv lige op til et valg, så vi får en grundig præsentation af den person, der skal repræsentere os på Borgen. Men jeg er enig i, at 12 år må være maks. på taburetten, bliver det mindre får vi nok ikke så mange, der vil være folketingspolitiker.
Altså fremover giv stemmesedlen et løft! Det skal blive spændende at se, om det giver en forskel, og så til sidst stem personligt næste gang ved en, der ikke har et kendt navn, ellers kører det videre derinde som et familieforetagende.
Ja, det er et problem
Skrevet af Erik Morsing, Onsdag den 26. september 2012, 16:42
Efter min mening bør man stille støre krav til en folketingspolitiker, hvad angår joberfaring og uddannelse, end man gør til folk i erhvervslivet. De, der laver lovene, må have en virkelig fast grund under fødderne. Sjuskelove og lappeløsninger (især det sidste) er en direkte følge af politikernes manglende viden og erfaring.
erik-morsing.dk
Jamen danskere dog, hvad sker der med jer.?????
Skrevet af Hansen, Lørdag den 22. september 2012, 15:01
Brug den indvendige side af hovedet, “TÆNK JER DOG OM”!!!!!
Vi skal ud af den europæiske røverorganisation, lige som den engelske befolkning nu også kræver det, EU og de rabiate, udemokratiske og teknokratiske tyveknægte i EU, er ikke løsningen på noget som helst, “de er selve det politiske, økonomiske og demokratisk europæiske problem”, hele Europas nedtur startede i 1972, lige så snart EF afstemningen var gennemført, og en totalt voldtaget dansk befolkning havde stemt “ja” til dette Hitlerske projekt!
At Danmark og flere andre lande har et økonomisk underskud er ren manipulation, fake meningsmålinger, RETORIK, FUP OG SVINDEL, det er så let som at klø sig selv, der hvor ryggen bliver fræk, at skaffe milliarder til dagpenge og velfærd!
Margrethe Vestager skal bare jages ned til Bruxelles og kræve de 40 milliarder tilbage, som hun har foræret væk af de skatteplagede danske skatteborgeres penge helt uden et folkeligt mandat, til de ødsle og gældsplagede lande i Sydeuropa “Grækenland, Spanien, Italien m.fl.”
http://politiken.dk/udland/ECE1474308/danmark-skyder-40-milliarder-krone...
Det er utroligt at danske politikere S og SF i særdeleshed, vil plyndre de dårligst stillede danskere med en så asocial politik, og så skal man se at få sparket den udemokratiske og asociale bums skatteminister Thor Möger ud af folketinget, den despot har ikke noget folkeligt mandat overhovedet, ja han har endog ikke opnået valg, og er dermed ikke medlem af folketinget, SF’s vælgere har én gang kasseret ham, så hvornår begynder Villy og SF’s folketingsgruppe, at følge deres parlamentariske grundlags ønsker?
Desuden kan en udmelding af forbryderorganisationen EU, spare det danske samfund for 18 Milliarder årligt!
http://www.business.dk/oekonomi/danmarks-bidrag-til-eu-vokser-lystigt
En løsrivelse fra Euroen kan desuden gøre Danmark til et nyt Schweiz, et tilflugtssted for hele den Europæiske økonomiske elite, hvor svært kan det være?????
Moral
Skrevet af Anonym, Lørdag den 22. september 2012, 17:22
Jeg kan forstå på det sidste i dit indlæg 'tilflugtsted' at det ikke er moralen der tynger dig.
Hvis det blot handler om at rage til sig, hvorfor er den velstillede del af befolkningen så forpligtet til at forsørge den dårligst stillede?
Er medmenneskelighed kun et plusord, når det er til din fordel?
ØV ØV
Skrevet af Erik C, Lørdag den 22. september 2012, 14:19
Helt klart at det er et stort problem.
Læser i dag at "bøtten" er tom for penge og det siger sig selv med den indvandringspolitik der har kørt alt alt for længe i dette her lille land.
De har sløset med danskernes penge og velstand i så mange år i godhedens navn at festen nu er forbi , og takken for det kan vi læse om til daglig i diverse aviser og tv - nyheder.
Politikerne på borgen har været alt for dårlige til at stille krav til
indvandrere fra ikke europæiske lande om at være med til at få danmark til at fungerere på en ordentlig måde.
Men når de jo heller ikke selv har taget en uddannelse forstår man bedre den vat-ede holdning de har til problemet.
vestager 100%
Skrevet af Anonym, Lørdag den 22. september 2012, 13:43
de vil bare hæve lønnen til sig selv så de er ligeglade med resten , de kan bare se hvis de giver de rige mere er der mere til dem selv og så bare lade VESTAGER bestemme ALT.
disse imbeciller uden uddannelse eller job
Skrevet af Anonym, Lørdag den 22. september 2012, 13:08
køber stemmer ved at være "menneskelige" - en idioti som vi køber: flere penge til bistandsklienter, flere penge til u-lande , flere flygtninge (læs : muslimer) her til lands. ikke af deres egne lommer - nej af vores lommer - flere skatter og afgifter- "de bredeste skuldre! " siger landsbytossen som snart bringer S under spærregrænsen - mens hun og hans bøssekarl skatteunddrages i udland
Magt korrumperer
Skrevet af Bent Warburg, Lørdag den 22. september 2012, 12:54
Som min gamle ven, eks-borgmesteren sagde: "Der er alt for mange penge i politik". Hvordan kan vi rydde op i det fordærvede politiske system? Kunne man opstille nogle idealer eller regler?
Overraskende
Skrevet af Carsten, Lørdag den 22. september 2012, 00:36
Ja det er overraskende, men omvendt, de mennesker som har et fuldtidsarbejde, har ikke tid til at placere sig i partitoppen og dermed komme i betragtning til stillingerne. Det er også påfaldende hvor mange der er er i familie med hinanden. Men vi får nok ikke politikerne til selv at rydde op.
Men igen de har jo en masse eksperter til at hjælpe dem via embedsmandssystemet, og vores samfund er heller ikke så dårlig til trods for at jeg kunne gøre det bedre som diktator :)
Overraskende
Skrevet af Carsten, Lørdag den 22. september 2012, 00:36
Ja det er overraskende, men omvendt, de mennesker som har et fuldtidsarbejde, har ikke tid til at placere sig i partitoppen og dermed komme i betragtning til stillingerne. Det er også påfaldende hvor mange der er er i familie med hinanden. Men vi får nok ikke politikerne til selv at rydde op.
Men igen de har jo en masse eksperter til at hjælpe dem via embedsmandssystemet, og vores samfund er heller ikke så dårlig til trods for at jeg kunne gøre det bedre som diktator :)
Ufaglærte
Skrevet af Blian, Lørdag den 22. september 2012, 00:33
Hahha lang det fleste ser ufaglærte ut. (ufarverlærte)
Dagens politikere mangler erfaring
Skrevet af Søren, Fredag den 21. september 2012, 23:06
Man må stille det krav til politikere, at de mindst har færdiggjort deres uddannelse og har mindst 5 års erhvervserfaring før de kan vælges til folketinget...ellers er det ud!
Det virker absurd, at de kan kritisere visse grupper for ikke at tage sig sammen, når de ikke engang har færdiggjort deres uddannelse eller haft et almindeligt job.
Dårlig journalist!
Skrevet af Edmond Dantes, Fredag den 21. september 2012, 23:05
Hvorfor er ham DF'ren stadig med,når i,for mange mange timer siden har erkendt,at han HAR taget en uddannelse??
Er det fordi,at han er fra DF,at i nægter at hive ham ud af portrætsamlingen??
Det er da lidt fattigmands-journalistik af Lars Fogt.
max 1 periode
Skrevet af Anonym, Fredag den 21. september 2012, 22:05
Se en gammel afdanket postbud som trafikminister,en blodrød statsminister der snyder i skat arrogant fuld af løgn,søger job i det rådne EU selskab,som skulle være fremmende for eu lande,hvad er der sket,kæmpe gager til paramentariker der kun laver svindel med rejser og forplejninger i million klassen
Max 2 perioder i folketinget og så ud.
Skrevet af Erik Bøgh Christensen, Fredag den 21. september 2012, 21:24
Hvornår får vi en lov i Danmark der siger max 2 perioder = 8 år i
folketinget og så ud uden pension, men det forslag tør de ikke fremsætte
i folketinget
Max 2 perioder i folketinget og så ud.
Skrevet af Erik Bøgh Christensen, Fredag den 21. september 2012, 21:24
Hvornår får vi en lov i Danmark der siger max 2 perioder = 8 år i
folketinget og så ud uden pension, men det forslag tør de ikke fremsætte
i folketinget
Nu vil hun også være borgmester i Holstebro. Nej Uha Uha
Skrevet af C.Nielsen, Fredag den 21. september 2012, 21:20
Ulla Tørnæs fra Venstre har ALDRIG fuldendt sin uddanelse på Universitetet. Har kun siddet i folketinget, nu vil damen minsandten til
at være borgmester i Holstebro.Hvad ved hum om det rigtige liv i
Holstebro.NEJ UHA UHA
Nu vil hun også være borgmester i Holstebro. Nej Uha Uha
Skrevet af C.Nielsen, Fredag den 21. september 2012, 21:20
Ulla Tørnæs fra Venstre har ALDRIG fuldendt sin uddanelse på Universitetet. Har kun siddet i folketinget, nu vil damen minsandten til
at være borgmester i Holstebro.Hvad ved hum om det rigtige liv i
Holstebro.NEJ UHA UHA
Professionelle politikere tak - ikke levebrødspolitikere
Skrevet af Erik Bøgh Christensen, Fredag den 21. september 2012, 20:05
@Martin
"De er i realiteten lige så store snyltere som Dovne Robert.
De gør det bare på en "accepteret" måde."
Tja. Indtil videre har Dovne Robert 'kun' snyltet i 11 år, og i de 11 år kun nasset en beskeden kontanthjælp fra systemet.
Levebrødspolitikere, som søger ind på Borgen, allerede før De har færdiggjort deres uddannelse, opnår let 30-40 år med 'løn' fra Folketinget/EU fulgt op med livsvarige pensioner fra samme.
Så i realiteten er de ikke lige så store snyltere som dovne Robert. De er uhyggelig mange gange større snyltere end ham.
Det kunne være fint med et krav om 5-10 års erhvervserfaring, og en maksimal tjenestetid på 12 år for folketingspolitikere. Så mistede de ikke fuldstændigt forbindelsen til 'verden udenfor' - og kendte lidt til danskernes liv inden de sparkede døren ind til 'Borgen'.
Hvis de så fik en endda rigtig god aflønning, hvor pension var et tillæg til lønnen (som det er for mange af os andre), så slap man for alle de levebrødspolitikere, og kunne tiltrække meget mere kvalificerede personer end i dag.
hellere arbejdere end akademikere
Skrevet af Anonym, Fredag den 21. september 2012, 20:00
I Danmark har vi folkestyre. Det betyder at alle der er valgbare kan, uanset uddannelse, stille op til folketing eller byråd. Og gudskelov for det. Hvad skal vi med et folkestyre, hvor kravet for at kunne vælges er uddannelse og/eller joberfaring. For mig at se er det rent akademikersnobberi. I sidste ende er det vælgerne der bestemmer hvem der skal repræsentere dem, og, hvis de ønsker det, kan de bare stemme på akademikere. Personligt savner jeg nogle solide arbejdere i folketinget.
Desværre
Skrevet af Erik Bøgh ChristensenMichael Pedersen, Fredag den 21. september 2012, 20:15
det her kommer til at gøre ondt, men jeg tror selv på det.
der har været muligt at tage en god uddannelse i flere generationer, hvis man har evnerne. sådan var det ikke i Ankers og Stauning ungdom, derfor kunne man risikere at vores bedste hoveder gik ufaglærte rundt.
sådan er det ikke mere, hvis man er lynende intelligent, så tager man en uddannelse, men heldigvis behøver man ikke at blive asocial af det, det syntes jeg personligt Helle Thorning er et godt eksempel på.
@Johan Bergqvist
Skrevet af Hansen, Fredag den 21. september 2012, 19:58
Jeg er enig med dig i, at vi skal have et nyt system, med nogle "FÅ" KLOGE og VISE ledere, som virkelig kan lede Danmark, ikke de 179 amatører som har spillet hazard med økonomien, velfærden og sikkerheden i Danmark, det er forhåbentlig ikke typer som Engel fra Vestas, du vil have til også at køre Danmark i sænk, eller andre helt skrubbelløse spekulanter fra erhvervslivet og virksomheder, som har gemt enorme formuer i udlandet, eller er gået konkurs på stribe!
Uddannelse
Skrevet af Allan Gorm Larsen, Fredag den 21. september 2012, 19:57
Der bliver spurgt om det er et problem med politikere uden uddannelse. Jeg vil dertil sige at det ikke bekymrer mig sønderligt at de ikke lige har en uddannelse, men derimod bekymrer deres alder mig. Jeg synes at det er fuldstændigt vanvittigt at udnævne en skatteminister på kun 27 år. Jeg synes at det er et temmeligt stort ansvar at lægge på så ung en mands skuldre. Der er flere ministre der er meget unge. Står det til mig, skal man være mindst 35- 40 før man skal kunne stille op til valg. Før mener jeg ikke at de er modne nok, og ligeledes ville det nok være gavnligt om de valgte kunne have lidt erhvervserfaring på forhånd.