Antallet af biler på Amagerbrogade skal halveres, og gaden skal gøres mere fodgænger- og cyklistvenlig, kræver Københavns miljø- og teknikborgmester i et udspil op til de kommende budgetforhandlinger.

Der var stor utilfredshed blandt trafikanter og butiksejere, da daværende miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam valgte at gøre Nørrebrogade til lukket land for bilister. Nu vil den nuværende borgmester på området starte et lignende projekt på en anden stærkt befærdet vej, Amagerbrogade.

Dog ikke med lige så vidtrækkende konsekvenser for biltrafikken.

- Gaden skal indrettes, så den får de optimale forhold for fodgængere, cyklister og brugerne af den kollektive trafik, der står for 80 procent af indkøbsturene i København, siger miljø- og teknikborgmester Ayfer Baykal (SF) i en pressemeddelelse med henvisning til en analyse af indkøb- og transportvaner, som Københavns Kommunes Center for Trafik lavede i juni 2012.

Det skal blandt andet gøres ved at flytte 50 procent af biltrafikken på Amagerbrogade til blandt andet Ørestads Boulevard.

Ayfer Baykal understreger, at man ikke vil lukke helt af for biler som, det er sket på Nørrebrogade.

- Jeg er helt med på, at detailhandlen har brug for vareleveringer, ligesom områdets beboere og gæster skal kunne komme til og fra området i bil, siger borgmesteren.

Der er afsat 120 millioner kroner i budgetudspillet til at gøre Amagerbrogade til »en af Københavns bedste strøggader«.