Det er nødvendigt med klarere regler for studieturene for de såkaldte styregrupper i københavnske bykvarterer.

Det indrømmer teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) efter at BT har afsløret, at der de senere år er brugt en mio kr. på studieture, hvor lokale ildsjæle har været i bl.a. Istanbul, London, Lyon, Berlin, Hamburg og Oslo for at studere kvarterløft og borgerinddragelse. Ofte har der været 30 mennesker af sted på de pågældende ture.

- Det er vigtigt at udvikle udsatte byområder. Og det samlede budget er på 334 mio. kr., så studieturene er mindre end 1 pct. af budgettet. Men når det er sagt, er det klart, at det er vigtigt at at pengene bliver brugt med omtanke. Både hvad angår hvor mange, der deltager og hvor mange dage studieturene varer. Jeg har givet besked om, at der er behov for nogle klarere retningslinjer, siger Ayfer Baykal.



Så du strammer reglerne op efter spørgsmålene fra den konservative Jacob Næsager?

- Ikke kun på grund af det. Men der blev stillet nogle spørgsmål til det i sommer, og da jeg så nærmere på det, syntes jeg der var behov for en opstramning.

På turen til Istanbul var der også indlagt en fridag til shopping?

- Det er ikke i orden. Hvis man skal holde fridage i forbindelse med en studietur må de ligge til sidst og man skal betale dem selv.

Kan man overhovedet bruge en studietur til Istanbul til at lave områdeløft i Haraldsgadekvarteret på Nørrebro?

- Ja, det synes jeg godt man kan. Istanbul har mange interessante eksempler på integration. F.eks. er der et helt kvarter for transseksuelle, der ligger tæt op ad et kvarter, hvor kvinder går med burka og andre muslimske klædedragter. Den slags kan man lære meget af, også på Nørrebro i København. Jeg har også selv, før jeg blev borgmester, været på studieture til f.eks London og set hvordan man bruger biblioteker til at forbedre dialogen i et boligområde. Det gælder om at tænke ud af boksen.



Er det virkelig nødvendigt, at der er 20-30 personer med på disse ture?

- Det er ikke så afgørende, hvor mange der er med. Det vigtigste er, at tiden bliver brugt fornuftigt, at der kommer noget ud af det, og at der ikke sløses med pengene, men at de skal bruges med måde. Og der skal selvfølgelig afleveres fyldige referater af, hvad man har lært af studieturene, og hvordan den viden kan komme aktivt til nytte. Og det er også for at sikre, at det sker fremover, at jeg har bedt om klarere retningslinier for den slags studieture.