Både de Konservative og Venstre er positive over for en lavere registreringsafgift, som Liberal Alliance foreslår. Begge partier prioriterer dog andre afgifter og skatter højere.

Der kan meget vel følge både større og mere prangende biler med et regeringsskifte efter næste folketingsvalg.

I hvert fald tager både Venstre og Konservative godt imod forslaget fra Liberal Alliance om at sænke den registreringsafgift, der i øjeblikket gør Danmark til et af verdens dyreste lande at have bil i.

Det er en beregning fra Finansministeriet, der viser, at der potentielt kan skabes 10.000 nye job ved at sænke registreringsafgifterne med fem milliarder. Det ser Venstres skatteordfører Torsten Schack (V) som en sikker anvisning til den kurs, politikerne skal følge.

»Det viser, at der er mere perspektiv i at tale om nedsættelse af afgiften frem for endnu en forkromet omlægning, som regeringen har bøvlet med i tre år,« siger Torsten Schack med henvisning til regeringens ambition om at skabe en grøn reform af de omdiskuterede afgifter.

Skatteordføreren understreger dog, at Venstre aktuelt har fokus på andre afgifter og beskatninger.

»Vi har i vores finanslovsforslag fokus på andre opgaver nu og her. Det er en fastholdelse af BoligJob-ordningen, en afskaffelse af NOx-afgiften, og det er at sænke skatten på de laveste indkomster,« siger han.

»Men det betyder ikke, at jeg er afvisende over for andre gode idéer til, hvor man kan sænke skatter og afgifter«.

Også hos de Konservative vinder forslaget gehør. Her man længe arbejdet i retning af en sænkelse af registreringsafgiften, fastslår partiets skatteordfører Brian Mikkelsen (K). Det handler ikke kun om økonomi men også om bilisternes sikkerhed, påpeger han.

»Vi kan jo se, at vores bilpark efterhånden består af små biler, der er usikre at køre i. Så vi har selv arbejdet med et forslag til, hvordan man kan sænke registreringsafgiften«.

Men ligesom hos Venstre indtager en sænkning af registreringsafgifterne ikke de øverste linjer på dagsordenen for de Konservative.

»Vores prioritet, hvis det skal koste penge, er at tage fat på topskatten, beskæftigelsesfradraget og helt at fjerne grundskylden,« siger Brian Mikkelsen.

»Men hvis der kommer en borgerlig regering, så vil der ske noget med registreringsafgiften,« fastslår han.

Svaret fra Finansministeriet til Liberal Alliance har anskueliggjort, at billigere biler blandt andet vil betyde et øget bil- og brændstofsalg, ligesom udsigten til at få mere værdi for den sidst tjente krone vil få flere til at arbejde mere, skriver Børsen torsdag.

Skatteordfører Astrid Kragh (S) fra Socialdemokraterne fastslår i samme avis, at regeringen ikke arbejder for en billigere registreringsafgift men for en grøn reform af afgiften, der skal få danskerne til at købe mere CO2-venlige biler.

Hos Det Økologiske Råd er man samme grund modstander af en sænkning af registreringsafgiften. Rådets sekretariatsleder, Christian Ege, mener, at de negative konsekvenserne vil være for store.

»Det vil blot øge salget af større biler med højere brændstofforbrug og dermed øge CO2-udslip og luftforurening. Hvis afgiftssænkningen øger bilsalget, vil det føre til mere trængsel og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Det er en blindgyde,« siger Christian Ege.