Hvis de borgerlige vinder regeringsmagten, kommer der et sporskifte i transportpolitikken med investeringer i blandt andet en ny hærvejsmotorvej. Ren valgflæsk, lyder reaktionen fra Socialdemokraterne.

Regeringen har været optaget af at forbedre den kollektive trafik, men nu er tiden kommet til at poste milliarder af kroner i bedre veje.

Sådan lyder det ifølge Jyllands-Posten fra de borgerlige partier, der vil sætte gang i en forundersøgelse af mulighederne for en ny motorvej ned gennem det centrale Jylland, den såkaldte hærvejsmotorvej.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), siger til avisen, at der ikke er tale om et valgløfte, men en hensigtserklæring.

»Vi har ikke givet et valgløfte om det her. Vi siger bare, at vi vil videre i processen med projektet, men vi har ikke klasket 20 milliarder kroner i bordet her og nu,« siger Kristian Pihl Lorentzen til Jyllands-Posten.

Han forventer, at byggeriet kan udføres etapevist over 10-15 år.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), har dog ikke meget til overs for meldingen fra Venstre.

»Det er jo det største fad med valgflæsk, vi har set længe. Venstre har sagt, at de både vil have skattelettelser og nulvækst, og så kan der jo ikke blive råd til så stort et vejanlæg. Så det er altså valggas det her,« siger Rasmus Prehn til Berlingske Nyhedsbureau.

Han understreger, at han ikke er imod tankerne om en hærvejsmotorvej.

»Det er ingen hemmelighed, at der er mange engagerede socialdemokrater, der kæmper for at få en hærvejsmotorvej. Jeg synes også personligt, det er en stærk vision, der vil sikre vækst og udvikling i store dele af Jylland og være med til at løfte hele produktionsdanmark. Men at knipse med fingrene og love, at det kan realiseres inden for de nærmeste år, det er valgflæsk,« siger Rasmus Prehn.

Han medgiver, at regeringen har haft fokus på at forbedre den kollektive trafik, eksempelvis med den 28 milliarder kroner dyre Togfond DK.

»Det er ingen hemmelighed, at regeringen har haft en stor ambition om at sikre den kollektive trafik og sikre den grønne transport, fordi vi også har store ambitioner på klima- og miljøområdet, men biltrafikken og godstransporten skal også kunne hænge sammen. Og det har vi også fokus på. Blandt andet var det Socialdemokraterne, der sikrede Holstebromotorvejen og en ny Storstrømsbro samt udvidelse af den fynske motorvej. Så det er ikke sådan, at vi ikke tænker motorvej og biltrafik, men vi gør det i den rækkefølge, vi har råd til det,« siger Rasmus Prehn.