KØB PLUS!

Bevidst og klogt valg: Løkke tavshed i Banke-sagen får ros

Det er et helt bevidst og meget klogt valg, at Lars Løkke ikke blander sig i sagen om den skandaleombruste Venstre-borgmester Thomas Banke, forklarer politisk kommentator.

- Løkke ønsker selvfølgelig ikke at kobles på den farce, der finder sted i Fredericia - og hvorfor skulle han også det? Lars Løkke har hverken partilovmæssigt eller praktisk nogen adkomst til at forholde sig til det - og ikke lyst til det, siger politisk kommentator Niels Krause-Kjær til bt.dk.

Sagen som Venstres partiformand har været fuldstændig tavs om, er den dramatiske magtkamp, der i de seneste måneder har udspillet sig i Venstre i Fredericia, efter at den omstridte Venstre-borgmester Thomas Banke er blevet beskyldt for bilagsrod, fusk og morfinafhængighed.

Det fik i december et enigt byråd til at udtrykke mistillid til borgmesteren, der efterfølgende tog på sygeorlov.

Brixtofte til Banke: Du er et mandfolk

Peter Brüchmann: Thomas Banke - et barn du ikke kan nå

Sagen kulminerede tirsdag med, at fire kritiske byrådsmedlemmer først smed Thomas Banke ud af byrådet og dermed Venstre, hvorefter Venstres formand i Fredericia onsdag smed de fire Banke-modstandere ud af Venstre, efter at de havde afvist bestyrelsens ultimatum om at støtte op om Banke. Dermed er Banke nu på vej tilbage til borgmesterposten.

Selv om borgmester Thomas Banke var en solid støtte for Lars Løkke under hans bilagssag i 2008, så skal Venstre på landsplan ifølge Niels Krause-Kjær passe på, at de ikke går ind og blander sig i den her sag - de skal holde sig meget på afstand, forklarer Niels Krause-Kjær.

- Jeg er helt sikker på, at Løkke har en holdning til sagen, men den holder han for sig selv, og det er også meget klogt. Eksklusion eller ej, er noget man klarer lokalt. Det er ikke i første omgang noget, der har med partiet på landsplan at gøre. Hvad skulle Løkke sige eller gøre? siger Niels Krause-Kjær.

S håner Løkkes tavshed: Hvorfor vil du ikke tale om din VU-helt?

Sagen vil heller ikke få konsekvenser for partiet Venstre eller Løkke, så på den måde, er der heller ikke behov for at blande sig, forklarer den politiske kommentator.

- Sagen er og bliver et problem for Venstre i Fredericia, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at den skulle blive et problem for Venstre på landsplan, siger Niels Krause-Kjær.

Han forklarer, at selv om lokalpolitiske skandaler ofte kan fylde meget i medierne, så er det meget sjældent, at sagerne påvirker landspolitikken. Han henviser bl.a. til Peter Brixtofte-sagen i Farum, som ikke kunne kædes sammen med landspolitiske målinger.

- Vælgerne har udmærket styr på, at det er en lokalpolitisk sag. Borgerne i Slagelse, Aarhus eller København kan jo godt se, at det ikke har noget med dem at gøre. Sagen kunne i princippet ligeså godt være sket i et andet parti, siger Niels Krause-Kjær.

Thomas Banke kom sidste år i alvorlig modvind, da det kom frem, at han har sjusket alvorligt med sin private brug af kommunens kontokort. Samtidig er han blevet afhængig af morfin efter en tandoperation, noget der ifølge flere byrådsmedlemmer går alvorligt ud over hans evne til at varetage borgmesterembedet. Han er også blevet beskyldt for fusk med en lægeerklæring, som han havde fået i et falsk navn.

HVAD MENER DU? GØR LØKKE KLOGT I AT HOLDE SIG UDE AF DENNE SAG? DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

  

Afstemning

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Smuk analyse...hehe

Skrevet af Tamas Petersen, Torsdag den 10. januar 2013, 16:30

Men den holdt vist ikke

Fluer på én kokasse

Skrevet af Martin Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 15:44

Og det er det venstre der står til ca 30% i meningsmålingerne?
JA ja, der sidder også nogle gange 4-500.000 fluer på én kokasse - sikkert uden at vide at de sidder i l-o-r-t til halsen... ;)

Endnu en Polittisk kommentator fra venstre. som roser lars løkke

Skrevet af Tim, Torsdag den 10. januar 2013, 11:40

Det er klamt at der ikke er en eneste journalist i danmark der går direkte hen til lars løkke for rullende kameraer og spørger ham igen og igen til banke sagen.. Banke er jo lars løkkes elev og pokal.

Hvorfor holder i hånden over lars Løkke?. havde det været HTS havde der stået 20 journalister og spurgt hende dagligt igennem måneder.

BT. hvorfor bruger i borgerlige tidligere venstre folk som "politiske" kommentatorer???????? i er så usaglige at det gør ondt. det er jo ren propaganda. Det er en syg kultur i har på jeres redaktion

VENSTRE = SVINDLERE

Skrevet af Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 09:50

Sådan er det bare.

VENSTRE ER SVINDLERNES HOLDEPLADS. Her er altid plads til en til, som kan snyde og svindle.

Og det er mærkeligt, at Ellen Trane, der jo ellers kommenterer på ALT ikke har sagt noget som helst om svindlerne i Venstre.

Venstres DNA

Skrevet af Kirsten Kathrine, Torsdag den 10. januar 2013, 07:44

For at være et ægte V medlem, skal du kunne snyde og bedrage, og ikke blive flov over, at du har gjort noget ulovligt.

Ligesom hos HA og Bandidos. Kan du klare det, er du klar til et rygmærke, og bliver altså et fuldgyldigt medlem.

Respekt

Skrevet af Joen, Torsdag den 10. januar 2013, 01:21

For de byrådsmedlemmer der står fast, der er da næsten INGEN der bakker ledelsen op i den danske befolkning.

Det er da forkasteligt at man lader en mand sidde som borgmester som i den grad har løjet, snydt osv. og man har nogen der ikke kan bakke det op.

Hvad gør man fyre dem og tager ham ind igen, det er da humor på højt plan

Løgn på løgn

Skrevet af Lars Mortensen, Onsdag den 9. januar 2013, 23:22

Mon ikke LL skule tilbage til hængekøjen? Igen i går brillierede han igen med løgnagtige påstande hos Clement.
Da Venstres leder, Lars Løkke Rasmussen, tirsdag aften deltog i det direkte TV-program »Hos Clement« på DR1 forsvarede han partiets økonomiske politik om nulvækst i det offentlige og skattelettelser til erhvervslivet med, at der angiveligt er stor forskel på virksomhedernes månedlige omkostninger til danske og svenske industriarbejdere. Derfor er det nødvendigt at sænke omkostningsniveauet for virksomhederne i Danmark, mener den tidligere statsminister.
»Vi har da et problem, når en svensk industriarbejder er 10.000 kr. billigere for en virksomhed at ansætte end en dansk industriarbejder. Det er da et problem,« sagde Lars Løkke Rasmussen.
Reelt er forskellen ikke 10.000 kr. om måneden, men blot 574 kr.
Den anden løgn var den sædvanlige borgerlige usandhed, var den sædvanlige, “verdens største og dyreste offentlige sektor“ i virkeligheden ligger den på en 5-6 plads. Hvor får du disse usandheder fra?

Indblanding hvivler jo endnu mere skidt op

Skrevet af Elmer Pedersen, Onsdag den 9. januar 2013, 22:15

Krause Kjær har sin fortolkning. Jeg er nu mere overbevist om, at partitoppens larmende tavshed er er udtryk for, at man er hunderæd for at fjernelse af en ung venstreborgmester, medfører at endnu mere skidt og møg hvirvles op til offentlig beskuelse.

Dens slags skader som bekendt meningsmålinger. Så hellere se gennem fingre med, at der nu tydeligvis ikke eksisterer politisk etik og moral i partiet Venstre, når det virkelig gælder troværdigheden...

Brixtofte er da indlagt på psyk.

Skrevet af Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:41

Brixtofte? - Så uberegnelig en person er vel tvangsindlagt på psykiatrisk hospital. Det antager jeg i hvert fald.

Det er da uforsvarligt at have sådan en tosse til at gå frit rundt.

Venstre godtager kun svindlere

Skrevet af Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:36

Det er i hvert fald slået helt fast nu, at Venstre kun vil have lovbrydere i partiet.

Og det må jo gælde for hele Venstre i Danmark.

Venstre ved du hvor du har - på vej i fængsel.

Det er egentligt tankevækkende, at så mange borgere stemmer på et parti af lovbrydere.

V- banditter...

Skrevet af Tim Danner, Onsdag den 9. januar 2013, 19:17

En gang svindler, altid svindler :)

Så tag du bare Thomas Banke, traktor Trols, Uløkken osv med dig!!!

Ja ja, endnu en af dem

Skrevet af Ralf Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 19:14

Endnu en til samlingen af venstres album, med “spjældkandidater“ det er sgu et sobert parti, gud fri os fra dem igen.

Udmeldelse

Skrevet af Gerhard, Onsdag den 9. januar 2013, 19:04

Det er mere end en lokalsag.
Jeg har meddelt Venstres partikontor, og venstregruppen i Fredericia, at bliver den ekskluderet så melder jeg mig ud af partiet.
Rod i bilagene, og pengene er betalt tilbage, - da det blev opdaget - og misbrug af kommunens midler til privatforbrug er opfattet af straffelovens bestemmelse om bedrageri/dokumentfalsk. -
Det er en skandale.
Hans jammer er sørgelig.
Det var aldrig gået hos Pia Kjærsgaard.

Geniale Lars

Skrevet af Tamas Petersen, Onsdag den 9. januar 2013, 18:44

Hvis Lars Løkke slår en skid, så vil det ikke være en almindelig ilde lugtende skid, men en genial skid.

Siamesiske tvillinger?

Skrevet af Peter Larsen, Onsdag den 9. januar 2013, 18:40

Hvad fanden ved NKK om hvad bilagsdværgen tænker? Er de siamesiske tvillinger?

LL hos Clement

Skrevet af Morten K, Onsdag den 9. januar 2013, 18:43

He he, du har ret, han sidder sikkert og græmmer sig over sine “udfald“ af hans iltre temperament, og dårlige forklaringer hos Clement, han var ynkelig og tåkrummende, det var bedre, da han holdt sig væk.

“Danmarks historiens største spindoktor for V og K”

Skrevet af Knud Mortensen, Onsdag den 9. januar 2013, 18:36

Man tager en såkaldt “politisk kommentator“ NKK fra Berlingeren, som jo går under titlen “Danmarks historiens største spindoktor for V og K” ,hvad med at vise bare lidt af din uskyld og skrive en artikel om “V og K’'s forsøg på vælger-bedrag” hvor de prøver alt hvad de kan at skjule at deres eneste rigtige dagsorden er minister-bil-nøgler for enhver pris via DF. Elendig journalistik fra BT, såkaldt borgerlig“damage control“, han undgår dog at nævne at Thomas Banke, er medlem af Venstres hovedbestyrelse?

Nej Løkke bidrager kun når "vennerne" har succes.

Skrevet af Poul, Onsdag den 9. januar 2013, 17:49

Brixtofte var Løkkes gode ven, da han var in i Farum, Løkke drak de fine rødvine med ham, og slog ham på ryggen, Farums borgmester var et forbillede for alle lød det. Da Brixtofte blev afsløret i svindel, trak både Fogh og Løkke i land, så kendte de ham ikke. Det samme med Thomas Benke.
Løkke har jo selv deltaget aktivt, i bilagsrod både som amtsborgmester og minister,og mærkelig navne end sit eget,
og haft lidt svært ved de forskellige kasser. Men det synes jo ikke at have konsekvenser i venstre, man kan både blive regeringschef og fortsætte som borgmester selv med en anløben moral.

Jeg kan kun samtykke

Skrevet af K.Nielsen, Onsdag den 9. januar 2013, 18:48

Hvor har du dog ret.
Venstre havde ti år til at forberede det danske samfund på bl.a. den demografiske udfordring, som er en af baggrundene for de stærkt forsinkede reformer den nuværende regering har taget ansvaret for at gennemføre.
Men hvad gjorde man? Man misbrugte en unik international konjunktursituation til bevidst hasardspil med dansk økonomi. Bevidst kalkulerede man med risikoen for at overophedningen ville sende økonomien i dørken, alene med det let gennemskuelige mål, at forgylde egne kernevælgere og vinde næste valg. Gik den så gik den.

Men den gik jo altså uheldigvis ikke!

Han skal ud

Skrevet af J.P.Madsen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:19

Hvis man ikke tager de nødvendige konsekvenser af det der er sket ,så kan det blive noget der klæber til venstre i meget lang tid frem,så Thomas Banke skal ud nu mens tid er,og der ikke er kommet de hele store skrammer i lakken i nu.

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza , Onsdag den 9. januar 2013, 17:09

jeg prøver igen..

Skrevet af J Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:07

syntes du så også Løkke skal smides ud af dansk politik??, det han lavede er da hverken være el bedre end det Banke har gang i ??

komunnevalg nu

Skrevet af mb, Onsdag den 9. januar 2013, 17:04

Ja man fristes til og sige igen, i Farum kunne borgmesteren heller ikke kende forskeld mellem dit og mit, Og selv om at venstres moto altid har været at pengene lå bedst i borgernes lommer, så er det blevet sådan inden for venstre borgmestre at borgernes penge ligger bedst i borgmesterens lommer Herrr banke skal som en selvfølge ud af byrådet og helst af politik så kan han et par år gå på afvænding for sin trang til narko og tyveri så måske hvis han bliver helbredt kunne han vende tilbage Men ak det er ikke set ret meget at kriminelle nakomaner kan blive normale igen

tja

Skrevet af J Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 16:55

hvis han skal ud skal Løkke vel også ud??

fanden hytter sine

Skrevet af Inge Kathrine Brink, Onsdag den 9. januar 2013, 16:53

Ham banke skal bare ud, han gør det igen en syg mand der ikke kender forskel på sit og andre.
Er det ikke typisk når det er politikkerrene der laver noget forkert så er der ingen der ved hvad de skal gøre , er der almindelige mennesker der gør noget så er der bare ud. Ud Med Thomas

fanden hytter sine

Skrevet af Inge Kathrine Brink, Onsdag den 9. januar 2013, 16:53

Ham banke skal bare ud, han gør det igen en syg mand der ikke kender forskel på sit og andre.
Er det ikke typisk når det er politikkerrene der laver noget forkert så er der ingen der ved hvad de skal gøre , er der almindelige mennesker der gør noget så er der bare ud. Ud Med Thomas

Der skal klappes igennem for fremtiden

Skrevet af Henrik Jensen, Onsdag den 9. januar 2013, 16:52

I 2009 hyldede Lars Løkke Thomas Banke som en helt i sin landsmødetale og brugte helt usædvanligt store dele af talen på den nyvalgte borgmester, der vandt borgmesterposten i Fredericia, hvor Venstre ikke havde haft magten siden 1921.

- Vi skal hylde vores helte. Mine damer og herrer -så skal der klappes igennem for fremtiden, sagde han henvendt til Thomas Banke.

Deja vu Løkke

Skrevet af J Hansen, Onsdag den 9. januar 2013, 16:48

derfor vil han ikke blande sig.....

Lars lykke

Skrevet af Ulla sørensen, Onsdag den 9. januar 2013, 16:48

Lars lykke kan da ikke sige noget da han har gjort noget tilsvarende,med bilag svindel og udgivet sig som jensen på hotel,så det ikke blev opdaget hvad han lavede.Peter B. syntes at Banke er en guttermand,sådan en rigtig venstre svindler,så det er bare med at holde sammen.Det er også utroligt at ingen har meldt banke for at køre i narko påvirket tilstand,men den der har røget en joint og bliver taget af politiet får klip i kørekortet selv om det er flere dage siden man har røget.Men der er jo ikke lighed for loven her i lille Danmark.

Elsker at Brixtofte siger til Thomas:

Skrevet af Preben, Onsdag den 9. januar 2013, 16:46

Du er et mandfolk.

Vor herre bevarres, hvis det er den støtte Thomas kan få, så det vel bedre uden :)

En gang svindler, altid svindler :)

Hej Peter, drik du bare et glas rødvin mere, for du er, og vil altid være til grin i politiske kredse.

Så tag du bare Thomas Banke med dig!!!