En betalingsring i København vil give underskud i 13 år, viser nye tal. Det er fem år mere, end S og SF lover.

En betalingsring i hovedstaden vil give et dundrende milliardunderskud 13 år i træk, hvis S og SF skal leve op til deres løfter om, at indtægterne fra bompenge går til bedre kollektiv trafik samt billigere bus- og togbilletter.

Ifølge beregninger fra Dansk Byggeri vil et bompengeanlæg først give overskud fra 2025.

I årene forinden vil gælden derimod vokse år for år og nå op på 7,3 milliarder kroner i 2020. Det er samme år, hvor S og SF selv forventer, at der bliver balance mellem indtægter og udgifter.

- Det bliver voldsomt dyrt at etablere og drive et bompengesystem, siger administrerende direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen, til Berlingske.

- Og det er med til at understrege, at en betalingsring er en meget dårlig idé, der vil virke som en ekstraomkostning på virksomhederne og ødelægge konkurrenceevnen i en tid, hvor alle er enige om, at der er brug for mere vækst, siger han.

De nye beregninger kommer kun kort tid efter, at embedsmænd i Transportministeriet konkluderede, at S og SFs forslag er underfinansieret i en grad, så oppositionen ikke får råd til de lovede, grønne trafikinvesteringer.

Mens Transportministeriet er nået frem til, at der er råd til trafikinvesteringer fra 2021, viser Dansk Byggeris tal, at det først kan blive fra 2025.

Både S og SF fastholder, at økonomien balancerer fra 2020:

- Dansk Byggeri har overdrevet etableringsomkostningerne og undlader at indlægge en vækst i trafikken. Men de bekræfter også, at vi godt kan få et provenu på to milliarder kroner årligt, siger SFs betalingsringordfører, Pia Olsen Dyhr.

Forslaget til en betalingsring fra S og SF indebærer, at bilisterne skal betale op til 25 kroner per passage for at køre ind og ud af København.

Synes du, at en betalingsring er pengene værd?

Deltag i debatten under artiklen

/ritzau/