____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>SFs tidligere formand Villy Søvndal gik til valg på billigere billetter i den offentlige transport. Men siden er det kun gået den anden vej. Busbilletterne i København er steget, og i dag stiger togbilletterne.

- Regeringen gik til valg på billigere kollektiv trafik. Nu oplever vi igen et eklatant løftebrud fra regeringens side, når DSB og Arriva i dag sætter priserne på pendlerkort op, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i en pressemeddelelse.

Enhedslisten er også utilfredse med prisstigningerne:

- Vi synes, det skal være billigere at tage bus og tog. Og vi vil prøve at gøre noget ved det, og DSB skal forhandle ny kontrakt 1. januar 2015. I mellemtiden har de fået lov at hæve prisen en gang om året efter at der blev indsat et prisloft i 2007, siger Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested.

I 2007 indførte VK-regeringen efter hård krittik af stigende priser, at tog- buspriserne kun må stige med pris- og lønudviklingen.

En enkeltbillet mellem Odense og København stiger 7 kr.  Den gennemsnitlige stigning er på 1,3 procent. På Pendlerkort stiger priserne i gennemsnit med 2,5 procent, hvilket er lidt mere end priserne generelt.

Det er især prisstigningerne på pendlerkort, der vække Venstres vrede. Dermed bakker han op om kritik fra flere pendlerformænd.

- Det må undre ikke mindst pendlerne, at man føler sig nødsaget til at hæve billetpriserne, for servicen er jo ikke ligefrem i top. For mange aflysninger og forsinkede tog er desværre hverdagskost for mange pendlere. Det kan de simpelthen ikke være tjent med, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.- Til gengæld har DSB og Arriva i en fireårig periode fra 2008 til 2011 valgte at tilgodese pendlerne ved at fastfryse priserne på Pendlerkort, så stigningen kommer på et tidspunkt, hvor vi går fra et lavt niveau, siger DSB’s chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst.

- Sammenlignet med kunder, der rejser på almindelige kontantbilletter, får kunderne med Pendlerkort hver måned cirka 65 procent rabat. Dermed er Pendlerkort prismæssigt et af de mest attraktive valg, vi har at tilbyde kunderne, siger forretnings- og produktchef i Arriva Tog A/S Thomas Rosendal

Priseksempler: Enkeltbilletter mellem Odense og København H 2013: 269 kr. 2014: 276 kr.

Enkeltbilletter mellem Herning og Aarhus H 2013: 134 kr. 2014: 138 kr.

Pendlerkort mellem Odense og København i 30 dage 2013: 3.970 kr. 2014: 4.070 kr. Prisstigning på 100 kr. svarende til 2,5 procent. Pris per rejse ved 44 rejser månedligt: 92,5 kr.

Pendlerkort mellem Herning og Aarhus H i 30 dage 2013: 1.980 kr. 2014: 2.030 kr. Prisstigning på 50 kr. svarende til 2,5 procent. Pris per rejse ved 44 rejser månedligt: 46,14 kr.