Arbejdsløse Claus: Ok finanslov - men hvor er jobbene?

I dagens finanslovsaftale mellem regeringen og Enhedslisten lover man et halvt års kontanthjælp til de mennesker som fra nytår mister deres dagpenge. 

Fakta om Finansloven

En af dem, der står til at ryge ud af dagpengesystemet til nytår er grundlæggende tilfreds med finansloven.

 - Helt grundlæggende synes jeg, finansloven er ok. For det er godt, at man gør noget for de mennesker, der står til at ryge helt ud over kanten og miste hele deres forsørgelse, siger 43-årige Claus Blak.
 
Arbejdsløse Tabita: Finansloven er en lappeløsning
 
Men eftersom han hverken er gift eller har har nogen opsparing, ville han under alle omstændigheder have haft ret til det fulde kontanthjælpsbeløb fra nytår. 
  
- Så det hjælper jo desværre ikke mig på nogen måde. Det eneste jeg godt kunne tænke mig var et job. Jeg havde også håbet, at den der akutpakke, de lavede, ville have hjulpet mig, men her er heller ikke rigtig sket noget for mit vedkommende. 
 
Arbejdsløse John: Finansloven redder mig

Claus Blak var indtil for fire år siden tekniker hos TDC, indtil han blev ramt af en stor fyringsrunde. Han har været på dagpenge lige siden, og har forgæves søgt ca. 30 jobs om ugen. Han synes, derfor regeringen burde koncentrere sig mere om at skabe jobs. 

- Det her er jo lidt som at tisse i bukserne. Det er dejlig varmt i starten, men om et halvt år kommer det til at blive rigtig koldt igen. Så jeg synes hellere, de skulle koncentrere sig om at få skabt nogle regulære jobs.

LÆS OGSÅ: Skuffet Johanne: Regeringen deler højrefløjens syn på de ledige

Hvad mener du om den nye finanslov? Gør den nok for at løse dagpengeudfordringerne? Deltag i debatten herunder.  

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Utilfredsheden VOKSER

Skrevet af Jesper T., Tirsdag den 9. april 2013, 08:13

Utilfredsheden med regeringens hetz mod de arbejdsløse og dagpengeforringelserne fortsætter dag for dag. De ledige kommer jo ikke i jobs, hvis de ikke er der. Det er et brud på den danske model, hvor folk traditionelt har taget et job, når de kunne få et og haft tryghed hvis de mistede det de havde. Det giver bedre forhold på den lange bane end Corydons besparelser og nedskæringer http://www.enhedslisten.dk/files/medlemsblad/rg41_web.pdf

VANVID fortsætter

Skrevet af Jonas Kristensen, Tirsdag den 9. april 2013, 07:49

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2013/04/08/0408105638.htm

10 procent fik et job og beskæftigelsesministeren udtaler sig positivt. Jamen, altså halllo - er hun syg eller hvad? 10 procent ud af 100 giver 90 procent der ikke fik eet.

OG de ledige skal aktiveres og aktiveres og aktiveres, men hvorfor og til hvad?

Det koster samfundet (A-)kassen.

Tvangsarbejde

Skrevet af Kim Christensen, Tirsdag den 9. april 2013, 06:31

Danmark har tidligere skrevet under på, at slavearbejde er forbudt:

http://menneskeret.dk/menneskerettigheder/europa,+oplysning+og+rettighed...

Altså er slaveriet ved at blive genindført!

MØG

Skrevet af B. Mikkelsen, Tirsdag den 9. april 2013, 05:59

Er der ikke nogen - fx Anonymous-bevægelsen, der kan aflevere et læs Ko-lort foran fru Vestagers hoveddør -ligesom man gjorde foran Beskæftigelsesministeriet? Altså, der hvor lortene hører hjemme...

Politikerne er samfundets ødelæggere

Skrevet af B. Jakobsen, Tirsdag den 9. april 2013, 05:41

Vores politikere fra højre til venstre i Folketinget er totalt uduelige og lefler kun for den offentlige mening her og nu for at kunne blive siddende. Der er ikke jobs til alle, og det har der aldrig været. Undtagen under VKO-boblen, der er punkteret nu. Nyttejob, akutjob og lærerkonflikt - hvad er forskellen? DJØF'erne har snablen i de offentlige kasser og regerer landet for at pleje deres fede økonomi-ego. Ergo: Ud med MF'erne af Folketinget

Nyttejob ødelægger den danske model

Skrevet af Thomas Hansen, Tirsdag den 9. april 2013, 05:35

Og hvad bliver det næste, når der ikke er jobs nok i det danske samfund? Skal den danske model endegyldigt ødelægges med (ud)nyttejob for folk på kontanthjælp - faglærte som ufaglærte - der ryger ud af dagpengesystemet? Vil det kunne ske for dig? Det sker for 30.000 alene i år.

http://www.information.dk/456645#comments

En syg debat, en syg regering og en befolkning, der har glemt at kæmpe for sociale og arbejdsmæssige rettigheder. ER Danmark ved at gå af lave?

Kun 20 job er reelle akutjob

Skrevet af Per, Søndag den 18. november 2012, 11:20

Nu har fagforbundene kigget på de akutjob der er dukket op.
Der er 262 jobs fordelt på hele landet, men kun 20 af dem er reelle akutjob. De resterende er jobs hvor der er krav om højere og længerevarende uddannelser.
Så fortsat ingen job udsigter til størstedelen af dem der står til at ryge ud af dagpenge systemet i Januar/Februar 2013.

johanne

Skrevet af svend kristensen , Mandag den 12. november 2012, 23:58

jeg håber danskene stemme enehedslisten ud med løgn kan man ikke komme langt se hts søvndal løj for at komme til magten pas på jeres mandater de kan hurtig ryde man skulle tro du var gamlle i gåde men du er kun en skoletøs du og sige en masse men tag frank åen med som krigshelt han er god til at slagte de små i smafund fy for helved tag frank åen han er jo en fren hitler han vil fælde de små danske tink jer om ved at stemme på enehedslisten så bliver vi slagtet

Der er masser af jobs, set fra Østeuropa

Skrevet af Per, Mandag den 12. november 2012, 19:15

Nu skal i høre en lille historie om, hvordan en service gigant kan snige sig uden om det danske system og fylde den danske presse om, at de har masser af jobs, selv om de for længst er besat af østeuropæere.

Der ovre i Østeuropa, der har man store jobbørser, der fungerer som en slags arbejdsgivere rent proforma. Man kan sammenligne det med hvis et dansk vikar bureau pludselig påstod at de var en arbejdsgiver og klienterne er deres ansatte, hvilket vi jo med det samme ville vide, er en lodret løgn.

Den danske service gigant kontakter så en af disse Østeuropæiske jobbørser og søger efter nye medarbejdere hos dem. Jobbørsen sender så flere af deres "ansatte" af sted til Danmark for at påbegynde disse jobs.

Dagen efter at de østeuropæere er startet i deres nye job, der slår service giganten nu jobbet op hos de danske jobbørser rent proforma, fordi loven siger at de skal slå ledige stillinger op.
Samtlige ansøgninger der så dukker op fra danskerne gemmes og bliver bare arkiveret lodret efter udløbs fristen for jobsøgningen, ulæst.

Kommer SKAT så på besøg, så hedder det sig at de østeuropæere er ansat i et firma i Østeuropa, som service giganten har hyret til at udføre service opgaverne, fordi østeuropæiske ansættelses kontrakter kan fremlægges til SKAT.

Stiller pressen så nogle spørgsmål, så kan de altid påstå at der ikke er nogen danskere der gider at påtage sig disse jobs, for de beviser er forsvundet ud i den blå luft for længst, at der faktisk VAR danskere der havde søgt på stillingerne.

finanslov

Skrevet af eva just, Mandag den 12. november 2012, 16:05

Johanne vil beholde den lille smule magt hun nu har. Ideologien som enhedslisten gik på valg på, betyder ikke noget for dem. De kaglede med alle de andre i hønsegården for at beholde deres lille smule magt, koste hvad det ville.
Nej politikkerne kan man ikke længere stole på, de lover guld og grønne skove når de har valgkamp, men når så valgkampen er ovre ja så visner alle træerne i skoven, men de blomstre stadig i toppen af de visne træer. Demokrati det gider de altså ikke, kun magt og arrogance og ragen til sig. Det er KUN DERFOR DE LADER SIG VÆLGE, og i folketinget kan de være sikre på at de har et job for hele deres arbejdsliv, hvis der kommer knas i maskinen ja så bliver de da bare sendt til EU, der er det nemmere at føre valgkampagne for befolkningen, ja de aner stadig væk ikke hvor fordelen ligger i at være medlem at Merkels EU klub

SÅ KAN DE RØDE FORSÆTTE VED RORET

Skrevet af Madsen, Mandag den 12. november 2012, 13:47

Den eneste grund til EL gik med på finansloven, var jo at de godt vidste, at de så ville "Vælte" regeringen, hvis de stemte imod. Derved ville der blive udskrevet valg. Så ville der sikkert blive blåt flertal, efter et valg, og DET ville EL og co. for alt i verden undgå. Det er da ikke normalt, at man indgår aftaler om noget, man selv er så utilfreds med, at man ikke vil stille op, samme med de andre, denne aftale indgået med.

der er masser af job

Skrevet af k.karlskov, Mandag den 12. november 2012, 09:07

hvor finder østarbejderne dem ellers????? hvorfor er der ingen der søger de job der er i servicefagene?? vi hører den ene gang efter den anden at ingen danskere søger job der ? det er da tankevækkende - er det ikke fint nok? er det for besværligt? hvor er jobcentrene/ arbejdsanvisningerne henne? hygger vi ikke for meget?
der har jo altid været nogen der feks skal på arbejde hvor andre holder fri - opdrager vi vores unge til at der kun er 0800-1600 job?
for så er det rigtigt der ikke er job til alle - og så er velfærdet for alvor truet og så klynkes der i alle rækker og geleder, vi kan jo heller ikke alle være akademikere - hvorfor skal de unge for manges vedkommende skubbes ind i en boglig uddannelse når der er brug for dygtige håndværkere?

Græske tilstande venter!

Skrevet af Thomas H. Rasmussen, Mandag den 12. november 2012, 05:54

Skråplanet er at tåbelige og uuddannede politikere fra den røde regering, som aldrig selv har haft et ordinært arbejde, fortsætter med at klientgøre og lefle for folk som ikke gider arbejde så folk på de laveste lønindkomster nærmest føler sig til grin når de går på arbejde! Disse politikere tænker kun på at beholde deres egen taburet fremfor at gøre det rigtige for landet! Der er ikke en linie om reel jobskabelse i finansloven! I dag er de produktive i mindretal herhjemme medens dem med snablerne i de offentlige kasser er i flertal! Det holder selvfølgelig ikke på sigt og græske tilstande venter – især for dem som er afhængige af de offentlige kasser – hvis ikke der snart sker en reel kursændring hvor man satser noget mere på de erhvervsvirksomheder som vi alle i sidste ende lever af i landet med verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk! Tyske og svenske politikere har forstået det men danske politikere mangler mod og rygrad! Vi har 250.000 førtidspensionister mellem 18-65 år + tusindvis af kontanthjælpsmodtagere, hvoraf de fhv. langt fleste er indvandrere, som i årevis har kunnet ligge på sofaen og få offentlig bistand uden at de skulle yde noget til gengæld! Og aldrig har vi haft så mange og især så mange overflødige “kolde” hænder i den offentlige sektor! Men godheds- og indvandringsindustrien jubler p.t. – så længe det holder. Stakkels efterkommere! Vi ender selv som et uland med sådanne stupide politikere! Og i dag har overvismanden skudt finansloven i sænk fordi den ikke er finansieret!

Just math

Skrevet af The Watcher, Mandag den 12. november 2012, 00:55

Spar 10% af din års løn i 10 år, så kan du holde helt fri det 11 år -;)

Bedre end ingenting!

Skrevet af Jan, Mandag den 12. november 2012, 00:03

Ja, hvor er jobbene?..men de skal have applaus for i det mindste at forsøge at redde alle de mennesker, som snart står uden forsørgelsesgrundlag. VKO tilgodeser kun deres egne venner i erhvervstoppen og har igennem et tiår skabt grobund for en hensynsløs grådighed blandt lykkeriddere og spekulanter, samt ført os ind i meningsløse krige, som vi betaler prisen for nu. DF tænker kun på udlændigestramninger, ældrecheks og mere straf. Den nye regering har trods alt hjerte for de svage grupper og sparker ikke nedad!

Tågehorn

Skrevet af Hanse, Søndag den 11. november 2012, 22:49

HængeKØJ-Venstre, Konservativ, DF, Liberal alliance, Radikaliferne, Socialdemoerne, SF, enhedslisten, der er bare INGEN inde på denne uduelige og fjerne tosse rede som kan sætte noget igang, det er eddermame sørgeligt at se på, ja cepos og arbejdsgiverforeningerne befinder sig på samme lave niveau, arbejdsgiverne kan kun kræve ind, intet andet, det er sgu utroligt, hvor fanden er alle de arbejdspladser i skrålede om ville komme??? FJOLSER

Hvordan kan man indgå forlig

Skrevet af Sørensen, Søndag den 11. november 2012, 20:13

og så ikke vil kendes ved det???
Hvor er jobbene - hvorfor skal udlændinge som ikke har betalt én eneste krone til det danske samfund af penge (børnepenge) - hvorfor kunne de sølle millioner som skulle bruges ikke findes hvis der kan findes 1,1 milliard til at hjælpe flygtninge/indvandrere??
Hvad er det for et samfund I er ved at lave?? Er det meningen at alle med bare lidt overskud skal flygte ud af deres eget land til fordel for nogen som ikke har været med til at bygge samfundet op??
Stop mens legen er god og giv danskerne deres land tilbage - lad nogle andre komme til I magter simpelthen ikke denne opgave.

Fuglene på taget

Skrevet af Erik, Søndag den 11. november 2012, 19:38

Claus du spørger hvor de nye Job er!
De er ligeså reelle som de 10 fugle på taget. Der er ikke nogle nye Job. Det her er en stor and, som skal få det hele til at se lidt pænere ud, men du kan nu få et kursus på op til et halvt år på kontanthjælp,
så du har meget nemmere til at få et nyt job.
Det er da fantastisk!!!!
Den nuværende regering har ikke fattet en brik af det hele og om et halvt år står vi her igen med de samme mega problemer.
Det skal gøres mere atraktivt at drive virksomhed i DK og skatten på arbejde skal ned og ikke op

Kickstart

Skrevet af Jens, Søndag den 11. november 2012, 19:28

Må jeg foreslå regeringen at de kickstarter salg af juletræer m.v. i Kokkedal.

overskrift: NOK ER NOK..ER NOK..ER NOK..ER NOK

Skrevet af finn jensen, svanestræde 7 A , Søndag den 11. november 2012, 19:14

man må sige der mangler realitetssans inde på borgen, de tiltag der her siges at være en hjælp er jo ikke andet end det der er som "tilbud" i forvejen...hvis de virkelig mente de ville hjælpe de arbejdsløse, så tilbyd dem en tilskudsberettiget (løntilskud) til arbejdsgiver for at tage dem i "lære" f.eks. 3 eller 6 måneder så de kan blive ajurført med deres uddannelse, så vil de have samme mulighedder som de nyuddannede.
Måske mangler vi folk inde på borgen som turde stå frem og stå ved det sagde f.eks. at der skal en ny dagsorden til for at rette op på vores land,de folkevalte der er nu er ikke interesseret i andet end deres ejen magt og de ekstra ordenære løn forhold de har i forhold til de vælgere der har valgt dem ind i tinget.
En direktør får en kontrakt på et antal år, for at bevise deres værd, ellers er det ud......hvad med at give folkevalte samme kontrakt, f.eks. 2x 4 år og dersfter ud med dem, de er alligevel ideforladte efter en sådan periode, så lad os få nogle nye kræfter ind med nye tanker og energi i stedet.

Farcen er snart forbi!

Skrevet af Pedersen, Søndag den 11. november 2012, 19:13

Vi glæder os til at denne kæmpefarce til "regering", falder sammen,- hvilket jo sker, når LØGNENE ikke længere kan skjules,- og alle de fordægte sager, - bl.a. H.T.S og Kinnock`s endnu hengemte skattesag, virkelig kommer frem!!!
Der er flere og flere, der får ØJNENE OP nu,- og kan se at det er en "Kejserens Nye Klæder" forestilling med de sort/røde politikere,- og at DF med Kristian Thulesen Dahl , vil være det bedste alternativ i disse tider,- at han er den klogeste, har overblik, er retfærdig, og vil gøre noget for DK og det danske folk,- det er i den grad tiltrængt!!

hvis de havde villet

Skrevet af leif, Søndag den 11. november 2012, 18:17

Hvis man skal tro på hvad partiet venstre melder ud, at de gerne ville være med i finansloven, burde de nok have sendt nogle mere kompetente forhandlere og ikke en novise og "spørge jørgen" som ellen trane nørby, nej det har hele tiden været et spil for galleriet.

en god hårlak

Skrevet af leif, Søndag den 11. november 2012, 18:01

Jeg så et billede i avisen af Pia Kjærsgård som var taget under stormen i New York paraplyen var ved at blæse hende af hænde, men desuagtet var der intet at se på hendes frisure, enten er det fup som så meget andet hun langerer ellers må der være brugt en meget kraftig lag.

Tågesnak.

Skrevet af Leif, Søndag den 11. november 2012, 19:52

Du har vist røget for meget fjolleurt her i weekenden.

mon det er den samme

Skrevet af leif, Søndag den 11. november 2012, 17:50

non det er den samme TV2 medarbejder anna linnet jagtede som løb nøgen rundt på Christiania?

Til grin

Skrevet af lars hansen, Søndag den 11. november 2012, 17:39

Den aftale er så meget til grin, at ikke engang EL vil forsvare den. Der bliver ikke skabt et eneste job - det skulle da lige være hos Dansk Røde Kors, fordi nu får asylansøgere flere penge for at sidde i Sandholmlejren(børneydelse).

Lol.

Skrevet af Pia Nissen, Søndag den 11. november 2012, 17:39

Varerne koster da det samme i Tyskland som i danmark.

Hvem tager fra Sjælland til tyskland for at handle,

Det koster mig 1500 kr at tanke bilen om med diesel, 700kr for en endags færge billet. Og priserne er stort set de samme i tyskland som her.

VÅGN NU OP TUMPER I SER FOR MEGET FJERNSYN.

Jeg gør

Skrevet af lars hansen, Søndag den 11. november 2012, 17:45

Jeg tager fra Sjælland til Tyskland for at handle, fordi tyskerne har en lavere moms på madvarer. Derfor er øl, sodavand, vin, kød osv. billigere i Tyskland.
Det må være en underlig dieselbil du har, når du skal bruge 1500 kroner for at tanke bilen - kører den kun 2-3 km på literen?
Check scanlines.dk for den rigtige pris for endagsbilletter.

tumper

Skrevet af rt, Mandag den 12. november 2012, 11:47

Hmm så er du måske en af dem der betaler 63% af den sidste krone.

LOL'

I guder

af

Skrevet af poul, Søndag den 11. november 2012, 17:37

hvad med alle dem der ryer ud før nytår, jeg kenner flere der er røget du