Selvom Danmark placerer sig lige over OECD-gennemsnittet i den nye PISA-undersøgelse, kan folkeskolen stadig gøres bedre, lyder det fra undervisningsminister Christine Antorini.

Folkeskolen står stadig over for en udfordring med det faglige niveau hos både svage og stærke elever, lyder meldingen fra undervisningsminister Christine Antorini (S) efter offentliggørelsen af den nyeste PISA-undersøgelse for 2012.

Niveauet hos de danske skoleelever har ikke rykket sig markant siden den seneste PISA-undersøgelse i 2009 - de er blevet en smule dårligere til matematik, mens niveauet i læsning og naturfag er stort set uændret, og eleverne ligger dermed lige over OECD-gennemsnittet. Men det kan gøres bedre, siger ministeren, der blandt andet sætter sin lid til den kommende folkeskolereform.

»Selvom vi ligger på eller lige over det internationale gennemsnit, vil vi gerne gøre vores gode skole endnu bedre. Vi har allerede gjort en del, og med reformen løfter vi det faglige niveau endnu mere. Alle skal blive så dygtige, de kan. Uanset om de har nemt eller svært ved skolearbejdet. Men PISA-resultaterne peger på, at vi står med en udfordring, når det handler om at udvikle både de fagligt svage og de fagligt stærke elevers potentiale. Det skal vi tage med os i vores arbejde med at forberede reformen, der bliver til virkelighed fra næste skoleår,« siger Christine Antorini i en skriftlig kommentar.

I PISA-undersøgelsen for 2012 får Danmark en score på 500 i matematik, mens scoren for 2003, da PISA sidst satte fokus på matematik i sin undersøgelse, lå på 514. De danske skoleelever holder dermed fast i niveauet fra 2009, hvor de scorede 503 point efter et markant fald fra 513 point i 2006.

I læsning og i naturfag ligger danske skoleelever på det gennemsnitlige niveau for OECD-landene, og placeringen er derfor uændret i disse fag. Siden den første PISA-undersøgelse i 2000, har de danske elevers læseniveau været stort set uændret trods adskillige indsatser for at forbedre læsningen i folkeskolen.