____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Hver dag lander en opdateret opgørelse over ventetiderne til hovedstadens Akuttelefon i regionspolitikernes mailbokse.

Starten har været så kaotisk, at de bliver holdt løbende orienteret.

Den radikale politiker i Hovedstadens Regionsråd, Charlotte Fischer, er dybt frustreret over de første erfaringer med hovedstadens 'akut-telefon'.

- Ventetiderne er uacceptabelt lange. Radikale har sagt ja til en linje, hvor 90 procent af opkaldene besvares inden 3 minutter. Det er ikke dér, vi er pt, skrev Charlotte Fischer (F) på Facebook mandag aften.

Hun skal til møde med de andre partiers gruppeformænd i regionsrådet i dag, og hun vil kræve svar på, hvornår akuttelefonen kan forventes at leve op til de mål politikerne har sat.

En læge, Thomas Sørensen fortæller, at de seneste tal viser, at det kun er omkring 50 pct af dem, der ringer til akuttelefonen, der kommer igennem til en sygeplejerske.

En anden radikal regionspolitiker, Karin Friis Bach og også frustreret over starten, men glæder sig over, at det trods alt er blevet lidt bedre.

- Jeg har forsat tillid til, at akut-telefonen vil komme til at fungere, men man kan jo ikke vide det med sikkerhed, fordi det er så nyt.

- Vi politikere får løbende information om, hvordan det går med at få rettet op, så vi kan følge det dag for dag. Vi ligger stadig med ventetider over servicemålet, som vi har sat til, at 90 pct af opkaldene må have en maksimal ventetid på 3 minutter.

- Men vi må også lige give personalet en chance. De arbejder ihærdigt på at få nedbragt ventetiderne og skal også kæmpe med at få styr på de nye it-systemer. Jeg mener, at det grundlæggende er en god ide med den enstrengede struktur, så lægerne får mere tid til at koncentrere sig om det lægefaglige arbejde.

Hun har hørt påstanden om, at lægerne kun har interesse i at systemet bryder sammen, fordi sygeplejersker har overtaget dele af deres opgaver. Men den polemik ønsker Karin Friis Bach ikke at kommentere:

- Jeg håber, at det nuværende regionsråd kan få et bedre samarbejde op at stå med lægerne. Jeg er i hvert fald indstillet på at gøre mit til det, siger hun.En reservelæge på Herlev Hospital, Kirstine Moll Harboe, fortæller på Charlotte Fischers (R) Facebook, hvad problemerne med Akuttelefonen betyder for hende:

'Jeg er, som ansat i systemet, skuffet over den manglende planlægning og respekt for den reelle arbejdsopgave. Hvem er det,  der skal lave lægevagtsarbejdet nu? Åbenbart bl.a. mig. Og det uden varsling eller løntillæg.

På Herlev får 1813-patienterne et såkaldt skadeforløb i Akutmodtagelsen, og så er det pludselig mit medicinske vagtlag, der skal se dem.

Lørdag nat 13 ekstra patienter. De får taget værdier (Glasgow coma scale hos en patient med halsbetændelse? Come on!), de bliver slået op i Opus, der skal dikteres i Mirsk, panodilerne skal ordineres i EPM. Detailplanlægning, retningslinjer for visitation, respekt for opgavens omfang er ikke-eksisterende. Jeg tror på et enstrenget akutsystem, men det her er ikke godt nok!'