Erik Jensen, Operations Manager hos Casino Copenhagen, kalder det for "fuldstændigt uacceptabelt", hvis en spiller har oplevet forskelsbehandling fra personalet, fordi han ikke ville give drikkepenge til en dealer. Drikkepenge er frivilligt, fastslår han.

På Danmarks største poker forum – PokerNet.dk – kører der i disse dage en forumtråd, hvor en bruger som kalder sig “IdoThePLO” lufter sin utilfredshed med en bestemt dealers opførsel under et cash game en aften på Casino Copenhagen.

Balladen opstod efter “IdoThePLO” var gået glip af en pulje på mere end 32.000 kr. og i stedet endt med at tabe ca. 7.500 kr. på et uheldigt riverkort, som gjorde at hans fulde hus tabte til 4 ens.

Mens “IdoThePLO” sundede sig over det uheldige riverkort, samlede han endnu en god hånd op, og denne gang var heldet med ham, da det lykkedes at fordoble sine sidste 2.500 kr. til ca. 5.000 kr.

Og det var så her balladen med dealeren begyndte, iflg. “IdoThePLO”:

“Hun (dealeren, red.) stopper spillet og kigger tiggende på mig. Et par sekunder sniger sig forbi, indtil hun spørger mig om 50 kr for potten. Jeg afviser flinkt med, at jeg gerne lige ville indhente mit tab inden jeg begynder at smide flere penge deres vej. Hertil skal det siges, at jeg altid giver fine drikkepenge når stemningen og dealerens ageren er til det, og det er nemt 500-1000 kr i løbet af aftenen”, skriver han og fortæller, at dealeren derefter blev ved at presse på for at få drikkepenge ved at sige, at drikkepengene er en vigtig del af hendes løn.

“På det tidspunkt begynder det at svie lidt over, at jeg nogensinde rent faktisk har givet drikkepenge til så inkompetente servicemedarbejdere”, skriver den ophidsede PokerNetter bl.a. i tråden, inden han tilføjer:

“Det skal siges, jeg ofte spiller cash games på Casino Copenhagen og har aldrig oplevet noget lignende før.”

“IdoThePLO” blev dog ikke mindre skuffet over dealeren, da han efterfølgende mente, at han blev udsat for klar forskelsbehandling fra dealerens side, forbi han ikke ville give drikkepenge:

“Hun er dog så sød at deale de næste 4 hænder sådan, at jeg skal strække mig – som den eneste – hen over bordet for at få mine kort.”

I tråden spørger “IdoThePLO” resten af PokerNets brugere, om denne opførsel er standard på Casino Copenhagen, og om andre spillere har oplevet det samme. Det får flere andre PokerNettere til at stemme i med kritik af Casino Copenhagens drikkepenge-politik og måden hvorpå den håndhæves.

“Har også oplevet det der flere gange, og det er så f***ing tiltende. Jeg gider ikke give drikkepenge, når jeg er i underskud. Giver ingen mening at skulle betale når man er i hullet, så kan de fandme stå der og tigge og komme med deres moralprædiken om, at det er deres løn. Men hvem fanden gider give drikkepenge, når man er i hullet?”, spørger PokerNetteren “Unreachable” retorisk i tråden.

Læs også: “Isildur1″ i frit fald: Nede med 4 mio. kr. på 2 dage

 

Erik Jensen: – Drikkepenge er frivilligt

PNN.dk fangede her til morgen Erik Jensen, Operations Manager hos Casino Copenhagen, på telefonen til en kommentar om sagen. Han afslår dog at udtale sig om den konkrete sag, da han p.t. befinder sig i udlandet, hvor han holder ferie, og derfor ikke har dybere kendskab til den pågældende sag.

Han understreger dog, at det er fuldstændigt frivilligt om spillere vil give drikkepenge til dealerne:

“Jeg vil gerne understrege – og det har jeg også sagt før – at det er 100% frivilligt om man ønsker at give drikkepenge til dealerne. Det er vores klare holdning, at det skal være frivilligt, og det er det også. Når det så er sagt, er det også korrekt at drikkepengene indgår i dealernes løn, og at vi accepterer at dealerne spørger spillerne efter drikkepenge. De må også gerne spørge mere end én gang”, siger Erik Jensen og fortsætter:

“Nu kender jeg ikke til de specifikke forhold i den her sag, da jeg er på ferie og ikke har haft mulighed for at sætte mig ind i den endnu, men jeg vil gerne slå fast, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis en spiller er blevet forskelsbehandlet, fordi vedkommende ikke ønskede at betale drikkepenge”, siger Erik Jensen.

 

Opfordring: – Tag fat i en Manager

Han erkender samtidig, at der tidligere har været problemer med drikkepenge-politikken på Casino Copenhagen, men at de fleste problemer efterhånden ligger flere år tilbage i tiden, og at der nu om dage meget sjældent er utilfredse gæster i kasinoet:

“Det er klart, at når der kommer 500-600 gæster hver aften i ugen, så kan det ikke undgås at der engang imellem er én eller to, som har en dårlig oplevelse. Men vi evaluerer hele tiden disse sager, og ligesom alle andre service-virksomheder orienterer vi løbende vores personale om, hvordan vi forventer de behandler vores gæster, så alle får den bedst mulige oplevelse ud af at besøge vores kasino”, siger Erik Jensen, som samtidig kommer med en opfordring til spillere, som alligevel føler sig presset til at give drikkepenge af personalet:

“Den bedste løsning på dette problem er helt klart, hvis en spiller som har en dårlig oplevelse ift. drikkepenge omgående kontakter en manager, så vi kan finde en løsning på problemet med det samme, i stedet for at gæsten skal tage den dårlige oplevelse med hjem.”

Afslutningsvist spurgte vi Erik Jensen, om der vil blive taget hånd om den konkrete sag, når han vender tilbage til arbejdet efter ferien:

“Som sagt, så har jeg endnu ikke haft muligheden for at sætte mig ind i sagen, men den vil blive undersøgt til bunds, når jeg vender tilbage efter ferie”, sagde Erik Jensen, og påpegede at man ligger inde med videoovervågning fra bordet, som kan bruges med henblik på at undersøge påstanden om forskelsbehandling i den konkrete sag.

 

Drikkepenge-systemet er nødvendigt i Danmark

Mens man i andre lande har et mere afslappet forhold til drikkepenge – eller som i Malmø slet og ret forbyder spillerne at give drikkepenge – forholder det sig anderledes i Danmark pga. den høje spilleafgift og de høje danske lønninger.

“Hvis det ikke var for drikkepengene, ville det ganske enkelt være umuligt at drive et fysisk kasino i Danmark”, lyder det fra Erik Jensen.

Drikkepenge-systemet fungerer iflg. PNN.dks oplysninger på den måde, at arbejdsgiveren garanterer de ansatte en mindsteløn. Inden den udbetales, får de ansatte løn ud af de drikkepenge den ansatte har fået i løbet af måneden. Hvis drikkepenge-beløbet overstiger den garanterede mindsteløn, kommer den ikke til udbetaling, da drikkepengene allerede dækker lønnen – og mere til. Derfor er det naturligvis i dealerens interesse, at forsøge at få flest mulige drikkepenge fra glade kasinogæster, hvis dealeren ønsker at få mere end den garanterede mindsteløn udbetalt på næste lønningsdag.

Læs den ophedede debat på PokerNet i forumtråden her.