Din første cykeltur på raceren kan meget vel føre til en blanding af panik, spænding og eufori! Så mange ting kan gå galt, men du glæder dig alligevel som et lille barn…

Følelsen er ganske unik og ubeskrivelig, men prøv at lukke øjnene og forestil dig følelsen af, at du har fundet drømmekjolen. Den sidder som syet til dig og gør alt godt for din krop - og endelig er du på vej til fest, hvor den skal vises frem. Tilsæt dernæst en god portion god samvittighed og et lille drys med udfordring. Så er vi nogenlunde ved at være der!

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om hvordan du får den bedste start på træningscyklen.

Det får du:

  • Artikel: Din første tur på landevejen
  • Guide: What to bring?
  • Cykelparlør: Cykelslangs

Din første cykeltur på raceren kan meget vel føre til en blanding af panik, spænding og eufori! Så mange ting kan gå galt, men du glæder dig alligevel som et lille barn…

Følelsen er ganske unik og ubeskrivelig, men prøv at lukke øjnene og forestil dig følelsen af, at du har fundet drømmekjolen. Den sidder som syet til dig og gør alt godt for din krop - og endelig er du på vej til fest, hvor den skal vises frem. Tilsæt dernæst en god portion god samvittighed og et lille drys med udfordring. Så er vi nogenlunde ved at være der!

Udfordringer - inden start og undervejs:

Al begyndelse er svær, men indimellem hjælper det at tænke på, at selv de bedste cykelryttere har haft deres allerførste gang på raceren. Alle har kæmpet med at holde balancen, når fødderne skal klikkes ud af pedalerne. Eller med at skifte til det rigtige gear uden at tabe fremdrift og tempo.

Og meget er vundet ved at forberede sig, inden man tramper afsted på sin første tur, så oplevelsen bliver så god som muligt. I de næste afsnit gennemgår jeg de vigtigste ting på tjeklisten før din første tur.

Dernæst er det en god idé at have en plan for, hvor længe du vil cykle. Her taler jeg ikke om kilometer i første omgang - men om minutter og timer. Din første tur behøver ikke at være så lang – det vigtigste at komme ud og få vind i håret. Start med en rolig tur - f.eks. 20-30 minutter, hvor du kører afsted i en retning, hvorefter du vender om og kører hjem igen. En tommelfingerregel er at du herefter øger tiden og dermed længden. Start med 10 % af gangen. Når du har vænnet dig til cyklen og måske fået justeret lidt på sadel- og styrhøjde, kan du begynde at planlægge ruter.

Du kan med fordel slå dig sammen med en god veninde og planlægge ture sammen. I kan skiftes til at planlægge ture, så I ser lidt forskelligt fra gang til gang -  og I kan køre efter mål (her tæller gode frokostcafeer, bagere og isboder bestemt også!).

Klikskoene

Ja, de fortjener deres eget afsnit. Før du kører, så tjek, om du kan komme ud af dine klamper. Jeg oplever ofte, at det er kvinders største frygt – at falde i et lyskryds, fordi skoen sidder fast. (Hvis det sker, så husk på at det er sket for alle! ;-)) Stil dig op ad et gelænder eller lignende, hvor du kan holde godt fast, og begyndt at klikke ind og ud, igen og igen.

Du finder hurtig ud af du har en yndlingsfod, dvs. den fod, hvor det følelse mest naturligt at klikke ud først. Det er din såkaldte standfod, dvs. den fod, du automatisk vil lægge al vægten på, og den, du uden at tænke over det, vil klikke ud, når du nærmer dig et lyskryds. Selvom du finder dig en yndlingsfod, så øv dig også på at klikke ud med den anden fod. Trust me – det skal du! Det er ofte der, det går galt, når vægten lige er tippet til den forkerte side ved krydset, og du bogstaveligt talt er fanget på det forkerte ben.

Er du meget utryg ved klikskoene, så øv dig evt. i et fitnesscenter på en spinningcykel. Alternativt kan du starte med kun at køre med kliksko på den ene fod og kondisko på den anden. På den måde er du sikker på hele tiden at have en fod at sætte i jorden, mens du øver dig.

Punktering

At skifte den pokkers slange! Før eller siden oplever du en punktering, og her er det rigtig rart at have ØVET sig på forhånd. Hvis du er i tvivl om hvordan man gør, så har Webike sammen med Specialized lavet en rigtig fin, lille hjælpebog, der guider dig. Hjælpe-bogen ligger i alle Webike butikker. Den nærmest København ligger Brønshøj. Du kan også finde en hjælpevideo på Youtube.



Cykel-parlør

Når nu du er kommet ud på landevejen, vil du helt sikkert møde andre seje ryttere. Det er derfor godt at kende lidt basal cykelslang, så du ikke er på bar bund, når der bliver råbt af dig – for jep, de vil råbe! Ikke fordi du gør noget forkert, men bare så du kan høre, at de kommer:

  • Forfra – hvis din makker råber “forfra”, så betyder det, at der kommer en modkørende forfra og du skal se op, så I ikke kører ind i hinanden.
  • Bagfra – hvis du hører nogle råbe “bagfra”, så er det, fordi de kommer op bagfra og overhaler dig venstre om. Lad vær med at se dig tilbage! Hvis du kører ved siden af nogen, så sæt farten lidt op, kør foran din makker og hold til højre, så ligger I nemlig på linje, og der kan overhales uden problemer.
  • Se op – der er noget, du skal holde øje med og måske reagere på.
  • Se ned – der ligger sandsynligvis noget på vejen, eller der er et hul, som du skal køre udenom.
  • Bil bagfra – ja, der kommer en bil bagfra. Det vigtigt, at I træker så langt over i højre side som muligt, så der kan overhales, uden at I bliver kørt ned.
  • En og en – det betyder, at der ikke er plads til, at I kan køre ved siden af hinanden, så kom ind på en linje.
  • To og to – så er der plads til, at I kan køre ved siden af hinanden.
  • Klap i måsen (yes, du læste rigtigt) – når en forankørende klapper sig selv i måsen, så er det ikke et kinky forspil, det er fordi, der er noget du skal passe på i den side. Derfor, hold øje med den side. Det kan både være modkørende, grene, biler eller lignede. (Hvis det ikke er tilfældet, så er det måske et kinky forspil, og så er din cykeltræning lige blevet en tand mere spændende.)
  • Peger på jorden – der er et hul eller lignende på jorden, du skal være opmærksom på.
  • At sidde på hjul – det betyder at du ligger tæt på den forankørende. Du får læ og det betyder du faktisk sagtens kan køre med folk, som er hurtigere end dig.
  • At være i front – når du sidder forrest i gruppen, og det er dig, der tager vinden. Det er oftest dem, som har det hårdest, og det er derfor en god idé at skiftes.

- Rigtig god tur ud i det blå

Keep pedaling, Tanja