»Store byttedag« står for døren, og Dansk Erhverv forventer, at danskerne vil bytte julegaver for 250 millioner kroner. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at man sætter sig godt ind i reglerne for at undgå kedelige overraskelser.

Du smilede høfligt, men tænkte »længe leve bytterservice«, da julesweateren fra farmor kom til syne bag papiret. Drog et lettelsens suk, da du så det lille, hvide klistermærke på æsken med de helt rigtige sko i den helt forkerte farve.

Vi har netop tørret sveden af panden efter at have nået de sidste gaver i tide, men nu skal vi til det igen. Selv om det er søndag, slår butikkerne 27. december dørene op til anden omgang af gaveræset, den såkaldte »store byttedag«, som samtidig markerer starten på januar-udsalget.

Andre læser også:

Katrine om den store kærlighed og den til sine børns far: 'Jeg var nødt til at lægge kortene på bordet'

En families mareridt: Matthias dræbte sin hustru, da han ville redde hende fra bjørnen

Og stor bliver den, byttedagen. I hvert fald, hvis man skal tro erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, som forventer, at hver tredje dansker bytter en eller flere af sine julegaver, og at der samlet set bliver byttet gaver for 250 millioner kroner. Holder de tal, vil byttehandlen i 2015 overgå danskernes gavebyt efter julen 2014, hvor vi ifølge Dansk Erhverv byttede gaver for 220 millioner.

Bytter, kend din ret

Før du begiver dig ud i butikkerne for at bytte, er det en god idé at læse op på reglerne og finde ud af, hvordan du er stillet. Rent faktisk har du ikke krav på at få en gave byttet eller få pengene tilbage for den, men de fleste butikker tilbyder en bytte- eller returret.

Hvis gaven er købt på internettet, er der en fortrydelsesfrist på 14 dage fra leveringsdatoen, medmindre der er aftalt en længere frist. Men hvis den er købt i en fysisk butik, skal du kigge på byttemærket og kvitteringen for at kende dine rettigheder, forklarer Susanne Maria Bager, konstitueret kontorchef ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

»Man skal først og fremmest kigge på byttemærket på gaven og kvitteringen for at finde ud af, om varen overhovedet kan byttes eller returneres. Og så skal man se, om der er tale om en bytteret, så man kan bytte varen til en anden vare i butikken, eller om man har ret til at returnere varen og få pengene tilbage,« siger hun.

Ifølge Susanne Maria Bager har Forbrugerklagenævnet kun ganske få sager om byt og returnering, så danskerne navigerer efter alt at dømme sikkert gennem byttejunglen. Men når der en sjælden gang opstår en tvist, kan det typisk handle om, hvordan man har behandlet den vare, man gerne vil aflevere tilbage. Derfor anbefaler Susanne Maria Bager, at man er påpasselig.

»Et godt råd er også, at man ikke begynder at klippe mærker af, og at man ikke begynder at bruge den vare, man har købt. Man skal lade være med at tage blenderen i brug eller løbe en tur i løbeskoene, før man ved, om det er varer, man vil beholde,« siger hun og opsummerer:

»Man skal behandle varen, som om man stod i en butik og undersøgte den.«