Du har ret til en årlig lønsamtale, og det kan komme til at koste dig mange penge på sigt, hvis du vælger ikke at gøre det.

Hvis du forestiller dig, at lønstigningen bliver sikret ved den årlige tur på chefens kontor, så er det kun delvist rigtigt. For lønforhandlingen starter langt tidligere og kræver lidt mere af dig.

Det pointerer Helene Rafn, der er forhandlingschef i Djøf, og Kim Jung Olsen, der er faglig chef i HK Privat.

De kommer her med deres bud på, hvordan du får succes til lønsamtalen.

For det første, så foregår en lønforhandling ikke kun en halv eller hel time hvert år. Det er vigtigt at brande sig selv hele året, siger Helene Rafn.

»Du behøver ikke at gå og rose dig selv hele tiden, men du kan jo godt fortælle det, hvis du for eksempel har fået en god evaluering af noget efteruddannelse eller viser, at det kan bruges på arbejdet, så chefen ser, at det gavner,« fortsætter hun.

Og så gælder det om at gøre fod- eller rettere sagt tastearbejdet, inden du banker på hos chefen.

Du skal undersøge, hvad din markedsværdi er, opfordrer Kim Jung Olsen og foreslår, at du tjekker prisudviklingen i samfundet, lønstatistikker og meget gerne virksomhedens økonomi, så du kan få en indikation af, hvor meget der er at komme efter.

»Jeg plejer at sige, at man skal bruge den dobbelte tid af, hvad selve samtalen tager, på at forberede sig,« siger Kim Jung Olsen og fremhæver som noget af det vigtigste i forberedelsen af tage en snak med sine kolleger.

HK Privats faglige chef understreger, at en lønmodtagere har ret til at videregive oplysninger om løn.

For de fleste lønmodtagere drejer lønsamtalen sig om at få flere kroner ind på kontoen hver måned, men det kan godt betale sig at forhandle om engangsbeløb, fri internet, mere ferie, fri transport eller efteruddannelse.

Så det er med at vælge fokus inden samtalen. Afdæk dine behov, opfordrer Helene Rafn.

Hvis chefen ikke makker ret, så kan det måske være fristende at lade ham eller hende vide, at der er andre jobmuligheder. Men det skal du passe på med.

»Det virker simpelthen ikke. Hvis man truer med det, så mister arbejdsgiveren interessen. Hvorfor skulle arbejdsgiveren give mere i løn til en, der er på vej væk?«, spørger Helene Rafn.

Ellers skal du i hvert fald være sikker på, at det andet job rent faktisk også er der, opfordrer Kim Jung Olsen.

For din chef vil formentlig ikke se dig mere.

Gode råd til lønsamtalen:


Før samtalen:

- Gør chefen opmærksom på det, når du præsterer, og gør det på en måde, så chefen ser, at han og virksomheden får noget ud af det.

- Forbered dig. Tjek lønstatistikker, prisudvikling og forhør dig om lønniveau hos dine kolleger.

- Beslut dig for, hvad du vil gå efter. Hvis det er penge - hvor meget? Læg en taktik for lønsamtalen. Hvor meget vil du lægge ud med? Har du alternativer?

- Forbered evt. din chef ved at sende lønstatistik og en dagsorden for lønsamtalen.

Under samtalen:

- Forsøg evt. at skabe en god atmosfære med lidt udenomssnak.

- Gør det klart over for din chef, at du forventer en lønstigning og spil ambitiøst ud, så der er plads til forhandling.

- Brug de rigtige argumenter. Hvis du vil have mere i løn og argumenterer med, at du er god til at hjælpe dine kolleger, så skal du have vist det.

- Hold en saglig tone og vis respekt for modparten og modpartens interesser.-Vær ikke bange for at gentage dine argumenter.

- Lad være med at give op, hvis du får nej. Spørg chefen, hvorfor du ikke kan få mere i løn, og hvad der i så fald skal til, før det er muligt.

Efter samtalen:

- Følg op på lønsamtalen. Send din chef en mail for at få bekræftet jeres aftale. Blev i rent faktisk enige om, hvad du skal have? Og blev i enige om, hvornår de nye vilkår træder i kraft?