Bilen er som oftest den næststørste investering i en familie kun overgået af fast ejendom. Derfor er det heller ikke så underligt, at det giver nervøse trækninger hos familiernes økonomiansvarlige, når politikerne sysler med en omlægning af de danske bilafgifter på op mod 180 procent.

En omlægning kan nemlig påvirke prisen på en ny bil af samme type som den, der står ude i carporten. Og det vil alt andet lige slå igennem på familiens nuværende køretøj.

Grafik: Sådan kan omlægning af bilafgifter ramme brugte biler

Men der er ingen grund til søvnløse nætter, vurderer landets organisation for bilister FDM.

- Politikere er sikkert nervøse for tabet for den enkelte bilejer, men i og med at to tredjedele af bilparken udgøres af mikrobiler, og at der på en af dem er en afgift på 20.000 kroner, så er det et begrænset beløb, der kan tabes, siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør for FDM.

Netop for værdien af en brugt mikrobil, som typisk er en Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 107 eller VW Up, er der langt større trusler mod deres værdi som brugt, fremgår det af en analyse, som Bilbasen/eBay har udarbejdet for Berlingske Business på baggrund af det norske system for bilafgifter.

Det vil rent matematisk sænke prisen på mikrobiler yderligere, fordi det belønner god brændstoføkonomi. Ifølge bilanalytiker Jan Lang er det usandsynligt, at politikerne vil lade et nyt afgiftssystem skære yderligere ned på afgiften af en mikrobil. Men derimod vil biltypens overvældende succes trække værdi ud af de brugte eksemplarer på kort og langt sigt, vurderer han.

- Her vil den klassiske markedsmekanisme og udbud og efterspørgsel styre priserne i højere grad end afgifter, mener han.

FDM påpeger, at de færreste bilister samlet bliver dårligere stillet, selv om deres foretrukne biltype falder i pris.

- Dem, der har købt sådan en bil, vil jo have det samme bytteforhold, hvis de køber en tilsvarende størrelse bil. Og hvis de køber en større bil, så kan der være tale om et forbedret bytteforhold, siger Thomas Møller Thomsen.

Grafik: Sådan kan omlægning af bilafgifter ramme brugte biler

Han kan kun få øje på én bestemt type bilejer, der kan få et reelt tab på sin nuværende bil.

- Vi kan stort set isolere problemet til dem, der skal af med deres bil og aldrig have en bil igen, siger han.

I øvrigt indtræder cirka halvdelen af en bils værditab over de første tre år af bilens levetid, og dermed falder risikoen for værditab i de efterfølgende år.

Læs mere om værdien af bilen her.