Et ægtepar ville gerne købe ny bil og kontaktede derfor Arbejdernes Landsbank for at få en låneaftale. Men på grund af en misforståelse endte parret hverken med bil eller lån og sidder i stedet med en regning på 8.357 kroner.

Efter banken sendte dem en beregning på en mulig finansiering af bilkøbet, var ægteparret så opsatte på at købe en ny bil, at de med det samme kontaktede banken telefonisk, skriver finans.dk.

Ifølge ægteparret godkendte bankmedarbejderen telefonisk, at de kunne optage et lån, men fortalte også, at parret skulle indlevere nogle papirer. Dog kunne banken ikke nå at få papirerne samme dag, men bankmedarbejderen skulle angiveligt have forsikret parret om, at de godt kunne nå at få bilen næste dag.

Det var gode nyheder for parret, og glade gik de ned til en bilforhandler og underskrev en købsaftale.

Men da de næste dag mødte op i banken med købsaftalen i hånden, ville banken ikke godkende lånet alligevel. Derfor blev ægteparret nødt til at annullere købsaftalen – hvilket kostede dem de 8.357 kroner.

Ægteparret valgte derefter at klage til Pengeinstitutankenævnet. De mente nemlig, at Arbejdernes Landsbank burde dække de omkostninger, parret havde i forbindelse med annulleringen af købsaftalen.

Men det har de ikke fået medhold i.

»Ankenævnet finder det ikke godtgjort, at banken – hverken skriftligt eller mundtligt – gav klagerne tilsagn om at yde dem et lån. Det er endvidere ikke godtgjort, at banken i øvrigt har begået fejl eller forsømmelser, der kan begrunde et erstatningsansvar,« lød det ifølge finans.dk i afgørelsen.

Og derfor anbefaler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu, at du sørger for at have en låneaftale underskrevet på papir, inden du foretager dig større køb som for eksempel bil og hus. På den måde undgår du usikkerhed om, hvad der egentlig er aftalt – for selvom en mundtlig aftale også er juridsk bindende, så er den noget sværere at bevise.

»Det sikreste er at få aftalen på skrift. Det gælder ikke kun bankaftaler, men også aftaler med for eksempel håndværkeren eller autoværkstedet. En mundtlig aftale er bindende og juridisk set lige så god som en skriftlig, men den er svær at dokumentere, hvis der opstår problemer,« siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til finans.dk.