Ifølge en britisk undersøgelse, er København den 4. dyreste by at køre taxi i, når man sammenligner de 80 mest besøgte byer i verden, og det kommer ikke bag på Konservatives Rasmus Jarlov.

Kun overhalet af Zurich og Geneve i Schweiz og den japanske hovedstad Tokyo, er København den dyreste by at køre taxi i. Det viser en undersøgelse, som den britiske virksomhed Carspring har foretaget, og dermed er København den dyreste by i EU, når man skal køre med taxi.

Virksomheden har sammenlignet en tur på tre km i de 80 mest besøgte byer i verden. Her er den egyptiske by Cairo billigst, mens København altså er tæt på at være den dyreste.

Ifølge formanden for Dansk Taxi Råd John Lindbom hænger de høje priser sammen med den danske levestandard og det generelle lønniveau herhjemme.

»Det er faktisk ikke særlig dyrt at køre i taxa i Danmark, men prisen har altså intet at gøre med, at der mangler konkurrence på taxiområdet. Vi har masser af konkurrence,« siger han.

Den nye undersøgelse kommer i kølvandet på, at den billigere løsning, nemlig Uber, igen kan være på vej til det danske marked. Og det ser ud til at være tiltrængt, når man ser på prisen for en hyrevogn.

I Danmark koster det i omegnen af 90 kr at køre en tur på 3 km i centrum af København, viser undersøgelsen. I Berlin koster samme tur omkring 73 kr, mens det i Stockholm koster omkring 68 kr.

De Konservatives Rasmus Jarlov er ikke overrasket over den høje pris for et lift i København.

»Der er mange udlændinge, der bemærker vores høje priser i København, når de besøger os. Og det hænger simpelthen sammen med, at der ikke har været politisk flertal for at liberalisere taxibranchen,« siger Rasmus Jarlov og kalder taxiordningen for et forældet monopol.

»Sagen er den, at der findes billigere muligheder, men politikerne har smidt dem ud af landet, fordi man ikke vil liberalisere området. Der er mangel på konkurrence, og så bliver priserne holdt oppe,« siger den konservative politiker.

Prisen for at køre i taxa bliver fastsat i samarbejde med Danmarks Statistik. De udformer et taxiindeks, som er et omkostningsindeks, der bruges til regulering af takster for taxikørsel. I øjeblikket går omkring 71 procent af taxi-turens pris til lønninger og andre sociale omkostninger såsom pension og forsikring.

På verdensplan svinger priserne med helt op til 163 kroner. Se her et verdenskort med taxipriserne fra de ti billigste byer til de ti dyreste.