Fingerede indbrud. IPhones, der meget påfaldende bliver stjålet, simultant med at Apple lancerer en ny model. Eller i den mere den mere bizarre eller snarere tragiske afdeling: Personer, der lemlæster sig selv, for at få udbetalt erstatning.

Kreativiteten er stor blandt danske forsikringssvindlere. Alene I 2015 afslørede forsikringsselskaberne i Danmark svindel for 488 millioner kroner, viser den seneste opgørelse fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. Det er det største beløb siden 2009, hvor statikken blev lavet første gang, og meget tyder på, at den opadgående tendens er fortsat ind i 2016.

Flere store forsikringsselskaber - Tryg, Alm. Brand, If og Topdanmark -  melder således om travlhed i deres antisvindel- og efterforskningsafdelinger i det forgangne år. Alene hos Tryg blev der i 2016 afdækket svindel for omkring 100 millioner kroner mod knap 70 millioner kroner året før, mens antallet af efterforskede sager steg fra cirka 600 til godt og vel 1.000 i samme periode, oplyser Jesper Dall, chef for Trygs efterforskningsafdeling, som er bemandet med 12 efterforskere, heraf flere tideligere politibetjente.

»Det er heldigvis ikke vores indtryk, at danskerne svindler mere end tidligere. Men vi er blevet bedre til at opklare svindlen og har fået større fokus på det,« siger Jesper Dall og pointerer, at der alene blandt Trygs kunder sandsynlivis er et mørketal, der er formentlig er lige så stort, som de 100 millioner kroner, der blev afdækket svindel for i fjor.

»Vi fortsætter den styrkede indsats i år, og vi har ikke nogen nedre grænser for, hvilke sager vi undersøger. Men det er vigtigt for mig at understrege, at vores efterforskere kun i meget sjældne og grove tilfælde tyer til observation,« siger han.

Også Alm. Brands anti-svindelenhed har haft et travlt 2016. Her er antallet af opklarede sager om forsikringssvindel steget med knap 60 procent fra 306 sager i 2015 til 481 sager sidste år, mens svindelbeløbet faldt en smule fra 53 millioner i 2015 til 48,3 millioner i 2016.

“Vores net er blevet mere finmasket, og vores it-systemer er blevet optimeret til endnu bedre at kunne opfange forsøg på svindel. Skadeanmeldelserne får i systemet en slags troværdighedscore, og er den lav, bliver sagen taget ud til manuel vurdering. Vi har som forsikringsselskab en forpligtelse til at gøre det svært for forsikringssvindlere. Vi vil ikke acceptere, at svindlere trækker penge ud af lommerne på ærlige forsikringskunder, siger skadedirektør i Alm. Brand Brian Wahl Olsen og tilføjer, at også mindre fisk går i nettet:

“Vi bliver hele tiden bedre og hurtigere til at spotte mistænkelige episoder eller forklaringer, som ikke hænger sammen. Det frigiver tid, så vi i stigende grad også kan gå efter de ’mindre fisk’, som for eksempel uberettiget har meldt en iPhone eller jakke stjålet.”

Hos TopDanmark ligger antallet af efterforskede sager ifølge kommunikationschef Jens Langergaard stabilt i 2015 og 2016, mens andelen af opklarede sager har været stigende de seneste år. Omtrent samme melding lyder fra forsikringsselskabet if, som forventer en stigende sagsbunke i år.

»Selv om vi får smartere metoder til at afdække svindel, er der tale om store skyggetal. Vi oplever, at jo flere og bedre ressourcer vi sætter ind, jo flere sager får vi afdækket, og jo større beløb får vi stoppet. Så vi kan konstatere, at der er potentiale til at få afdækket væsentligt flere sager, end vi allerede gør,« siger presseansvarlig i If Birgitte Ringbæk.

Forsikringssvindel er bedrageri og straffes med fængsel i op til otte år.