Det succesfulde lakridseventyr fortsætter for Danmarks ukronede lakridskonge, Johan Bülow. Overskuddet er fordoblet i 2015, og nu skal et massivt indryk på det tyske marked løfte forretningen til nye højder.

Der er gode penge i at lave god lakrids. Således har den danske lakridskonge, Johan Bülow, i 2015 fordoblet overskuddet i selskabet Lakrids by Johan Bülow A/S i forhold til året inden.

Det betyder en bundlinje på godt 16 mio. kr. mod godt otte mio. kr. i 2014.

Virksomheden, der udvikler, producerer og sælger gourmetlakrids samt andre relaterede produkter med indhold af lakrids, har ekspanderet betydeligt i 2015. Det ses blandt andet ved, at antallet af fuldtidsbeskæftigede er steget fra 50 i 2014 til 78 i 2015.

Ekspansionen har samtidig været med til at hæve bruttofortjenesten fra knap 50 mio. kr. i 2014 til godt 65 mio. kr. i 2015.

»Selskabets ledelse finder stigningen i bruttofortjeneste særdeles tilfredsstillende i et regnskabsår, som har budt på en omkostningsfuld udvikling af nye produkter. Lakrids by Johan Bülow er ikke tidligere kommet med så mange nye lanceringer på et år. Dette kombineret med en massiv markedsekspansion vidner om en stærk organisation, der formår at løfte samt udvikle Lakrids by Johan Bülow A/S i den planlagte retning,« skriver Johan Bülow i regnskabet.

Årets resultat forrenter egenkapitalen med hele 53,4 pct., og egenkapitalen i selskabet er nu oppe på 35,8 mio. kr.

Johan Bülow skriver videre i regnskabet, at han forventer at fortsætte ekspansionen i virksomheden, og her er der særligt store forventninger til det tyske marked.

»I 2015 har Lakrids by Johan Bülow A/S oplevet en flot aktivitetsmæssig fremgang på det danske marked. Det er dog ledelsens hensigt at skabe det næste væksteventyr gennem de omkringliggende lande, hvilket bl.a. har taget form gennem etableringen af et bredt forhandlernetværk i Tyskland samt etablering af egne Lakrids-butikker i bl.a. det anerkendte stormagasin KaDeWe,« skriver Johan Bülow og fortsætter:

»Det er ledelsens forventning, at Tyskland inden for en nærmere årrække vil overstige det danske marked målt på forhandlere, egne butikker samt omsætning.«

Forventningerne til 2016 lyder på en vækst i bruttofortjenesten på omkring ti pct., hvilket skal ske gennem højere eksport og en stærkere positionering i det danske marked. På den baggrund forventer Johan Bülow en stigning i selskabets overskud på op mod 30 pct.