Selv om rejsekortet snart har været en fast del af den kollektive trafik i 10 år, er det stadig kilde til stor frustration blandt hundredetusindevis af brugere.

Blot 18 procent af rejsekortets cirka to millioner brugere er nemlig tilfredse med mulighederne for at få overblik over priser på forskellige rejser på rejsekortet, mens hele 46 procent er utilfredse. Sammenlignet med 2013 er brugernes tilfredshed endda faldet med fem procentpoint fra 23 procent, selv om de politisk udpegede statsrevisorer på baggrtujhnd af en kritisk rapprot fra Rigsrevisionen i 2015 bad trafikselskaberne bag rejsekortet sdamt Transporrtministyeriet om at få ryddet op i prisjunglen. Det viser en analyse, som det uafhængige organ Passsagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk har foretaget på baggrund af tal fra Rejsekortet A/S.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er mildest talt pikeret over, at brugerne af tog, busser og metro spises af med et prissystem, som et fåtal kan finde hoved og hale i.

»Det er en katastrofe, og det er simpelthen ikke godt nok efter så mange år,« siger han og tilføjer:

»Nu har aktørerne (trafikselskaberne bag rejsekortet, red.) så med Movia og Transportministeriet ved bordenden her fra 15. januar i år indført et nyt takstsystem på Sjælland for at lave et mere gennemskueligt prissystem, som forhåbenligt har udtyddet  de mange åndssvage priseksempler, borgerne har lagt på bordet, siger han og tilføjer:

»Det bliver forhåbentlig en forbedring. Men jeg kan godt forstå, at borgerne ikke kan finde rundt i det, og en tilfredshed på blot 18 procent er virkelig alarmerende«, siger han og opfordrer ejerne af Rejsekortet A/S - Trafikselskabet Movia, DSB, Metroselskabet, Sydtrafik, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab - til at organisere sig på en måde, der gør prisstrukturen overskuelig for brugerne.

Også konstitueret projektchef i Passagerpulsen Asta Ostrowski efterlyser handling fra Rejsekortet A/S og ejerkredsen.

»Der er desværre stadig stor utilfredshed med gennemskueligheden af priser og rabatordninger. Det er ikke godt nok, som det er nu,« siger hun.

Ligesom Kim Christiansen håber hun, at Takstreform Sjælland vil gøre det nemmere for brugerne at finde rundt i priserne. Men det kommer ikke til at ske, lyder det fra pendlertalsmand Michael Randrop. Han påpeger, at statsrevisorerne i 2015 kritiserede Transportministerier og trafikselskaberne bag rejsekortet ‘skarpt’ for rejsekortets manglende brugervenlighed, og at det ikke er blevet løst med Takstreform Sjælland.

»Der er ikke blevet ændret noget som helst i hele hovedstadsregionen, hvor langt de fleste rejser foregår, udover at man har fjernet ‘alle-zoner’-systemet. Det er fortsat en jungle, for eksempel er det stadig billigere at komme fra Helsingør til København H, hvis man forlænger rejsen til Høje Taastrup, ligesom der er eksempler på, at samme strækning er fire zoner ud og tre zoner hjem, eller at samme strækning er fem zoner på et pendlerkort, men kun fire zoner på rejsekortet,« siger Michael Randrop.

Han påpeger samtidig, at der er helt op til 30 procents prisforskel per kørte kilometer på forskellige strækninger i det nye takstsystem.

»Det er en ommer, og jeg forstår ikke, at man bliver som direktør i et foretagende (Rejsekortet A/S, red.), som vedvarende har så lav brugertilfredshed,« siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skriver i en mail til BT, at brugernes utilfredshed ikke skyldes rejsekortet som billetmedie, men de underliggende, uigennemsigtige billet- og takststrukturer.

»Formålet med takstreformerne har netop været at rydde op i takststrukturen for den kollektive trafik i Danmark. Med takstreformerne vil det være billigere at rejse med rejsekort end at købe en almindelig enkeltbillet. Hvis man rejser hyppigt på den samme strækning, kan man med fordel købe et periodekort. Det giver et overskueligt og letforståeligt takst- og billetsystem,« skriver han.

Kim Christiansen vil (DF) nu bede transportministeren redegøre for, hvad han helt konkret vil gøre for at få bragt tilfredsheden med prisgennemskueligheden op på et acceptabelt niveau.

I 2018 bliver der indført nyt takstsystem vest for Storebælt.

Rejsekort-direktør: Vores opgave er tage den rigtige pris for rejsen, og det gør vi

Bjørn Lindegård Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S siden 2008, hvad tænker du om, at det er 14 år siden selskabet Rejsekort A/S (2003) blev stiftet, og at blot 18 procent af brugerne i dag tilfredse med prisgennemskueligehden på rejsekortet?

»Det er ikke Rejsekort A/S og rejsekortet, der bestemmer priserne, eller hvilke billettyper kunderne skal have mulighed for at købe. Alt hvad der har med priser at gøre, besluttes af trafikselskaberne (ejerne af Rejsekortet A/S,. red.). Vi formidler bare de priser, trafikselskaberne har besluttet, at slutkunderne (brugerne af den kollektive trafik, red,) skal have.«

Men det er brugerne af jeres kort, der ikke kan finde rundt i priserne på kortet?

»Vores opgave er tage den rigtige pris for rejsen, og det gør vi. Men man kan ikke altid regne med, at man får den laveste pris, når man rejser med rejsekortet, og det skriver vi også på vores hjemmeside. Det er ikke rejsekortet A/S, som Rigsrevisionen og statsrevisorerne kritiserede for uigennemsigtige priser, men derimod trafikselskaberne og Transportministeriet.«

Brugerne af rejsekortet skelner øjensynligt ikke mellem rejsekortet A/S og trafikselskaberne. De er bare utilfredse med, at priserne er uigennemsigtige. Hvad vil du gøre for at fortælle brugerne af kortet, at aben sidder på skulderen af trafikselskaberne?

»Det er ikke vores opgave. Det er trafikselskaberne, der står for kunderelationen.«

Woxpop: Hvad synes du?

Vagn Bønsager, Pensionist

''Jeg har ikke rigtig nogen idé om, hvordan deres rabatsystem virker. Jeg tager kun korte ture, og det koster mig altid det samme''.

Anne-Sofie Thorup, Studerende

’’Jeg ved, at der er rabat på forskellige tidspunkter, men hvornår det er, og hvor meget rabat der egentlig er tale om, det ved jeg ikke.

Trine Brontum, Sabbatår

’’Jeg synes, det er meget nemt at regne ud. Jeg bruger en app, hvor jeg taster min destination ind, og så får jeg prisen at vide med det samme.

Camilla Hohle, Studerende

’’Det er svært at regne ud, hvornår man rejser billigere end med andre løsninger, og hvornår det er dyrere. Jeg bruger det egentlig bare.

Botan Star, Pædagog

’’Jeg synes, det er svært at finde ud af, hvad det koster. Faktisk har jeg fra marts skiftet til et månedskort, fordi det er meget billigere end at rejse med rejsekortet.