Obligationer, billån, placering af pensionsopsparing, realkreditlån og måske en børneopsparing til ungerne. Bankerne har et væld af finansielle produkter på hylderne, og knap fire ud af 10 bankkunder, der har modtaget rådgivning om deres privatøkonomi af deres bankrådgiver inden for de seneste fem år, har tillid til, at deres bankrådgiver varetager deres interesser i rådgivningen. Det viser en en undersøgelse, som YouGov har foretaget for metroxpress.

Tallet vækker bekymring i Forbrugerrådet Tænk.

»Den relativt høje tillid er i hvert fald godt for dem, der skal sælge bankprodukterne. Det gør det alt andet lige nemmere at sælge produkterne,« siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen.

Selv om finansielle virksomheder ifølge lovgivningen er forpligtet til ‘at handle redeligt og loyalt over for sine kunder’ samt yde rådgivning, der ‘skal tilgodese kundens interesser og give kunden et godt grundlag for at træffe sin beslutning’, skal danske bankkunder være opmærksomme på, at banker er forretninger på linje med en bilforhandler, påpeger Morten Bruun Pedersen:

»Det er fint med tillid, men tillid kan godt blive for høj og udarte til naivitet. Bankerne er i sidste ende sat i verden for at tjene ejernes - det vil sige aktionærerens - interesser. De vil gerne sælge mest muligt og gerne deres egne produkter,« siger han og sammenligner det med, at en Ford-forhandler godt kan rådgive en potentiel bilkøber redeligt om fordele og ulemper ved forskellige Ford-modeller, men næppe vil anbefale den potentielle kunde at slå til det gode tilbud på en Opel over på den anden side af gaden:

»Sådan er vilkårene. Hvis du går i Danske Bank for at optage et realkreditlån, vil Danske Bank rådgive om forskellige realkreditlån fra Realkredit Danmark, som Danske Bank ejer, og ikke om at tage et måske bedre og billigere lån hos et andet realkreditinstitut. Derfor er det en god ide at kontakte flere udbydere eller søge uafhængig rådgivning.«

Finans Danmark, bankerne og realkreditinstitutternes brancheorganisation, mener ikke, at der er noget modsætningsforhold mellem at tjene både ejernes og kundernes interesse.

»Det er i bankernes og deres ejeres interesse, at kunderne har tillid til den rådgivning, de får. Banker er virksomheder som alle andre, og grundlaget for at have en sund forretning er, at man har tilfredse kunder,« siger Niels Arne Dam, cheføkonom og underdirektør i Finans Danmark, og tilføjer, at han gerne så, at tilliden blandt kunderne var højere.

»Det tal skal op. Men jeg er ret sikker på, at de, der har svaret  i undersøgelsen, også er påvirket af de sager, der har været de seneste år. I det direkte møde mellem kunde og bank er der stor tilfredshed med rådgivningen, viser vores interne undersøgelser. Men sager om for eksempel hvidvask har givet lidt støj på linjen. Det er vi meget bevidste om, og der bliver arbejdet stenhårdt på at genopbygge tilliden og forbedre kundetilfredsheden.«

I kølvandet på Finanskrisen kom det i 2009 frem, at hver femte bankrådgiver i Danmark fik bonusløn for at sælge finansielle produkter til kunderne. Den praksis er opført, forsikrer Niels Arne Dam.

»Det tal skal op. Men jeg er ret sikker på, at de, der har svaret i undersøgelsen, også er påvirket af de kedelige sager, der har været de seneste år, hvor finanskrisen jo viste, at banksektoren ikke blev drevet så godt som den kunne og burde. I det direkte møde mellem kunde og bank er der stor tilfredshed med rådgivningen, viser vores interne undersøgelser. Men sager om hvidvask og andre sager, der ikke var i orden, har givet lidt støj på linjen. Det er vi meget bevidst om, og der bliver arbejdet stenhårdt på at genopbygge tilliden og forbedre kundetilfredsheden,« siger han.

I kølvandet på Finanskrisen kom det i 2009 frem, at hver femte bankrådgiver i Danmark fik bonusløn for at sælge finansielle produkter til privakunder. Den praksis er opført, forsikrer Niels Arne Dam.

Folketinget nedsatte i 2007 det uafhængige organ Penge- Pensionspanelet, hvor borgerne på hjemmesiden Raadtilpenge.dk, kan indhente gratis, uvildig rådgivning.