Ville du bukke dig ned og samle en 500-kroneseddel op, hvis den lå og flød på fortorvet? Eller hvad 1.000 kroner?

Svaret er indlysende. Alligevel gør de færreste sig den ulejlighed at bruge bare 5-10 minutter en eller to gange om året på at tjekke deres el-regning og derpå skifte el-selskab med nogle få klik på hjemmesiden elpris.dk, selv om gevinsten for en helt almindelig familie kan være helt op til 1.600 kroner om året, hvis man varmer sit hus op med el i for eksempel en varmepumpe.

Over tre millioner danske husstande og små virksomheder - helt præcis 3.070.684 små el-kunder - undlod sidste år at skifte el-leverandør, mens blot 206.645 svarende til 6,3 procent af de små el-kunder, der bor i hus eller lejlighed, har en mindre butik eller anden lille virksomhed, skiftede el-leverandør. Det viser en ny markedsrapport fra Energinet.dk.

Forbrugerne snyder sig selv for en mærkbar besparelse, siger politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk Ilyas Dogru.

»Vi opfordrer forbrugerne til at tjekke deres el-regning en gang hvert halve år på samme måde, som de bør tjekke deres mobilabonnement. El-leverandørerne kører ofte introduktionstilbud, og holder man man øje med dem på elpris.dk (officiel prisportal, hvor virksomheder, der sælger el til danske kunder, har pligt til at offentliggøre deres aktuelle priser. red.) og skifter til det til enhver tid bedste tilbud, kan en almindelig familie spare ganske mange penge,« siger han.

Problemet er bare, at blot 10 procent af danskerne ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fra november 2016 kender elpris.dk, 27 procent har ‘hørt om' hjemmesiden, mens 62 procent aldrig har hørt om hjemmesiden, der gør det nemt at tjekke priser og skifte el-leverandør.

»Vi mener, at myndighederne bør lave en oplysningskampagne. Andelen af forbrugere, der skifter el-leverandør er for lav, og det betyder, at konkurrencen ikke fungerer godt nok, og at forbrugerne kunne få billigere el,« siger Ilyas Dogru og opfordrer samtidig forbrugerne til at komme ud af startblokkene:

»Det kan sagtens lade sig gøre at få billigere strøm. Men det kræver, at man som forbruger er aktiv og opsøgende.«

Kamilla Thingvad, afdelingschef i energiselskabernes brancheorganisation Dansk Energi, mener, at konkurrence er velfungerende, men opfordrer forbrugerne til at bruge el-markedet aktivt.

»Hvis man er tilbudsjæger og går målrettet efter el-leverandørernes introduktionstilbud og er klar på at skifte leverandør tre-fire gange om året kan en familie i et almindeligt parcelhus med fjernvarme spare 700-800 kroner om året. Er huset opvarmet med varmepumpe (el, red.), er besparelsen større,« siger hun.

Kontorchef i den uafhængige myndighed Energitilsynet Mads Lyndrup konstaterer, at konkurrencen på det danske el-marked ville blive skærpet til gavn for forbrugerne, hvis en større andel af forbrugerne benyttede sig af muligheden for at skifte leverandør.

»Det ville alt andet lige dels medføre skarpere priser, dels større innovation på produktsiden, for eksempel på grønne el-produkter,« siger han og tilføjer, at øget konkurrence ville kunne presse leverandørerne til at effektivisere administration og el-indkøb.

Mads Lynstrup vurderer, at en af de væsentligste barrierer for, at danskerne skifter leverandør er, at det opfattes som kompliceret:

»Den gode nyhed er så, at det er blevet meget simpelt. Man bør tjekke sin el-regning minimum en gang om året og sammenholde den med el-levandørernes priser på elpris.dk og så vælge den leverandør, der er bedst og billigst. Bruger man 5-10 minutter om året på det, får man altså en pæn timeløn ud af det.«

Energitilsynet oplyser, at det gennemførte en oplysningskampagne på dmi.dk i november sidset år, og at kampagnen fik væsentlug flere til at besøge elpris.dk.