1. oktober overtog danske Kasper Rørsted roret hos Adidas som sportsgigantens administrerende direktør.

Det har været et godt år for den tyske sportsgigant. Omsætningen er steget med omkring 20 procent, og aktiekursen er steget med 67 procent.

Men på trods af det, så er den danske topleder langt fra tilfreds, når man sammenligner med den største konkurrent på den anden side af Atlanten - nemlig Nike.

Det fortæller den 53 årige topchef i et interview med Børsen.

»Jeg lægger meget vægt på klarhed, for det er vigtigt i en virksomhed at sige, hvad der går godt, og hvad der kan gå bedre. Vores driftsmargin er ikke tilfredsstillende. Den er det halve af Nikes, og det er ikke godt nok,« siger han til finansmediet.

Den såkaldte 'driftsmargin' er en teknisk term, der dækker over, hvor dygtig ledelsen er til at styre ressourcer og tjene penge på dens omsætning. I 2016 var Adidas' driftsmargin på 7,5 procent, hvorimod Nikes var på omkring 14 procent.

I 2015 omsatte Nike for 205 milliarder kroner, og Adidas omsatte for 126 milliarder kroner. Han oplyser dog, at det som sådan ikke er et mål i sig selv at være større end konkurrenten Nike, men målet for Adidas er dog at vinde større markedsandele hvert år.

Inden Kasper Rørsted blev ansat som administrerende direktør hos Adidas, havde han samme stilling hos Henkel. Her havde han været i otte år. Henkel er mest kendt for produkterne Purex og Schwarzkopf.

Derudover er han bestyrelsesmedlem hos blandt andet Danfoss' og Carlsbergs ærkerival, det globale bryggeri Anheuser-Busch InBev, som blandt andet producerer Budweiser, Corona, Hoegaarden og Stella Artois.

»Kasper Rørsted er en passioneret løber, skiløber og fodboldfan. Derfor er jeg overbevist om, at han sammen med resten af topledelsen i Adidas vil kunne fortsætte selskabernes vækststrategi og lede selskabet mod nye succeser,« skrev Adidas' bestyrelsesformand Igor Landau ifølge Ritzau, da Rørsted blev ansat i oktober.