Hvilken dansk sportsudøver er den hotteste på den internationale scene lige nu? Baseret på sponsoraftaler og indtjening er Caroline Wozniacki fortsat suveræn, men gør man spørgsmålet til en cocktail af øjeblikkelig sportslig succes og kommerciel interesse er billedet anderledes.

BT har talt med tre danske sponsoreksperter og giver på baggrund af dette et bud på en rangliste af Danmarks største aktive sportsbrands lige nu.

1. KASPER SCHMEICHEL

Foto: Carl Recine
Vis mere

Den helt store - og havde man spurgt for få år siden - uventede etter på listen. Da 2012 blev til 2013 rendte Kasper Schmeichel rundt i den næstbedste engelske række uden at have repræsenteret A-landsholdet. Nu er han konge af verdens mest eksponerede liga og et af de sikreste kort på det danske landshold.

Det er historien om knægten, der tog den snørklede vej og mod alle odds endte med Premier League-pokalen. En rejse ud af fars skygge og ind i hjerterne på fans, sportsfolk og globale virksomheder.

»Når man skal pege på det hotteste brandnavn lige nu, vil jeg næsten sige, at man bliver nødt til at skele til dagsformen. Schmeichel er lige sluttet i Premier League i den mest vanvittige turnering nogensinde, mens Kevin Magnussen ikke er så langt inde i sæsonen. Så jeg mener, at Schmeichel fører lige nu,« siger Simon Bastiansen, der er sponsorrådgiver i MKTG i Danmark.

Ifølge Kasper Schmeichels danske manager i kommercielle forhold, direktør i f. reklame, Mads Frederiksen, mærker man da også en interesse for Leicester-keeperen som aldrig før.

»Der har altid været interesse for Kasper, men når du vinder Premier League og på den måde, Leicester har gjort det på, så sker der virkelig noget. Det har betydet, at vi har fået henvendelser fra nogle af de største globale firmaer i verden inden for fodbold og sport generelt. Nogle af de største i verden inden for sponsorater,« siger Mads Frederiksen, der ikke vil nævne navne.

BT erfarer dog, at der er tale om nogle virksomheder, som blandt andre sponsorerer Cristiano Ronaldo og Lionel Messi. Det gør blandt andre giganter som Coca Cola, Pepsi, Adidas og Nike. For Kasper Schmeichel har det altid været vigtigt at adskille sig fra historien om sin succesfulde far, men ironisk nok har netop den fortælling givet hans kommercielle potentiale en kraftfuld højder.

2. maj blev 29-årige Kasper Schmeichel engelsk mester for første gang i sin karriere. Nøjagtig som hans far gjorde for Manchester United -på præcis samme dato, 23 år tidligere.

»Det er far og søn, de spiller samme position, de ligner lidt hinanden, og så fik de deres første mesterskab som 29-årig på samme dato uden at spille. Der er denne helt særlige familiehistorie, og samtidig er Kasper en person, der kan tale med alle. Han er sympatisk, veltalende og har noget på hjerte. Der er mange andre facetter end det, at han har vundet Premier League,« vurderer Mads Frederiksen, der som direktør i f. reklame også arbejder tæt sammen med en række af Danmarks øvrige førende sportsstjerner.

Han er dog ikke i tvivl:

»Han er uden tvivl en af de største, hvis han ikke er den største af danske sportsfolk. Caroline har været klar etter i mange år, men du skal levere på banen lige meget hvilken sport, det handler om. Det hænger sammen. Jeg vil helt klart sige, at Kasper er helt i top lige nu.«

2. KEVIN MAGNUSSEN

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Den unge racerkører bragede ind på den store bane, da han debuterede i Formel 1 for McLaren i 2014. Siden røg han ud i kulden, men nu er han tilbage som førstekører i det storsatsende Renault-team i verdens førende motorsportsklasse. Blandt de udvalgte i en vanvittigt eksklusiv kreds.

»Kevin er tilbage i Formel 1, og bare det, at han er tilbage i det cirkus, er helt vanvittigt,« siger Simon Bastiansen og peger på den enorme økonomi, der er forbundet med sporten. Særligt i forhold til reklame- og sponsoraftaler.

Ifølge Simon Bastiansen er Kevin Magnussen dog stadig et mulehår efter det ikoniske Schmeichel-brand, som sponsor-eksperten påpeger faktisk har flere ligheder med Magnussen. Begge navne dækker over en stor karriere over flere generationer.

»De har begge fædre (Jan Magnussen og Peter Schmeichel. red.), som var meget store inden for deres sportsgrene, og de er begge involveret i kæmpe globale sportsgrene, som bliver dyrket og set over hele verden på samtlige kontinenter,« siger Simon Bastiansen, der sagtens kan forestille sig et snarligt tronskifte på toppen af den aktuelle liste.

»Kasper Schmeichel er lige blevet engelsk mester, hvor Magnussen ikke er så langt inde i sæsonen. Han kan nå at overhale Kasper, hvis han laver en god placering eller vinder et løb. Så bytter de plads igen.«

Ifølge direktør i Sponsorpeople, Thomas Badura, som blev engageret omkring Kevin Magnussens kommercielle sponsoraktiviteter, da racerkøreren startede hos McLaren i 2014, er unikheden i Formel 1 en afgørende faktor for den kommercielle værdi. Dét at være en enkeltstående profil på den største scene, som det er tilfældet med Caroline Wozniacki.

»Der kommer jo en eufori, når der præsteres, og den hype har vi kunnet mærke omkring Kevin Magnussen, efter han sikrede sig sædet. Hvis han så kan levere som han gjorde i Sotji (en syvendeplads) og få sat sit aftryk i Formel 1, som da han blev udråbt som dagens kører, ligger der en rigtig interessant karriere foran ham. Det betyder, at der er nogle ting at bygge på i Kevins sportslige karriere, men selvfølgelig også i det kommercielle i forhold til det at være Formel 1-stjerne.«

Hvilket potentiale ligger der i at være en Formel 1-kører på et stort team?

»En ting er et lønningsniveau, som kan gå hen og blive på et pænt niveau, men det er klart, at alt, der omhandler sponsorindtægter, merchandise og kommercielle elementer, er sådan nogle ting, Kevin Magnussen skal arbejde med.«

3. CAROLINE WOZNIACKI

Foto: ELSA
Vis mere

I en årrække suveræn etter på en liste som denne, men lige nu nede i en bølgedal.

»Der er nok ingen tvivl om, at Wozniacki kommer ind på en tredjeplads pt. Det gør hun selvfølgelig på grund af det sportslige,« vurderer Simon Bastiansen med henvisning til den resultatmæssige krise, der efterhånden har vist sig langvarig.

En nedtur, som i øjeblikket forlænges af en drilsk ankelskade, der har været medvirkende til faldet ned som nummer 34 på verdensranglisten. Og altså også et fald fra tronen over Danmarks hotteste atleter lige nu.

Wozniacki er dog stadig det mest indbringende danske navn på verdensplan med sine sponsoraftaler med Adidas, Babolat, Rolex og Sony Ericsson. Ifølge Forbes tjente Caroline Wozniacki små 100 mio. kr. i præmiepenge og sponsorater, hvor sidstnævnte stod for den klart største andel. Årsag: En sans for det kommercielle spil, som Wozniacki-teamet mestrer bedre end nogle andre i Danmark, vurderer Simon Bastiansen.

»Der, hvor Wozniacki og hendes management er langt foran både Kasper og Kevin, er i forhold til alt det uden for banen. I forhold til selviscenesættelse og branding. Når det ikke kører på banen, går det egentlig meget godt uden for banen. Hun er forsidestof. Det holder hendes brand på højt niveau, men det er klart, at hvis hun skal undgå at der går Kournikova i den, skal hun frem på ranglisten igen.«

Andre danske sportsstjerner med kommercielt potentiale

Tæt på toppen: Christian Eriksen
Var i vild kamp med Kasper Schmeichel om det engelske mesterskab, hvilket kunne have sendt ham op i top tre. Har taget et enormt kommercielt spring efter en forrygende sæson, men har ikke helt samme fascinationsfaktor som historien om Schmeichel.

Bobleren: Thorbjørn Olesen
Ung, flot og hamrende god til at spille golf. Har potentialet til at blive blandt de bedste i en stor global sportsgren, og så har han 'star quality', som sponsorer hungrer efter at blive associeret med.

De hotte pensionister:

Tom Kristensen:
På mange måder den perfekte mand for sponsorer. Så godt ud, havde gode manerer og var konge af Le Mans.

Peter Schmeichel: Schmeichel var målmandskæmpen for verdens største klub. I dag pensioneret, men stadig et kæmpe brand. En meget efterspurgt vare i forbindelse med foredrag, events og reklamer. Mon ikke du har set ham i Tipico-reklamerne?

Mikkel Kessler
En vaskeægtig verdensstjerne og en fantastisk ambassadør for sin sport.

Michael Maze
En gigant i Asien, hvor fanskaren er enorm. Annoncerede for nylig sit karrierestop, men har stadig et kæmpe kommercielt potentiale i Østen.

Den fallerede:

Nicklas Bendtner
Kæmpe kommercielt potentiale i sine bedste dage, men syndfloden af dårlige historier kastede snavs på brandet Bendtner.