Sådan ser Cleo Pires og Paulo Vilhena ud som para-atleter.
Sådan ser Cleo Pires og Paulo Vilhena ud som para-atleter.

Ideen var sådan set god nok. Brasilianske Vogue ville lave en forside med handicappede atleter i anledning af det forestående Para-OL.

Det var metoden, der fik folk til at forbløffes og protestere.

For magasinet valgte at bruge et par ’ikke-handicappede’ modeller i kampagnen. Skuespillerne Cleo Pires and Paulo Vilhena under mottoet 'Vi er alle para-atleter’:

#SomosTodosParalímpicos: para atrair visibilidade aos Jogos Paralímpicos e ressaltar a relevância dos paratletas brasileiros no panorama do esporte nacional, @cleopires_oficial e Paulo Vilhena (@vilhenap) aceitaram o convite para serem embaixadores do Comitê Paralímpico Brasileiro e estrelam a campanha Somos Todos Paralímpicos. Concebido pelos atores com o apoio do @ocpboficial e dos atletas, com direção criativa de @ccarneiro, fotografia de @andrepassos e beleza de @carolalmeidaprada, o anúncio traz Cleo na pele de @bruninha_alexandre, paratleta do tênis de mesa, e Paulo, de @renatoleite10, da categoria vôlei sentado. Os ingressos estão à venda em ingressos.rio2016.com. Vogue mostra os bastidores do shooting com o quarteto no link da bio. #voguenasparalimpiadas

Et billede slået op af Vogue Brasil (@voguebrasil) den

Efter fotosessionen er Cleo Pires og Paulo Vilhena så digitalt blevet påført fysiske handicap i form af en manglende arm og et manglende ben.

Og så væltede kritkken ind over Vogue, efter de lagde billedet ud på Instagram. Her var de mere end 5.500 kommentarer i høj grad negative:

Det ligner en hån, en forfærdelig krænkelse af etiske værdier.

  • »Hvorfor ikke rigtige para-atleter.«
  • »Helt forkert.«
  • »Trist kampagne.«
  • »Det viser, hvor effektivt, smukt og vellykket, man kan amputere folk i Photoshop.«
  • »Det vil være det samme, hvis en sort person blev repræsenterer af en hvid, der var malet sort. Smagløst og meget lidt kreativt.«

Det pudsige i sagen er, at de to skuespillere, Cleo Pires og Paulo Vilhena, rent faktisk skulle ligne to virkelige brasilianske para-atleter: Renate Leite og Bruna Alexandre.

Og de var faktisk til stede, da billederne blev taget:

Pessoal, Venho esclarecer que estou super orgulhosa de fazer parte desta campanha que a revista #Vogue começou a divulgar as primeiras imagens desse lindo trabalho. Nossos Embaixadores Paralímpicos Cleo Pires e Paulo Vilhena, nos ajudaram a intensificar e a propagar a campanha com intuito de gerar visibilidade ao Movimento Paralímpico e convocar a torcida brasileira para marcar presença nos Jogos Paralímpicos Rio 2016. Gostaria, de enfatizar que #SomosTodosIguais e por isso a Cleo Pires me representa. Nos próximos dias, vocês terão acesso completo da campanha. #VemComAGenteBrasil e espero contar com toda a torcida brasileira nas arenas é assim torcendo, vibrando, cantando e comemorando conosco! #CarregoNoPeito o #CoraçãoParalímpico. @cleopires_oficial @vilhenap @ocpboficial

Et billede slået op af Bruninha Alexandre (@bruninha_alexandre) den

Bruna Alexandra har forsvaret kampagnen:

»Jeg vil gerne gøre det klart, at jeg er stolt af at være en del af kampagnen,« skriver hun på Instagram.

Hele kampagnen er lavet af pr-bureauet Africa. Her lyder det fra art director Clayton Carneiro: »Vi vidste, at det ville være et slag i maven, men vi har gjort det for det gode i sagen. Når alt kommer til alt er der nærmest ingen, der har købt billetter til Para-OL,« siger Clayton Carneiro.

Det skulle være skulle være Cleo Pires, der har fået ideen til billedet: »Vi har gjort det for at skabe opmærksomhed om emnet, og det er lige det, der er sket.«

Kan du lide artiklen? Følg os på Facebook og få mere af det gode fra BT Sporten

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Prøv gratis i 30 dage