Personer med daglig hang til yoghurt skal ifølge forskere fra Karolinska Instituttet i Stockholm kunne nedsætte kræftrisikoen med helt op til 40 procent sammenlignet med en gruppe, der ikke spiste yoghurt.
Undersøgelsen virker troværdig i kraft af, at der indgår ikke færre end 82.000 personer. De er blevet fulgt nøje af forskerne gennem ni år, og deres kost er blevet analyseret. De 500, som fik blærekræft, havde ikke spist yoghurt eller i hvert fald meget lidt.
Helt præcist viser undersøgelsen, at kvinder ved at spise to bægre om dagen kan nedsætte blærekræftrisikoen med 45 procent, mens mænd kan nedsætte risikoen med 36 procent. yoghurtspisere har samtidig en generelt sundere livsstil, og det kan også spille en rolle for det positive resultat.
Kun yoghurt virker
Andre typer mejeriprodukter havde ifølge undersøgelsen ikke de samme kræftforebyggende egenskaber.
Tidligere undersøgelser har vist, at mælkesyrebakterier i yoghurt kan modvirke allergi. Andre undersøgelser har peget på, at syrnede mælkeprodukter kan være gavnlige mod for højt kolesteroltal og blodtryk. Fedtfattig yoghurt har også vist sig at kunne styrke immunsystemet.




















