KØB PLUS!

Torsdag mistede Kim sin kone: - Jane ville være stolt

Debatten om aktiv dødshjælp er for alvor blusset op efter Jane Hoffmann har fortalt sin historie

Den rørende historie om uhelbredeligt Jane Hoffmann, der 9. januar 2014 fik hjælp til at dø på organisationen Dignitas’ klinik nær Zürich i Schweiz, har ikke kun ramt danskerne lige i hjertet.

Den har også taget debatten om aktiv dødshjælp til nye højder.

I artikler, på Facebook og i debatter er Jane Hoffmann blevet billedet på, hvor inderligt en uhelbredeligt syg kan ønske at få hjælp til at ende livet.

- Jane ville være stolt af, at det er lykkedes hende at skabe så meget røre omkring det. jeg er sikker på, at hun ville have været glad for debatten, siger hendes mand Kim Hoffmann til BT.

Ville skabe opmærksomhed

Jane Hoffmann led af den uhelbredelige sygdom Amyotrofisk lateral sklerose (ALS), der angriber nervecellerne i rygmarven og hjernen og gradvist lammer kroppens funktioner.

Allerede i august tog hun beslutningen om at begå assisteret selvmord på organisationen Dignitas’ klinik lidt udenfor Zürich i Schweiz.

Kim Hoffmann fortæller, at hans hustru ikke var en kvinde, der var synderligt interesseret i at tiltrække sig stor opmærksomhed fra den samlede danske presse.

Alligevel valgte hun at stå frem og fortælle sin historie.

For det var vigtigt for hende at sætte fokus på de uhelbredeligt syge danskere, der ønsker aktiv dødshjælp, men kun kan få det, hvis de rejser til udlandet.

- Det lå hende meget på sinde at skabe opmærksomhed om det. Hun ønskede, at alvorligt syge skal have mulighed for selv at træffe det valg. Den mulighed havde hun ikke selvv siger Kim Hoffmann.

Fortsætter kampen

Oven i sorgen over at have mistet sin kone, fortsætter han kampen for at få Jane Hoffmanns ønske om en lovændring opfyldt.

Aktiv dødshjælp skal være lovligt i Danmark, ligesom det er det i Holland, Belgien og Luxembourg, mener han.

- Jeg vil håbe, at der kan skabes så meget debat, at politikerne i Folketinget kan få øjnene op for det. Det vi ønsker er, at folk kan få lov til at tage et valg, siger Kim Hoffmann.

Mandag er der arrangeret et debatmøde om aktiv dødshjælp på Aarhus Rådhus. Der vil være oplæg fra foreningen En Værdig Død og Jacob Birkler, der er formand for Det Etiske Råd.

Særligt sidstnævnet glæder Kim Hoffmann sig til at debattere med.

- Jeg vil gerne spørge ham, hvordan de mener, at de kan sidde i et råd og på den måde bestemme over hele befolkningen. Jeg ved godt, at det ikke er dem, der tager beslutningen, men de påvirker politikerne, siger han.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

ang aktiv dødshjælp

Skrevet af Jannie, Mandag den 13. januar 2014, 17:23

Der foregår aktiv dødshjælp her hjemme, hvorfor bare ikke gøre det lovligt. jeg kender en der fik hjælp til at komme her fra, da hun var på hospice, men det er lidt tys tys. lad os få en debat om det.

Etisk Råd er skyld i uværdige liv

Skrevet af KUP, Mandag den 13. januar 2014, 09:02

Jeg har en dement mor på 94 år. Hun er på plejehjem. Hun synes selv, at hun ikke har mere at leve for. Hver gang vi besøger hende sukker hun dybt, og udtrykker ønske om at kunne dø. "Jeg har ikke noget at leve for" siger hun. Hun fører et meget uværdigt liv på plejehjemmet. Hun gøres i stand op ad formiddagen. Så sidder hun og sover i en lænestol. Mange af de andre mennesker på plejehjemmet er i samme situation. Dette er meget uværdigt, og en meget dårlig afslutning på et langt og godt liv. Jeg har forstået, at Det Etiske Råd er imod aktiv dødshjælp. Jeres holdning og politikernes holdning er skyld i, at mange gamle, demente mennesker har et uværdigt liv mod deres vilje. Nogle lande har kunnet finde en løsning på disse uværdige forhold. Dette må vi også kunne i Danmark. Se nu at finde en god og værdig løsning på disse uværdige forhold. Og det kan kun gå for langsomt!

Et menneske der sover

Skrevet af Stig Rasmussen, Mandag den 13. januar 2014, 09:58

Et menneske der sover har det da godt det er da værre for alle dem der ikke kan hvile sig gr. smerter, min gamle faster bestemte ikke mere at drikke og 7 dage efter forlod hun denne verden
hold de gamle fra hospitalet og læger de er så gode til at holde liv i de gamle, min hustru med als kunne ikke synke mere og fik fred. Det værste der kan ske for en gammel er at blive lagt i drop og holdt liv i. Min svigermor lå på hospital døde personale løb til og pumpede hende levede så
i 37dage og min kone og hendes far havde frabedt sig livsforlængende tiltag derefter og hun fik fred

Jane Hoffman

Skrevet af Stig Rasmussen, Mandag den 13. januar 2014, 08:47

Stor respekt for hendes beslutning en frygtlig sygdom og langvarig har selv haft det inde på livet 3år men heldigvis kun kendt navnet på sygdommen i 3mdr inden døden, korrekt ingen smerter men dø nedenfra og op er slemt døden indtraf gr.manglende føde og væske var hjemme den sidste tid ikke noget livsforlængende havde vi aftalt,som lægerne er så dygtige til, men kun pleje.

Det svære valg.

Skrevet af S.K-, Mandag den 13. januar 2014, 07:38

Har selv haft en mand der døde af ALS og han tiggede mig de sidste månede om jeg ikke ville hænge en lasso op i liften så han kunne hænge sig ,men det hverken kunne eller ville jeg så vi fulgtes hele vejen .Det var en meget hård tid at se den man elsker bliver fanget i sit egen krop .Ville selv vælge samme beslutning som Jane.. ALS er en sygdom jeg ikke ønsker selv min værste fjender bliver ramt af..

Ikke enig- men

Skrevet af Karen, Søndag den 12. januar 2014, 23:44

Jeg ville ikke selv vælge den løsning, men ville heller aldrig forbyde andres ret til assisteret selvmord (bryder mig ikke om ordet Aktiv dødshjælp)

Det jo heller ikke ALLE der har råd til at rejse udenlands.

Så måske tiden er inde til vi i Danmark også indfører samme lov.

Se nedenfor

Skrevet af Duddi, Søndag den 12. januar 2014, 21:39

Den mulighed kunne friste mange gamle, som jo har fået
at vide de er en "ældrebyrde"

Ikke det samme

Skrevet af Lykke, Søndag den 12. januar 2014, 22:09

Duddi - nu handler det jo om at få hjælp når man er dødelig syg.. ikke fordi man er presset eller psykisk ustabil.

SÅ gamle der føler de er en byrde men ikke er syge, vil slet ikke få muligheden.

Det er helt fint at du har din egne mening og er uenig, men synes du virkelig ikke dødelige syge mennesker bør have en mulighed for hjælp ?

Hvorfor skal man ligge i dage/uger/måneder med smerter og bare vente på at tid er ? Jeg synes vi behandler vores syge mennesker dårligere end vores dyr. Er vores hund syg, ja så bliver den aflivet, men er man menneske skal der siddet et råd og bestemme at jeg ikke må få hjælp til at ende mit liv.

NEJ til aktiv dødshjælp

Skrevet af Duddi, Søndag den 12. januar 2014, 21:36

Nu har I undgået at bringe mit indslag tre gange, hvad sker
der for Jer BT.

Det er åbenbart kun JA-klapperne I vil have med.
Sensur ??? Ja, man kan jo farve ethvert indslag med den
farve man vil når man er et medie.

Hilsen

Skrevet af Anonym, Søndag den 12. januar 2014, 20:42

Hej Kim

Må jeg have lov at kondolerer.
Har fulgt din kone's historie her gennem medierne, hvor har jeg
stor respekt for hendes beslutning, og ikke mindst accepten fra familien, håber alt godt for din familie fremover trods alt.

Og til etisk råd og politikere...........VÅGN DOG OP!!!!!

Uværdigt

Skrevet af Ole, Søndag den 12. januar 2014, 19:37

Det er uværdigt og uanstændigt at man er nød til at rejse væk fra sin trygge " base" for at afslutte sit eget liv som uhelbredeligt syg - etisk råd burde måske stige ned fra elfenbenstårnet hvor "den rigtige mening og holdning findes"

aktiv dødshjælp

Skrevet af Anonym, Søndag den 12. januar 2014, 18:51

det skal være tilladt med aktiv dødshjælp i danmark. det er folks eget valg hvis der ikke er udsigt til bedring og at det kun går en vej.og det kan ikke ha noget med lægeløftet at gøre,at de svor de skal redde liv.de lande der har aktiv dødshjælp ha også svoret ved lægeløftet.vi har et gammelsdags system i danmark.og der er vel ingen der ber om aktiv dødshjælp når de ikke er så syge at der ingen vej er tilbage.selvfølig skal folk ha mulighed for selv at bestemme.

det sker

Skrevet af edvard, Søndag den 12. januar 2014, 17:49

Det ville være godt at det var helt ens eget valg,

jeg ved også at patienter der har mange smerter, kan

man give besked til lægerne at de ikke skal lide ens kære

men at de kan give dem lidt extra morfin i posen der

hænger over deres seng, lægen given så beskeden

videre til personalet der giver patienten det de skal

bruge. Jeg har set det i et par tilfælde. Men lad os få

det på det rene og lovlige.

Aktiv dødshjælp

Skrevet af Lenette Kristensen, Søndag den 12. januar 2014, 17:45

Hvor er det trist at en person der lider af en uhelbredelig sygdom, og som sikkert efter lange og svære overvejelser ønsker at dø, må rejse til et fremmed land for at ende sit liv og ofte lidelser. At det sikkert er et fint sted de hjælper med aktiv dødshjælp, må alligevel være mindre trygt, som hvis det kunne ske i sit hjemland. Hvor er vi i Danmark anno 2014, når vi hele livet skal stå til regnskab for vores valg og handlinger men i livets sidste svære fase ikke kan eller må tage ansvar for vores eget liv. Jeg synes det er mangel på respekt for den enkelte, når man helt sikkert har ønsket at leve, kæmpet sin kamp både personligt men også for pårørende og været igennem en hård og svær hverdag og ikke kan se anden udvej end at få sit sidste ønske opfyldt, nemlig en værdig død. Og så må man tage til udlandet, hvilket må være både hårdt fysisk og økonomisk. Jeg håber vi kan få det indført her i landet, så vi hver især selv kan tage stilling hvis vi skulle kommer dertil.

aktiv dødshjælp

Skrevet af Anonymkim j, Søndag den 12. januar 2014, 17:10

kommentar til muhammed, jøsses du er da "dum" at høre på.......
hvordan kan du nogensinde sammenligne de 2 ting? mener bestemt at dialogen om aktiv dødshjælp er kommet 20 år forsent, dødstraf er da en helt anden historie, hvad enten man er enig i dit synspunkt eller ej....

Etisk råd's berettigelse

Skrevet af Brian Olesen, Søndag den 12. januar 2014, 17:07

Måske er tiden inde til en debat om hvorvidt Etisk Råd, har sin berettigelse.

Kloge, lærde - medicinsk og teologisk lærde; der sidder og udstikker "den rigtige mening"; som alle meningsmålinger viser at "de almindelige danske undersåtter" ikke er enige i...

Politikerne læner sig gerne op af rådets udtalelser; mens hver eneste tilgængelige meningsmåling der findes på området, viser at befolkningen har andre holdninger.

HVIS et etisk råd er berettiget, burde det så ikke repræsentere befolkningen bredere? - Og kan det i det hele taget have sin rigtighed at rådets medlemmer er egenrådigt udpeget af folketinget, fremfor at blive demokratisk valgt ind? - Hvor er f.eks. SOSU-Assistenten, der har sin dagligdag blandt landets ældste; og ved hvordan nogle ældre ytre sig når livet lakker mod enden? - Eller andre jævne danskere, der har haft problematikken inde på livet ?

Hvor er fornuften anno 2014?

Skrevet af Jens Buhl , Søndag den 12. januar 2014, 23:34

Hvorfor er det, så bragende vigtigt at trække smerten/lidelsen helt ud, hvor det blir så absurd for både pårørende såvel som den syge?! Kan man da for faen ikke snart få åbnet øjnene for almindelig sund fornuft? Hvor er vitsen i at folk skal lide så meget mere end nødvendigt, og formodentlig heller ikke ønsker? Er du ved dine fulde fem så skal man da så klart ha lov at vælge selv, er man derimod ude af stand til det, bør det vel være op til pårørende at tage den beslutning de Finder rigtig! Men det kunne skam være interessant at høre medlemmer af etisk råd, vis en af dem selv kom i situationen. Uhelbredeligt syg, udsigt til smertehelvede hvor det bare er ned af bakke, alt sammen helt uden grund. Mon da piben får en anden lyd?
Når du mod ønske pumper folk med kemi og apparater for absolut bare holde dem i live uden grund blir det absurd for mig! Skal man bare ligge der og lide fordi "friske" mennesker ikke kender til at være i den situation? Fy for den altså!
Ydermere må der vel OSSE være en del økonomisk fornuft, spare tusener af kroner på unødvendig/uønsket behandling?! Men det er vel gået op for de fleste at økonomi, fornuft og dagens politikere absolut intet har tilfælles!!!

il Jens Buhl

Skrevet af Karen, Søndag den 12. januar 2014, 23:57

Du skrev "KOPI "er man derimod ude af stand til det, bør det vel være op til pårørende at tage den beslutning de Finder rigtig!

Ydermere må der vel OSSE være en del økonomisk fornuft, spare tusener af kroner på unødvendig/uønsket behandling?! "KOIP slut.

Det må ALDRIG være/blive en beslutning pårørende skal tage. Kun en SELV kan/skal tage den.

Og økonomien må heller ALDRIG drages ind i beslutningen, for da er vi netop ude på et skråplan. Så kunne der rejses tvivl om det var et ønske fra den syge. - tænker her på forsikringer, arveretten m.m.

Disse to for mig yderst vigtige ting jeg her reagerer på, vil netop være noget sådan der kan blive en hindring for hjælpen.

Der må aldrig herske tvivl om at den syge SELV ønsker en afslutning på livet - hvis der fra offentligheden skal ydes hjælp til dette.

Til karen

Skrevet af Jens Buhl , Mandag den 13. januar 2014, 00:57

Jeg er skam særdeles enig i at det SKAL i højeste grad være den rammede der selv skal tage den beslutning, men jeg mener via egen erfaring desværre, at der findes tilfælde hvor personen selv ikke længere "er tilstede" og da må 1 anden være i stand til, eller være bemyndiget til det! Min far skreg som et vildt dyr af smerter da han for et par år siden døde af uhelbredelig kræft i stortset alt fra hals til liv! Der blev givet det lille ekstra pift da min faster ønskede det for at ende lidelserne, det er jeg taknemmelig for blev gjort, jeg mener det var det eneste rigtige og takkede for "hjælpen"! Men det er klart et stort dilemma på spil når aktiv dødshjælp diskuteres, hvor skal grænserne værre, hvem er berettiget til at kunne vælge og hvem må bide det sure æble?! Jeg mener at de der er dømt dødeligt syge selv bør ha lov at vælge, et slidt knæ eller en brækket finger er vi vel enige om nok kan fikses uden dødelig udgang!
Jeg skal her fremhæve hva jeg mener med økonomi! Med det mente jeg(måske uklart) at der kan spares mange penge ved netop aktiv dødshjælp, månedsvis af behandling og ressourcer som alligevel vil føre til samme skæbne kan spares! Jeg mener bestemt ikke den SKAL spares, det skal være den syge der bestemmer om de ønsker at blive til det sidste eller netop gøre en ende inden sidste fase, og komme herfra inden lidelsen bliver værre! Det er sikkert at beslutningen er hård nok i sig selv og ikke alle vil mene det er det rigtige at gøre. Men det handler i bund og grund om vi skal ha valget eller ej, og det mener jeg vi skal, vi skal ha lov til at vælge lidelsen og smerten fra og eftersom det kan gøres så humant som det kan idag, ser jeg slet ingen grund til vi ikke skal ha retten til den "lette" udvej.
Ikke for at være kold og kynisk, men jeg ser dødhjælpen som en bonus for samfundet rent økonomisk. Med de astronomiske beløb som behandling koster, vil aktiv dødshjælp kunne lette bare lidt på et allerede presset system. MEN det ville være både uhørt og usmageligt om nogen kunne finde på at budgetere med dødshjælp, for at få luft i økonomien!

Håber det rettede lidt op på det Karen, ellers må vi jo bare være enige om at være uenige

RE. Jens buhl

Skrevet af Karen, Mandag den 13. januar 2014, 16:25

Vi er enige i at det ER den syge der bestemmer. Men for mig kan/skal ingen andre bestemme om/hvornår livet skal afsluttes.

HVIS det i sidste ende er en nær pårørende der skal give tilladelsen, da MÅ vi kræve at den syge forinden har nedskrevet sine ønsker for den sidste tid.

Har selv arbejdet i systemet, derfor skal reglerne være 200% på plads, ellers kan det ikke gøres med offentlig samtykke (efter min mening)

Det økonomiske er vi så forsat uenige i, nogle syge vil så opfatte sig "som byrde både for samfund og familien"

At være uenige er jo ok, derfor man har en debat .-)

Etisk Råd - måske på tide at få ændret på sammensætningen

Skrevet af Gitte, Søndag den 12. januar 2014, 17:41

Jeg er helt enig Brian Olesen.

Etisk Råd - måske på tide at få ændret på sammensætningen

Skrevet af Gitte, Søndag den 12. januar 2014, 17:41

Jeg er helt enig Brian Olesen.

dødsstraf

Skrevet af Muhammed Muhammedsen., Søndag den 12. januar 2014, 17:00

Hvis der skal indføres aktiv dødshjælp, skal vi også have indført dødsstraf i Danmark, så vi kan få aflivet mordere, pædofile, voldtægtsforbrydere og andet skadelige elementer i Danmark.

Muhammed - dødsstraf/aktiv dødshjælp

Skrevet af Anonym, Søndag den 12. januar 2014, 18:12

Kære Muhammed
Jeg syntes, at der er noget du helt har misforstået i denne her debat. Dødsstraf skal aldrig blive en mulighed. Vi har set talrige eksempler fra USA, hvor en ofte sort mand er anholdt, hvor det 20 år efter viser sig, at det var den forkerte mand man fængslede. Tænk hvis vi gav dødstraffen til den forkerte. Det ville være helt utilgiveligt. Hvorimod hvis man er blevet uhelbredelig syg, og som i Janes tilfælde er godt på vej til at blive en grøntsag og samtidig lever i et smerte helvede. Så syntes jeg det er ok med aktiv dødshjælp. Hvorfor pine Jane? Ikke nok med at Jane bliver pint, men hendes nærmeste lider jo også - måske 1/2 år. Men et 1/2 i helvede er lang tid for alle parter. Når man som Jane får diagnosen ALS, så er der intet at stille op. Din sidste tid er og vil blive pinefuld, da man pt. Ikke kan helbrede eller holde sygdommen i arve. Men aktiv dødshjælp skal kun være en mulighed, når der ikke findes nogen måder at helbrede folk på, samt at de vil lide en pinefuld død. Desuden skal den først sættes ind, når personen er ved at være så svækkes, at det ikke giver nogen mening med at fortsætte livet. Jeg er sikker på, at Jane elskede livet, og hvis muligheden havde været der ville hun fortsætte livet, men den var/er der ikke.

dødsstraf

Skrevet af Muhammed Muhammedsen., Søndag den 12. januar 2014, 19:38

Jeg er ligeglad med hvad andre siger. Palle og Peter og mange andre skulle have været aflivet for mange år siden.

Mvh: Muhammed Muhammedsen.