CBB Mobil har modtaget SKAT´s brev af 30. oktober d.å. (2012), hvori SKAT anmoder om oplysninger efter Skattekontrollovens § 8D.

SKAT kræver oplysninger i form af specifikation af telefonregninger for perioden 1. januar 1996 frem til 30. oktober 2012 indeholdende oplysninger om, hvilke telefonnumre en navngiven borger har foretaget opkald til, og hvilke telefonnumre den navngivne borger har modtaget opkald fra. SKAT mener at have hjemmel i Skattekontrollovens § 8D til uden videre at forlange oplysningerne af CBB Mobil.

CBB Mobil er ikke enig med SKAT i, at SKAT er berettiget til at kræve så detaljerede oplysninger med hjemmel i Skattekontrollovens § 8D.

For det første er oplysninger om borgernes brug af telenet og teletjenester beskyttet af Grundlovens § 72, hvorefter brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden - hvor ingen lov hjemler en særlig undtagelse - alene må ske efter retskendelse. Specifikationer af, hvem en borger har ringet til, samt hvem der har ringet til borgeren, kan identificere, om en meddelelse har fundet sted, og sådanne oplysninger er således beskyttet af Grundlovens § 72. Skattekontrollovens § 8D udgør i den forbindelse ingen undtagelse til beskyttelsen i Grundlovens § 72.

Hertil kommer – for det andet – den EU-retlige teleregulering. Oplysninger om borgernes brug af telenet og teletjenester er ligeledes beskyttet i Telelovens § 7 og Udbudsbekendtgørelsens § 23, der gennemfører Teledatadirektivet i dansk ret. Teledatadirektivet indeholder ligesom Grundloven en beskyttelse af meddelelseshemmeligheden - herunder hemmeligholdelse af trafikdata – og den danske stat kan i henhold til direktivet kun fastsætte særlige nationale regler, der fraviger kravet om hemmeligholdelse af trafikdata, hvis det er for at varetage visse nærmere angivne hensyn. Kontrol og tilsyn i skattesager er ikke et af disse hensyn, hvorfor det er i strid med EU-retten, hvis nationale bestemmelser tillader, at skattemyndighederne skaffer sig adgang til detaljerede teleoplysninger med henblik på almindelig skattekontrol.

For det tredje skal nævnes Skatteministerens udtalelse fra december 2011 om fortolkningen af Skattekontrollovens § 8D, som uddybet af selvsamme i oktober d.å. Skatteministeren udtalte her, at skattemyndighederne skal være tilbageholdende med at kræve oplysningerne fra teleselskaberne, hvis oplysningerne lige så vel kan kræves af den skattepligtige selv, eller gennem denne. Det er således muligt, at SKAT retter henvendelse direkte til borgeren med henblik på, at borgeren selv udleverer de relevante samtalespecifikationer.

Endelig skal CBB Mobil for god ordens skyld oplyse, at en stor del af de ønskede oplysninger slet ikke eksisterer længere. Det skyldes blandt andet logningsreglernes krav om sletning efter 1 år.

CBB Mobil finder det således retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at SKAT kræver så detaljerede oplysninger af et teleselskab. På det foreliggende grundlag afviser CBB Mobil derfor at udlevere de pågældende oplysninger.