Historien om Nautilus er beretningen om et eventyr, der begyndte for 12 år siden på det gamle B&W-værft i København.
- Nautilus er opkaldt efter Jules Vernes klassiker ’En verdensomsejling under havet’.
- Nautilus er bygget op omkring et 10 meter langt jerntårn, som Peter Madsen købte hos en fabrik, der laver tårne til vindmøller.
- Ubåden har påsvejset en køl fyldt med ballastjern. Kølen er så stærk, at ubåden kan tåle at ligge på havbunden samt tåle sammenstød med sten.
- Nautilus vejede cirka 32 ton ved søsætningen 3. maj 2008. Siden er den blevet udstyret med motor, elektronik og andet indmad. Der er for eksempel installeret 1,5 ton batterier i Nautilus.
- Som en sikkerhedsforanstaltning dykker ubåden kun til 100 m under overfladen.
- Nautilus dykker ved at fylde sine hovedtanke med op til 8.000 liter vand. Nautilus kan gå fra at sejle på overfladen til periskopdybde på 20 sek.
- For at sikre ubådens balance har den yderligere to trim-tanke på 1.500 liter.
Midtsektion:
- Ubådens køkken og soveværelse ligger i skibets midtersektion.
- I forlængelse af briksenes hovedgærde er der køkkenborde.
- Der er ikke noget toilet i ubåden, men man kan tage bad i maskinrummet, og der er varmt vand.
- Rør til at holde fast i.
- Langs rørene er der store, aflange lamper. På den ene væg er der en grøn læselampe.
- Når ubåden dykker, skifter alt lys til rødt for at bevare nattesynet.
Motor:
- I maskinrummet er dieselmotoren koblet til den store fembladet propel med et kædetræk over et stort tandhjul på stævnrøret.