Af Lars Johansen, BTs rejseredaktør

20 kr. – eller nogenlunde samme pris, som du skal give for den Magnum-is, du har tænkt dig at nyde i sommervarmen sydpå. Nå nej, du kommer slet ikke sydpå alligevel, fordi du enten var for nærig eller for dansker-optimistisk (”hvad skulle der dog kunne gå galt?”) til at spendere de 20 kr., en konkursforsikring koster, da du købte den i forvejen superbillige flybillet.

Jeg ved godt, at det er at hælde salt i såret hos de mange, der nu står frustrerede tilbage med ubrugelige flybilletter til forårets og sommerens rejser, efter at lavprisselskabet Cimber-Sterling torsdag gik konkurs.

Men ved at have udvist lidt – for nu at citere nyligt afdøde Mærsk McKinney-Møller – rettidig omhu, kunne man nemt og billigt have undgået at ende i den ærgerlige situation: Køber man flybilletten på nettet og betaler med dankort, skal man bare sætte hak i boksen med tilbuddet om en konkursforsikring til beskedne 20 kr. Ikke meget for at undgå at få ferien ødelagt.

Men det er typisk for vi danskere og vores krejlergen. Vi vil bare have det billigt – uanset prisen, vi kommer til at betale i sidste ende.

Billig mad, der gør os usunde. Billige møbler, der braser sammen under os efter et par år. Billigt tøj, som underbetalte fabriksarbejdere i ulandene så må producere til os. Og billige flybilletter, så vi kan komme på ferie uden at skulle spare sammen alt for længe, inden vi kan sætte os ind i flyet. Og jo, jeg er selv sådan.

Jeg køber ind i Lidl og har tidligere fløjet med Cimber-Sterling uden en konkursforsikring. Men siden man efter Sterlings økonomiske katastrofelanding i 2008, hvor tusinder af danskere endte med at stå med feriehåret i postkassen, indførte ordningen med de forsikringer, har vi her på avisen kun haft én holdning til den sag: Køb nu den konkursforsikring. I hvert fald indtil Forbrugerrådet får held med deres indsats for et få gjort ordningen obligatorisk, så prisen på forsikringen er medregnet i billetprisen, og man automatisk er forsikret.

En indsats, vi støtter helhjertet. Og en sådan obligatorisk ordning må gerne være et krav til alle flyselskaber, der flyver fra danske lufthavne.

Som det er nu, har du nemlig ikke mulighed for at købe en konkursforsikring hos ikke-danske lavprisselskaber som Norwegian, easyJet og Ryanair. Men indtil det sker, efterlader det dig med tre muligheder:

- Du kan købe en flybillet hos et selskab, som ikke tilbyder en konkursforsikring og på forhånd acceptere, at dine penge er tabt, hvis det går galt.

- Du kan købe en flybillet hos et selskab, som tilbyder en konkursforsikring, men undlade at bruge de 20 kr. på den og så håbe på, at det hele nok skal gå.

- Eller du kan købe en billet en konkursforsikring og så tage 20 kr. ekstra med på turen, så du kan nyde din Magnum-is på feriestedet i stedet for at måtte blive hjemme og ærgre dig.