Inge Ørum Kirk, personaledirektør i DSB, svarer på kritikken. Hun forstår godt, medarbejdernes frustrationer.

Aflysninger, forsinkelser, stigende billetpriser og nu utilfredse ansatte. Hvordan synes du selv, det kører for DSB?

- Vi har fået vendt underskud til et overskud, og vi er begyndt at køre mere rettidigt, så det går fremad.Men vi er ikke i mål endnu, så jeg kan godt forstå, at nogle af vores dygtige medarbejdere oplever frustrationer i forbindelse med de store forandringer, der sker i øjeblikket.

Men jernbaneforbundet mener ikke, at det går særligt godt. Tværtimod sparer Jesper Lok DSB i sænk.

- Mere end halvdelen af medarbejderne er kommet godt igennem de mange forandringer. Men vi må konstatere, at der en større gruppe medarbejdere fra den del af virksomheden, der er dækket af netop Dansk Jernbaneforbund, der har sværere ved omstillingen.

Er det virkelig nødvendigt at udøve ’management by fear’ fra topledelsens side, som Dansk Jernbaneforbund mener, foregår?

- Det gør vi heller ikke, men vi tager ansvar for at lede virksomheden. Jeg kan sagtens forstå, at der er medarbejdere, der synes, at der er store omvæltninger i øjeblikket, hvor vi har været igennem en effektiviseringsøvelse. Men effektiviseringerne er gennemført i samarbejde med faglige organisationer, herunder Dansk Jernbaneforbund.

Hvad vil I gøre for at få rettet op, så ballade med medarbejderne ikke giver endnu dårligere togservice?

- Vi tager medarbejderundersøgelsen meget seriøst, og det er vigtigt for ledelsen at få talt igennem med alle, hvad der forventes af dem i forhold til de store ændringer i organisationen. De gode resultater, vi har nået sammen med medarbejderne, skal fortsætte, det er et grundvilkår. Det samme er god service til vores kunder.

tnk, mko