Forud for beslutningen i Folketinget om Metrocityringen i København til mindst 15 milliarder kroner - har Transportministeriet på den ene side ikke styr på den økonomi, der skal betale milliarderne tilbage, og på den anden side netop sendt et lovforslag i høring. Det skriver morgenavisen dato.

Bag metroen er en matematisk model, der beregner, hvor mange som årligt vil køre med metroen.

Modellen har slået fejl i den eksisterende metro, som har væsentligt færre passagerer end forventet. Det betyder færre passagerindtægter end beregnet til et projekt med en gæld på knap 18 mia. kr.

Sidste år gav Finans- og Transportministeriet sammen med Ørestadsselskabet millioner, så eksperter fra Danmarks Tekniske Universitet og Danmarks Transportforskning kunne forbedre modellen til prognoser om metrocityringen.

Resultatet af arbejdet er blevet forsinket, og nu erkender Transportministeriet, at man i sidste uge fik at vide, at der er fejl i modellen. Derfor kan man ikke genberegne, hvor mange som vil køre med cityringen.

Uagtet fejlene sendte transportministeren i sidste uge et lovforslag i høring om cityringen. Her står, at projekter som metroen bliver dyrere og, at passagerindtægterne er usikre.

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard finder det stærkt beklageligt. Socialdemokratiet finder det vigtigt, at fejlene rettes, inden loven vedtages, skriver morgenavisen dato.