Københavnere udsættes for alt for høj støj fra Movias 114 busser af mærket Scania Omnilink. Som afsløret i BT-målinger sidste år overtræder fire ud af fem af busser af denne type Movias egen støjgrænse på 77 decibel. Synderen er de blæsere, der i sommerhalvåret brager løs for at køle motoren.

I en redegørelse efter afsløringen erkendte Movia problemet, men efter en ny støjmåling i køligere november-vejr har det kommunalt ejede selskab nu ’løst’ problemet.

Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd, der var med til at lave målingerne med BT i september måned, siger:

»Det er fint, at Movia først anerkender, at støjgrænseværdien for busserne overskrides, når blæseren er tændt i sommerhalvåret. Til gengæld minder det om hokus pokus, når Movia efterfølgende frikender busserne med en stikprøve i frostperioden november måned, hvor bussernes blæsere ikke er tændte. Blæserne er jo årsag til meget af støjen.«

Virkeligheden tæller

»Det vigtige er, hvor meget busserne støjer med tændt blæser om sommeren i den fysiske virkelighed på vejene, hvor beboerne er plaget af støjen. Og ikke i en eller anden test under kunstige forhold,« siger Kåre Press-Kristensen.

Movia erkender da også, at vejret har betydning for, om blæserne er tændte, og dermed kan have påvirket november-målingerne.

»Kølerens blæser aktiveres automatisk, og blæserens driftsintensitet er afhængig af udendørstemperaturen. Derfor er det ikke muligt for Movia at simulere driftsforholdene på en varm sommerdag ved kontrolmåling af bussens støjniveau,« skriver Søren Englund, centerchef i Movia, der kun ønsker at svare skriftligt.

Støj er til stor gene for de danskere, der bor lige op til vejene. Vejstøj giver forhøjet risiko for hjerte-kar-sygdomme og depression, og det vurderes, at op mod 500 mennesker hvert år dør som følge af støj. De Movia-busser, BT målte i september, støjede op til 91 decibel ved modsatte fortovskant. Ved blot 85 decibel anbefales det at bruge høreværn.

Der skal nye metoder til

BTs støjmålinger fik i september måned overborgmester Frank Jensen (S) til at slå fast, at ‘vi skal være sikre på, at de grænseværdier, der er for støj, overholdes.’

Efter Movias ’hokus pokus’-måling siger han:

»Jeg ved, at Københavns Kommunes repræsentant i Movias bestyrelse i forvejen er meget opmærksom på bussernes forurening og støj. Jeg vil naturligvis tale med ham om denne sag og særligt om, hvordan Movia følger op på den undersøgelse og måling af støj fra bussens blæsere, som Movia selv har iværksat,« siger Frank Jensen.

Movia oplyser, at man arbejder på at finde en mere retvisende målemetode:

»Som skrevet i redegørelsen undersøger Movia i øjeblikket, om vi kan udvikle en anden målemetode, hvor støj fra bussernes blæsere indgår systematisk, men det er teknisk kompliceret,« skriver centerchef Søren Englund.